donderdag 7 juli 2011

Pasta met Bolognesesaus


Ingrediënten voor de saus:
- 30 g boter
- 2 el olijfolie
- 1 ui, fijngesneden
- 140 g wortel, geraspt
- 2 stengels bleekselderij, fijngesneden
- 100 g pancetta, fijngesneden
- 500 g rundergehakt
- 2 dl droge witte wijn
- zout en versgemalen zwarte peper
- 5 dl tomaten passata (gezeefde tomaten)

Bereiden:
Verhit de boter samen met de olijfolie in een braadpan en bak daarin de ui, wortel en bleekselderij 4 min. Voeg de pancetta en de gehakt toe en bak dit 5 min mee tot het gehakt gaar en rul is. Schenk de wijn erbij (je kunt ook rode wijn nemen, net wat je open hebt staan) en laat alles zachtjes koken tot de wijn verdampt is. Voeg daarna zout en peper en de gezeefde tomaten toe. Laat de saus minstens 1 - 2 uur zachtjes koken. Voeg eventueel wat bouillon toe als de saus te droog wordt.
Serveer de saus met spaghetti of penne en strooi er versgeraspte Parmezaanse kaas over.

Deze saus kun je eten met spaghetti of zoals wij meestal doen met penne. Ik maak deze saus ook als ik lasagne maak. Meestal maak ik een dubbele portie en vries dan een paar porties in. Makkelijk als je niet veel tijd hebt, pasta koken een lekkere salade erbij en smullen maar.

1 opmerking:

Es zei

Ik ben dol op deze saus. Pancetta heb ik alleen nog nooit gebruikt. Zal ik eens proberen.
Ik gebruik een zelfde soort saus ook wel om rundvlees in te stoven. Ook lekker. En net als jij gebruik ik hem ook voor de lasagne.