maandag 1 juli 2013

Bananen- speltbrood (zonder suiker)


Ingrediënten:
- 120 g gedroogde dadels, pitten verwijderd en grofgehakt
- ½ tl baking soda
- 140 g volkoren speltmeel
- 1 tl bakpoeder
- ½ tl kaneelpoeder
- 2 el olijfolie
- 1 el (wal)notenolie
- 2 rijpe bananen, geprakt
- 2 eiwitten, losgeklopt
- 3 el pecannoten, grofgehakt

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C, boven-en onderwarmte. Vet een klein cakeblik van 21 cm  goed in en beleg met overhangend bakpapier.
2. Meng in een kom de dadels met het bicarbonaat(zuiveringszout) en giet er 100 ml kokend water over en laat een paar minuten wellen.
3. Roer in een andere kom het speltmeel, bakpoeder en de kaneel door elkaar en zeef het.
4. Roer de olijfolie en notenolie langzaam door de dadelmix en voeg de bananen en de eiwitten toe. Voeg het meel toe en roer met een spatel alles goed door elkaar.
5. Schep het mengsel in je bakblik, strijk de bovenkant glad en bestrooi met de pecannoten. Zet de vorm in de oven en bak het brood in 45 minuten gaar. Een satéprikker moet er schoon uitkomen, een beetje plakkerig mag best. Haal  het brood uit de vorm en laat op een rooster afkoelen.

Bron: geïnspireerd door "Gezond Genieten" Amber Albarda


Dit banenbrood of deze bananencake, hoe je het ook wilt noemen, heb ik al een paar keer bij 
mijn dochter geproefd. Ik vond het zo lekker en natuurlijk heel gezond zonder suiker, dat ik het voor mijn blog wilde maken, om het recept met jullie te delen. Mijn dochter heeft het ook al gemaakt met vijgen en walnoten. Dat is het leuke van dit recept, je kunt naar hartenlust variëren. Gedroogde abrikozen lijkt me ook erg lekker. Heb je niet zo'n klein cakeblik, dan gebruik je een groter en doe je alle ingrediënten 1½ keer. Als je geen walnotenolie in huis hebt, voeg je gewoon een eetlepel extra olijfolie toe. Kortom een heel gezond alternatief voor een plakje ontbijtkoek en nog superlekker ook!

35 opmerkingen:

Karin zei

Wat leuk een recept zonder suiker, dat spreekt me heel erg aan. Er zijn niet veel recepten voor koek en gebak wat ook lekker is maar deze ziet er heerlijk uit.

Nell zei

Omdat ik ook geen erge zoetekauw ben, vind ik dergelijke broodachtige cake misschien nog wel het meest lekker. Vooral zonder suiker!

Anoniem zei

Hij staat in de oven! Ben benieuwd! Het beslag was al erg lekker ;-)
Tabitha

Caroline Brouwer zei

@Tabitha, leuk, ik ben benieuwd hoe je het vond.

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Dit klinkt erg lekker en ook nog gezond dus wil het graag eens maken, heb er 2 vragen over. Waar kun je bak soda kopen? En kun je dit banaanbrood ook gedeeltelijk invriezen of blijft het dan niet lekker?
Groetjes, Sanne

Caroline Brouwer zei

@Sanne, baksoda kun je kopen bij de DA drogist, of bij een Toko. Ik weet niet of het bananenbroodje lekker blijft als je het invriest, maar het blijft wel een aantal dagen goed en het is niet zo groot.Ik heb het zondag gemaakt en we hebben vanavond het laatste stukje op.

Anoniem zei

Hallo Caroline,

Vanmiddag je bananenbroodje gemaakt maar ik had geen speltmeel dus volkorenmeel gebruikt.
Ontzettend lekker en dit ga ik vaker maken!!!'Bedankt en groet,
Margreet.

Caroline Brouwer zei

Halo Margreet,
Dat kan natuurlijk net zo goed volkorenmeel. Fijn dat het zo goed gesmaakt heeft. Met gedroogde vijgen is het ook erg lekker!
groeten, Caroline

Ellen zei

Hoi Caroline,
Ik heb dit brood nu al 2x gemaakt en wat is het lekker! Bedankt voor het delen van het recept.
Groetjes Ellen

Anoniem zei

Dit brood staat nu in de oven en tot nu toe gaat alles naar wens.
Ik vroeg me alleen af waarom de baksoda bij de gehakte dadels en het hete water moest, weet jij waarvoor dat is? Ik weet niet beter of je hoeft baksoda alleen te gebruiken als je beslag maakt met een zuurtje erin...

Groetjes, Mayken

Caroline Brouwer zei

Hallo Mayken, ik heb even op google gekeken en las dat baksoda inderdaad met zuren gebruikt wordt, maar ook in zwaar gebak met gedroogde vruchten om het te laten rijzen en luchtiger te laten worden. Dus ik denk dat het daarom is in dit recept. Ik ben het inderdaad al vaker tegengekomen, zoals op deze manier beschreven. Ik hoop, maar dat kan niet anders, dat jullie genieten van dit heerlijke bananenbrood.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Caroline, het is een superbrood!
Zeker als je bedenkt hoe makkelijk je het even in elkaar flanst!
Ook erg handig voor als je gasten hebt die bij gebak altijd eerst aan calorieën denken...

Mayken

Caroline Brouwer zei

Heerlijk hè! En je kan er zo fijn mee afwisselen, met vijgen en walnoten ook erg lekker!

