donderdag 21 juli 2011

Crème brûlée van citroengras


Ingrediënten:
- 1 stengel citroengras
- 250 ml slagroom
- 1 tl honing
- 3 eidooiers
- 40 g kristalsuiker
- 2 el rietsuiker

Bereiden:
1. Snijd de stengel citroengras in ringen. Verwarm in een pan de slagroom met de citroengras en de honing.  Laat ongeveer 10 minuten trekken, maar laat de room niet koken. Giet de room door een zeef.
2. Verwarm de oven voor op 175' C. Doe de eidooiers met de kristalsuiker in een kom en meng goed. Giet de warme slagroom bij de eidooiers en meng met een garde.
3. Verdeel het mengsel over 4 crème brûlée ovenschaaltjes en dek ze af met aluminiumfolie. Giet een grote ovenschaal, waar de kleine schaaltjes in passen voor de helft vol met warm water en zet de kleine schaaltjes erin. Zet het geheel 25 minuten in de voorverwarmde oven. Neem de crème brûlées uit de oven en verwijder het aluminiumfolie. Laat ze afgedekt met plasticfolie ongeveer 2 uur in de koelkast afkoelen.
4. Bestrooi vlak voor het serveren de creme brûlées met de rietsuiker en karameliseer ze met een crème brûléebrander. Serveer ze direct.

Bron: "Foodies" juli 2011.



Wie mijn blog volgt heeft al lang door dat ik erg van zoet houd. Als ik in een restaurant ben, kijk ik meestal als eerste naar de desserts. En crème brûlée is dan ook één van mijn lievelingsdesserts. Dit is een heerlijke crème brûlée, de smaak van het citroengras is heel subtiel aanwezig en dat maakt het extra lekker.  Dit recept komt uit de "Foodies", maar de oventemperatuur klopte niet helemaal, zij gaven aan: 125' C. Dat vond ik erg laag en dat bleek ook wel, ik kreeg het niet gaar (hoewel het water in de ovenschaal niet warmer schijnt te worden dan 100' C) . Heb het vergeleken met andere recepten en dan lijkt 175' C meer in de richting te komen. Gelukkig ging het toen wel goed. Ik heb dus de oventemperatuur aangepast in mijn recept. Verder zeker voor herhaling vatbaar!

7 opmerkingen:

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Crème brûlée kan ik, als ik het zie op 'n menukaart, vaak ook niet weerstaan. Zeker met citroengras erin!

Kelly zei

Leuke site heb je. Je recept ziet er ook heerlijk uit ;)

Johanna zei

Dit is ook een favoriet dessert van mij. Als je mijn blog volgt zie je dat ook regelmatig terugkomen. De combinatie met citroengras heb ik nog nooit geprobeerd, maar zal zeker binnenkort gebeuren. Groet Johanna

Daisy zei

Ook mijn favoriete dessert. Heb het nog nooit zelf gemaakt maar wil het zeker nog wel eens proberen. Ik kijk nog even verder naar jouw blog. Ziet er mooi uit en van de foto's krijg je honger (en dat op dit uur!).

Kim zei

Hoi Caroline,
Gisteren het recept van crème brule met citroengras uitgeprobeerd. De crème blijft na twee uur in de koelkast te staan nog steeds heel lopend. Hoe komt dit denk je? Want ik heb letterlijk je recept gevolgd. Bedankt alvast voor de tips, groeten kim

Caroline Brouwer zei

Hallo Kim, geen idee waarom het niet stijf werd. Ik heb ditrecept al meerdere malen met succes gemaakt. Heb je misschien de slafroom lten koken? Anders weet ik het niet.
Groetjes, Caroline

Kim zei

Hoi Caroline, zou dat kunnen doordat de slagroom mss even heeft gekookt? Kan idd mss wel daaraan liggen dan, op het einde was ik die idd even uit het oog verloren. Ik ga het morgen nog eens proberen en hier goed op letten 😁👍 Bedankt voor de tip! Groeten, kim