zaterdag 1 februari 2014

Gevulde portobello met taleggio


Ingrediënten: 
- 5 portobello's
- olijfolie
- 100 g gedroogde tomaten, fijngehakt
- 1 kleine venkel
- 50 g Parmezaanse kaas, vers geraspt
- 2 teentjes knoflook, fijngehakt
- 75 g taleggio, in plakjes gesneden
- 4 el basilicum (verse)
- zout en peper

Bereiden:
1. Maak eerst de vulling: snijd de venkel en 1 portobello in kleine stukjes en bak in 2 el olijfolie op zacht vuur in  5 - 10 minuten onder af en toe omscheppen gaar, de groente moet zacht zijn, maar niet bruin. Voeg de zongedroogde tomaatjes (zelf geef ik de voorkeur aan de semi-zongedroogde tomaatjes) en de knoflook toe en bak nog 5 minuten. Laat afkoelen en meng dan de geraspte Parmezaan erdoor. Voeg naar smaak zout en peper toe.
2. Verwarm intussen de oven voor op 180'C en veeg de portobello's schoon met een stukje keukenpapier (paddenstoelen nooit met water wassen, want ze nemen veel vocht op) en verwijder het steeltje. Leg de portobello's met de bolle kant op een met bakpapier beklede bakplaat. Druppel er wat olijfolie over en bestrooi ze met wat zout en peper. Bak ze 15 minuten in de oven, tot ze zacht beginnen te worden.
3. Haal de portobello'suit de oven en vul ze met het venkelmengsel. Verdeel er de plakjes taleggio over en zet ze nog 10 minuten in de oven tot de portobello's warm zijn en de kaas gesmolten is. Serveer ze met nog wat olijfolie erover en rijkelijk bestrooid met verse basilicum.

Bron: The Guardian, Ottolenghi

Tip: Dit recept staat ook in Plenty, alleen gebruiken ze daar in de vulling  ipv venkel 1 kleine ui en 1 stengel bleekselderij en ook nog 1 el fijngehakte dragonblaadjes. Verder is het recept hetzelfde.

Dit recept stond al een tijdje in de planning om een keer te maken. AH heeft nu Italiaanse weken en had daarom tijdelijk taleggio in hun assortiment. Ik dacht meteen aan dit recept. Taleggio is een Italiaanse kaas die  makkelijk smelt. Ipv taleggio kun je ook fontina of mozzarella gebruiken. Dit gerecht kun je voor 4 personen als voorgerecht serveren of voor 2 personen als hoofdgerecht met nog een salade erbij. Wij vonden het wat missen, het was een beetje flauw. Zelf zou ik de volgende keer voor een wat pittigere kaas gaan, bv geitenkaas of gorgonzola.

6 opmerkingen:

ymme zei

Dit is weer zo mooi gefotografeerd en natuurlijk zal het ook wel heel lekker uit.
groetjes,
Ymme

Anoniem zei

Hoi Carolne.Leuk om ddor jouw blog te elzen naar heel lange tijd.Blij te zien dat de blog heel goed vooritggaan is en echt leuk uitziet.
Paar dagen geleden zie ik midden in de veld bij ons huis 2 reuzen ,lekere porobellos.Die hebben wij voor lunch gevuld en gegeten.Het was heerlijk.Ik gheb de fotos maar nog niet gebloggd
Goetjes uit zonnig Niew Zeeland

Caroline Brouwer zei

Hallo Dzoli,
Leuk, ik zag dat je ook weer actief bent met je blog.
groeten, Caroline

sonja zei

Wat een heerlijk gerecht weer, caroline! Ik vond dat het wel genoeg smaak had met de taleggio en de basilicum er over.
Wel had ik nog een massa vulsel over.
Dat gaat morgen wel weer op met de spruiten .

Bedankt!

Caroline Brouwer zei

Hallo Sonja, Ik had 6 portobello's, eentje erdoor gedaan en toen nog 5 over om te vullen, dus geen vulsel over. Misschien lag het bij ons aan de taleggio. Misschien had jij een ander soort. Maar zo zie je, smaken verschillen. Maar leuk dat je het laat weten,
groeten, Caroline

Tessa / iamcookingwithlove.nl zei

Ik wilde een tijd geleden dus ook dit recept maken en ook bij onze AH was dus geen Taleggio. Ik vroeg er wel naar maar het meisje keek me aan alsof ze water zag branden. Had totaal geen idee waar ik het over had.

Na lichtelijk 'geklaagd' te hebben op Twitter werd er direct door AH gereageerd en binnen korte tijd lag de Taleggio in de winkel. En bij ons, ik hoop bij jou ook, zit hij vast in het assortiment want ik koop 'm vaker nu.

Tessa