Ineke zei

Dag Caroline,
ik wil je graag even laten weten dat ik de laatste tijd alweer een paar keer helemaal de blits heb gemaakt met je bananendadelbrood. Oei, wat lekker en makkelijk!
Je inspireert me heel vaak. Fijn ook die commentaren van je op de recepten. En niet te vergeten de prachtige foto's.
Groet van een trouwe volger!
Ineke

Caroline Brouwer zei

Hallo Ineke,
Dit soort reacties vind ik altijd zo leuk! Dit is inderdaad heel lekker en dan ook nog eens zonder suiker. Heb je het ook al eens gemaakt met gedroogde vijgen? Ook heel lekker! Ik ga het binnenkort ook maar weer eens maken. Dat komt er vaak niet van omdat ik iedere keer weer iets nieuws wil uitproberen voor mijn blog. Gelukkig maakt mijn dochter dit recept regelmatig en kan ik het bij haar proeven!
groeten, Caroline

Marja zei

Hoi Caroline, na de vruchten-noten repen- die mijn collega's heerlijk vonden!! staat nu de bananen speltbrood in de oven. Zo komen de dadels ook nog op. O ja, heb gisteren een aantal van mijn foto's van de gerechten die ik van jou recepten heb gemaakt op Facebook gezet. Veel vragen gekregen waar de recepten te vinden waren dus...... als je veel "bezoekers " krijgt op je blog - mijn schuld :-)

Caroline Brouwer zei

Dank je wel Marja! Dit bananenbrood staat van de week hier ook weer op de planning, maar dan mer vijgen ipv met dadels. Ik heb ook een FB pagina onder mijn eigen naam. Misschien kunnen we vrienden worden.

Janina - Elke dag zaterdag zei

Hoi Caroline, bedankt voor dit fijne recept. Het is een echt heerlijk brood en een leuk recept om te maken.Ik gebruikte vijgen ipv dadels, echt lekker. Ik heb vandaag een blogberichtje erover geschreven, natuurlijk met link naar dit recept en jouw blog.

Groetjes, Janina

Link naar blogbericht: http://elkedagzaterdag.blogspot.nl/2014/01/goedgekeurd.html

Anoniem zei

Ik had al meerdere recepten voor bananenbrood zonder bloem geprobeerd, maar dit is veruit de lekkerste!
Ik heb de speltbloem vervangen door 70 g havermout (vermalen in keukenmachine) en 70 g amandelmeel. De volgende keer probeer ik het met gedroogde vijgen.
Bedankt voor het HEERLIJKE recept!

Judith zei

Na het lekkere lijnzaad dadel walnoten brood dat ik gisteren gebakken heb, wil ik vandaag dit brood gaan bakken. Ik heb de smaak te pakken!
Even een vraagje, het vocht van het dadelmengsel moet je dat ook erbij doen of moet je alleen het dadelmengsel erbij doen en het vocht weggooien?
Alvast bedankt voor het antwoord en groetjes van Judith

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
Hopelijk ben ik niet te laat, ben net uit mijn werk. Gewoon alles er bij doen. Wel een klein bakblik gebruiken.het is een klein broodje.
succes, Caroline

Judith zei

Hallo Carolien,
Ik heb er op gegokt dat inderdaad alles erbij moest (anders had het er wel bij gestaan, bedacht ik me). Ik heb half abrikozen en half dadels gedaan en de pecannoten vervangen door walnoten. En toen het broodje klaar was een beetje warme abrikozenjam over de bovenkant gedaan.
Hij smaakt niet alleen heerlijk, maar ziet er ook prachtig uit! Een recept dat ik nog veel vaker ga maken!
Bedankt voor dit lekkere recept!
Groetjes van Judith

Caroline Brouwer zei

Goed om te horen Judith, dit is inderdaad erg lekker. Ook met gedroogde vijgen en walnoten. Je kunt er heerlijk mee variëren!
groeten, Caroline

Karlijn zei

Wat een heerlijk recept! Ik had alleen geen dadels in huis, maar wel rozijntjes, ook erg lekker :)

Liesbeth zei

Heerlijk!! Wat een super recept! Hij is nog warm, maar kan niet wachten om te proeven. Alleen de geur al van de pecannoten! Had 'klein' bij bakblik over het hoofd gezien. Dus laag en iets korter, maar een mooie cake! Dank!!

Astrid zei

Ik heb hem gemaakt en inderdaad hij is heerlijk.
Het is tot heden het beste bananenbrood wat ik heb geproefd.
Dank je voor het delen, ga hem zeker vaker maken.

Anne zei

Ik heb dit heerlijke bananenbrood vanmiddag gemaakt en het is een succes. Mijn partner, die tarwevrij, lactosevrij en suikervrij moet eten, mag dit recept wel en vindt het heerlijk. Ik trouwens ook, ik ga dit zeker vaker maken. Een aanrader!

Caroline Brouwer zei

Hallo Anne,
Wat fijn dat je dan toch dit lekkere bananenbrood kunt maken voor je partner. Je kunt ook nog afwisselen door gedroogde vijgen te gebruiken of gedroogde abrikozen.
groeten, Caroline

Margriet zei

Super lekker bananenbrood! Echt een ontzettend goed recept, dank! Ik heb het recept op verzoek al vaak doorgestuurd:).

Caroline Brouwer zei

Dankjewel Margriet. Hier wordt het vaak gebakken en altijd een succes!

Sam zei

Beste Caroline, ik bak nog regelmatig uit jouw blog. Zoveel heerlijke recepten, maar deze vruchten/notencake zonder suiker en boter beviel zeer goed. Zo licht en prettig zoet. Die komt vaker terug. Erg bedankt!

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Sam. Dit is inderdaad een toppertje!
Groetjes, Caroline

Anoniem zei

Ik vraag me af of je dat water van die dadels ook moet gebruiken ?

Marina zei

Moet je altijd 100 ml water toevoegen, eender welk gedroogd fruit je gebruikt ?

Caroline Brouwer zei

Het gedroogde fruit neemt het water helemaal op en daardoor wordt het zachter.