zondag 9 november 2014

Indiase pompoensoep


Ingrediënten:
- 1 biologische pompoen, bv flespompoen (circa 1 kilo)
- 2 el zonnebloemolie
- 1 ui, gesnipperd
- 2 el madras currypasta
- 1 liter groentebouillon
- 200 ml kokosmelk
- 1 klein bosje koriander, grof gehakt

Bereiden:
1. Halveer de pompoen, verwijder de zaden en draden en snijdt in blokjes. (Ik had geen biologische pompoen, dus heb de pompoen ook nog geschild).
2. Verwarm in een grote soeppan de zonnebloemolie en fruit de ui glazig. Voeg de currypasta toe en fruit een paar minuten tot er heerlijke geuren vrijkomen. Voeg de pompoen toe en bak nog 1 minuut.
3. Voeg de groentebouillon toe en kook de pompoen in ongeveer 10 minuten zachtjes gaar. Pureer de soep in een blender of met de staafmixer. Roer de kokosmelk erdoor. Serveer de pompoensoep met wat gehakte koriander erop en serveer eventueel met naanbrood.

Bron: "Soep bij Janneke Thuis" Janneke Philippi

Een héérlijk soepje dat snel klaar te maken is. Janneke geeft aan de currypasta zelf te maken, maar ik heb een potje madras Indiase kruidenpasta van het merk Patak's bij AH gekocht. Het boek is een aanrader als je van soep houdt, lekkere soepen en mooie foto's.

10 opmerkingen:

Silvia zei

Super fijn boek van Janneke.
Ook de bier-mosterd-kaas soep is heel erg lekker. Met bier speltbrood en camembert uit de oven. Heerlijk!
Wordt er blij van!

Nell zei

Gisteren de prei Parmentier gemaakt. Ook erg lekker. De bier mosterd kaas die hier boven genoemd wordt, komt ook nog aan de beurt. Fijn boek weer van Janneke.

Caroline Brouwer zei

@Silvia en Nell. Ik ben ook erg blij met dit boek. Wil alles wel maken!
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Vanmiddag gemaakt , heerlijk soepje ! Weer een boek erbij op mijn verlanglijstje.
Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Dat boek is echt de moeite waard. Je zult er geen spijt van hebben!
groetjes, Caroline

Margo zei

Die curry pasta, waar is dat te koop? Van welk merk?

Caroline Brouwer zei

@Margo, dat staat er allemaal bij. Onderaan!

Inge zei

Vandaag deze soep gemaakt. Voor het eerst met pompoen gewerkt en wat een kluif om die schil eraf te krijgen maar het was het waard een heerlijk soepie

Caroline Brouwer zei

Hallo Inge,
Ik snijd de pompoen altijd eerst in repen en verwijder dan de schil. Maar tegenwoordig laat ik de schil ook gewoon zitten, zeker als ik de pompoen in de oven rooster. Maar fijn dat het toch de moeite waard was.
groeten, Caroline

Inge zei

Ik had de pompoen ook in repen gesneden maar had behoorlijk wat kracht nodig om hem door te krijgen.
Kan je hem ook geroosterd in deze soep gebruiken? En hoe werkt dat roosteren dan?
Ik liet ze altijd maar l;iggen in de winkel maar het is stiekum toch best lekker :-)