donderdag 20 november 2014

Tagliatelle met walnoten en citroen


Ingrediënten:
- 60 g walnoten, grof gebroken
- 30 g boter
- 10 g salieblaadjes, fijngesnipperd
- geraspte schil van 1 middelgrote citroen
- 3 el slagroom
- 300 g gedroogde tagliatelle
- 50 g Parmezaanse kaas, grof geschaafd
- 15 g platte peterselie, fijngesneden
- 2 el citroensap
- zout en zwarte peper

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 160' C en leg de walnoten op een met bakpapier beklede bakplaat. Rooster ze ongeveer 8  minuten in de oven, laat afkoelen en breek ze in grove stukken.
2. Verwarm de boter in een grote pan op hoog vuur, verhit 1 minuut en voeg de fijngesnipperde salieblaadjes toe en bak 2 minuten. Voeg citroenrasp, room, zout en royaal zwarte peper toe en laat de saus al roerend enkele minuten indikken. Neem de pan van het vuur en zet tot gebruik opzij.
3. Breng een grote pan water met zout aan de kook en voeg de tagliatelle toe. Kook beetgaar volgens de gebruiksaanwijzing op het pak. Giet de pasta af en bewaar wat kookvocht.
4. Verwarm de saus weer en als de saus te dik is roer je er een scheut pastakookvocht door. Voeg de walnoten toe samen met de pasta, Parmezaan en peterselie. Roer het citroensap door de pasta en dien meteen op met nog wat geraspte Parmezaanse kaas.

Bron: "Plenty More" Yotam Ottolenghi

Hier eens een recept van Ottolenghi met een korte ingrediëntenlijst en ook snel te maken. Wij hebben gesmuld van dit eenvoudige gerecht. Heel subtiel proef je de citroen en de salie. Ik had 250 g tagliatelle, maar heb de hoeveelheden verder aangehouden, dit was genoeg voor drie porties. Ottolenghi adviseert om verse walnoten te kopen, dat had ik ook gedaan, maar die zijn zo moeilijk uit de dop te krijgen; het werden allemaal kleine stukjes. Ik besloot toen om lekkere walnoten bij de notenbar te halen.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Lijkt me heerlijk! Alle recepten van Ottolenghi trouwens.

Louisette zei

Humm heerlijk recepte, Fyne avond, groetjes uit Belgie

ace maxs zei

great reciepe

Willeke zei

Ik heb al zoveel heerlijke recepten van je site gehaald, dat ik me een beetje schaam dat ik nog nooit gereageerd heb.

Vanavond heeft deze pasta op tafel gestaan. Het woordje citroen deed me in eerste instantie twijfelen. Ottolenghi en jouw review heeft me over de streep getrokken. En terecht! Het heeft meer dan goed gesmaakt..... een blijvertje!

Bedankt voor het plaatsen van al je heerlijke recepten:)

Grts,
Willeke

Gideo zei

Leuk recept. Ik ga het eens proberen. Zelf publiceer ik ook recepten: http://kookitaliaans.wordpress.com/2014/12/04/pizza-quattro-stagioni/

Yves van Gelre zei

Simpel en lekker recept. Een blijvertje voor de makkelijke dagen.

Caroline, misschien is bijgevoegd recept iets voor jou om te maken? Heb 't twee keer met veel succes gemaakt:

http://www.nrc.nl/koken/2013/08/21/brioche-want-teleporteren-lukt-niet/

Anoniem zei

Zou dit recept ook lukken met het recept van Weekend Bakeryn, No knead brioche?
Siesie

Eva zei

Ha Caroline!

Waar blijven je lekkere recepten? Ik mis de inspiratie van je mooie blog... :'(

Caroline Brouwer zei

Hallo Eva,
Vandaag net terug gekomen van een vakantie van drie weken in Zuid Afrika, vandaar dat het hier even stil was. Wel leuk om te horen dat ik gemist word. Ik hoop de draad snel weer op te pakken.
groetjes, Caroline

Eva zei

Aha, vandaar! Wauw, klinkt bijzonder en erg mooi; 3 weken Zuid Afrika... En geen haast hoor, eerst nog even lekker nagenieten dan! ;-)

Groetjes!

Anoniem zei

Dag Caroline, ik heb je ook heel erg gemist. Ik kijk namelijk haast elke dag op je website. Wat een goede reden om afwezig te zijn!!! Heerlijk. Ik kijk uit naar nieuwe inspiratie.
hartelijke groet,
Siesie