dinsdag 4 december 2012

Appel - speculaastaart


Ingrediënten:
- 200 g zelfrijzend bakmeel
- 150 g bruine basterdsuiker
- 1 el speculaaskruiden
- 150 g koude boter, in blokjes
- snuf zout
- 2 el ijskoud water
- 4 stevige appels
- 300 g amandelspijs
- ½ ei, losgeklopt
- 1 zakje amandelschaafsel, geroosterd
- 4 el abrikozenjam

Bereiden:
1. Doe bakmeel, suiker, speculaaskruiden en zout in een kom en roer door elkaar, voeg de klontjes koude boter en 2 el water toe en kneed tot een samenhangend deeg. Doe het deeg in plasticfolie en leg het een half uur in de koelkast.
2. Verwarm de oven voor op 175' C, vet een springvorm van 24 cm in en beleg de bodem met bakpapier.
3. Druk het deeg uit in de springvorm, ook tegen de rand. Haal de spijs uit het pakje en roer er een half losgeklopt ei door. Verdeel de spijs over de bodem van de speculaas.
4. Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd ze in kwarten. Snijd ieder kwart in kleine repen en leg de kwarten op de spijs. Versier zo de taart met de andere appels. Zet de vorm 50 minuten in de voorverwarmde oven en bak de taart gaar.
5. Haal de taart uit de oven. Verwarm in een pannetje de abrikozenjam en strijk de jam net een kwastje uit over de taart. Bestrooi met de geroosterde amandelschilfers.

Bron: Smulweb


Op de valreep nog een makkelijk te maken en ontzettend lekkere  taart voor het Sinterklaasfeest. 
Ik wens iedereen een fijne Sinterklaas!

24 opmerkingen:

Unknown zei

Dat ziet er goed uit, een heerlijke combinatie.

Anoniem zei

Lekker Caroline ,ik denk dat je vergeten bent te schrijven hoeveel speculaaskruiden er in het recept gaan? Groetjes Esther.

Caroline Brouwer zei

Bedankt Esther, ik heb het erbij gezet!

Aline zei

Ziet er heerlijk uit! Ik ga ervan uit dat de speculaaskruiden in stap 1 meegaan in het deeg, klopt toch he?

Caroline Brouwer zei

@Aline, ik heb het aangepast. Gelukkig heb ik oplettende lezers ;-))

Anoniem zei

Vanavond gemaakt en hij was werkelijk fantastisch. Bedankt voor de tip.

groet,

Zahra

Anoniem zei

He Caroline,

Deze taart gemaakt met kaneelkruiden en lichtbruine bastardsuiker (de originele kruiden horen echt bij 5 dec vind ik). Hij zag er heel mooi uit en rook superlekker!
Over de smaak weet ik nog niets want ik ga hem weggeven aan iemand.
Bedankt voor dit recept!

Groetjes Sylvia

Sonja zei

Wat was die lekker, Caroline! Bedankt weer!
De volgende dag was hij eigenlijk NOG lekkerder!!

Groetjes,
Sonja.

Caroline Brouwer zei

@Sonja, lekker hè! Vaak zijn taarten de volgende dag nog lekkerder, dan zijn de smaken goed ingetrokken.
Leuk dat je het laat weten.
groeten, Caroline

Marie-Claire zei

Hoi,

Ik zou deze wel willen maken maar wat moet ik me bij amandelspijs voorstellen? Is dat hetzelfde als marsepein?
groetjes,

Caroline Brouwer zei

@Marie-Claire, sorry dat ik zo laat reageer, maar ik zie nu pas je vraag. Marsepein is niet hetzelfde als amandelspijs. Hier staat het goed beschreven: http://eerstkoken.blogspot.nl/2010/09/marsepein-en-amandelspijs.html

Amandelspijs kun je in de supermarkt kopen, staat bij de bakspullen en het is meestal van Dr. Oetker (rood pakje).

Anoniem zei

Ziet er heerlijk uit, ik ga de taart vanavond maken, voor morgen!

Alleen een vraagje: hoe groot is de bakvorm die je voor deze taart nodig hebt?

Groetjes,
Linde

Caroline Brouwer zei

@Linde, het staat in het recept onder punt 2. Heb je vast overheen gelezen!
succes met bakken, Caroline

Anoniem zei

Oh, haha, sorry. Dankje, het deeg ligt inmiddels in de koelkast! Nu al moeilijk om vanaf te blijven... ;-)

Anoniem zei

Hallo.. iemand een tip welke appels het best te gebruiken bij dit recept? Groet

Caroline Brouwer zei

Je zou Jonagold kunnen nemen!

Ehen zei

Morgen ga ik hem maken, ben benieuwd, je hoort nog of hij lekker is.

Ehen zei

Ik heb hem gemaakt en hij is zalig....mmmmmmmm

Caroline Brouwer zei

Fijn Ehen en leuk dat je het laat weten!
groeten, Caroline

Marie-Claire zei

Eindelijk is het gelukt... ik heb ze maandagavond gemaakt en gisteren met mijn collega's opgegeten en ze is super bevonden. Lekker !!!!

Caroline Brouwer zei

Ontzettend leuk dat je het laat weten!
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Heerlijk! Heb het recept in de Verenigde Staten gemaakt met zelfgemaakte speculaaskruiden en amandelspijs van hier. Ga hem morgen opnieuw maken voor Thanksgiving, maar dan met echte Nederlandse amandelspijs en speculaaskruiden. Bedankt voor het recept.

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Ik heb hem net voor de 3e (of 4e) keer gemaakt en het ruikt hier heerlijk in huis.