zaterdag 21 december 2013

Kersttulband


Ingrediënten:
- 1 dl cognac
- 1 dl rum
- 1 zakje vanillesuiker
- 1 tl kaneelpoeder
- ½ tl kardemonpoeder
- ½ tl nootmuskaat
- 75 g dadels, ontpit en fijngehakt
- 75 gedroogde abrikozen, fijngehakt
- 200 g rozijnen
- 200 g krenten
- 200 g sultana's
- 75 g amarenekersen
- 75 g gekonfijte sinaasappelschil
- 75 g hazelnoten

Cake:
- 250 g roomboter
- 250 g bruinebasterdsuiker
- 5 eieren
- 250 g bloem
- 10 g bakpoeder
- snuf zout
- tulbandvorm van 25 cm doorsnede

Bereiden:
1. Breng in een grote pan de rum, de cognac, de vanille suiker en de kruiden aan de kook. Doe alle vruchten en noten erbij, roer alles door elkaar en laat 15 minuten op een laag vuur pruttelen. Laat het mengsel afkoelen, dek het af en laat het 48 uur rusten, zodat de smaken goed op elkaar intrekken.
2. Na 2 dagen: verwarm de oven voor op 150' C en vet de tulbandvorm heel goed in met zachte boter.
3. Klop de boter met de suiker luchtig en klop er één voor één de eieren door. Voeg het volgende ei pas toe als het eerder ei goed is opgenomen.
4. Meng de bloem met het zout en het bakpoeder en spatel dit er door. Spatel daarna het vruchten-notenmengsel erdoor. Schep alles in de tulbandvorm. Zet de vorm minstens 75 minuten in de oven (deze tijd was bij mij precies goed!). Controleer of de tulband goed gaar is, een satéprikker moet er droog en schoon uitkomen. Laat 15 minuten afkoelen in de vorm en stort de tulband op een taartrooster om helemaal af te koelen. Bestuif de tulband voor het serveren met poedersuiker.

Bron: 'De Banketbakker' Cees Holtkamp


Voor deze overheerlijke tulband heb je echt een grote vorm nodig. Mijn tulbandvorm was te klein, daarom heb ik deze van 25 cm doorsnede bij Dille & Kamille gekocht. Daar paste al het beslag met de enorme hoeveelheid vulling  precies in. Wil je toch een kleinere vorm gebruiken, dan kun je een tweede vorm erbij nemen om de rest van je beslag in te doen. Ook altijd spannend of je tulband heel uit de vorm komt, zeker als je deze voor het eerst gebruikt (ik spreek uit ervaring!) Gelukkig kwam deze er erg mooi uit. Ik wacht altijd eerst 15 minuten en haal hem er dan uit, omdat het deeg iets krimpt tijdens het afkoelen. Wat is dit een lekker recept, het vergt enige voorbereiding, maar dan heb je ook wat!

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Deze tulband heb ik vorig jaar verschillende keren gemaakt Caroline. ik had er wel veel minder vulling in gedaan, maar het is een geweldig recept van Cees.
Nu staat jouw knoldelserijsoep bij mij de pruttelen (er staat een typefoutje in jouw heading -;)) Die zal ongetwijfeld ook heerlijk zijn. En dan natuurlijk die verrukkelijke broodpudding toe.
Mooie en Heerlijke kerstdagen!
Anna

Caroline Brouwer zei

Bedankt Anna dat je mij er op attent gemaakt hebt. Stom dat ik er al die tijd overheen gelezen heb! O dat soepje ga je zeker erg lekker vinden! Ik heb Cees zijn vulling aangehouden, ik vind het heerlijk zoveel vulling, maar als je het lekkerder vindt met minder kan dat zeker!
Jullie ook fijne kerstdagen, Caroline

Nell zei

Deze tulband ziet er geweldig uit, Caroline. Ik heb alleen één kleine bedenking: is hij niet erg machtig? Meer vulling dan beslag, poe, poe, zwaar hapje, vermoed ik?

Caroline Brouwer zei

Valt mee Nell, je moet natuurlijk een klein stukje nemen! Ik heb met 2 kleine plakjes geluncht en heb alweer trek!

Marja zei

Het is vandaag toch de Kersttaart geworden en maandag gaan de ingrediënten in de rum en cognac voor deze Kersttulband! Lijkt me heerlijk. Ik wens jou en je familie gezellige feestdagen en nogmaals bedankt voor je GEWELDIGE blog!

Simones Kitchen zei

O deze ziet er ook fantastisch uit Caroline!! Stevige kost maar klinkt erg goed!

Lia Zuijdgeest zei

Weer heerlijke recepten voor de kerst.
Gefeliciteerd met je prachtige resultaat van 2 miljoen pageviews .
Ik word altijd weer door je recepten en mooie foto's geïnspireerd !

Caroline Brouwer zei

Dank je Lia, leuk dat je me nog steeds volgt! Fijne kerstdagen!
groetjes, Caroline

Winny zei

Dillemma, ik wilde jouw kerstcake al gaan maken...

Caroline Brouwer zei

@Winny, ze zijn allebei erg lekker. De kerstcake is iets minder werk (de vruchtjes hoeven niet 2 dagen te staan). Moeilijk zijn ze allebei niet! Sterke met een keuze maken.
groetjes, Caroline

Marja zei

Hoi Caroline, de Kersttulband is uit de oven en ook heel uit de vorm! Bedankt weer voor dit heerlijke recept.

Caroline Brouwer zei

Dat is altijd weer een opluchting! Geniet ervan! Hier is ie alweer op en het is echt een super recept! Ik heb vandaag een kerststol gebakken, ook erg lekker!

Marja zei

Dit jaar al "jouw" Kersttaart - Kerstcake en Kersttulband. Calorieën :-). De Kerststol bewaar ik voor volgend jaar! Ga nu aan de slag met de Amarettoparfait met kaneelsiroop!