zaterdag 10 mei 2014

Aardbeiensloffen


Ingrediënten voor het sloffendeeg:
- 250 g patentbloem
- 2 tl bakpoeder (maatlepels)
- 180 g roomboter, op kamertemperatuur
- 100 g suiker
- 80 g bruine basterdsuiker
- 1 eidooier
- rasp van ½  citroen
- ¼  tl zout

Voor de topping:
- 150 g spijs
- ½ - 1 ei, losgeklopt
- 250 ml slagroom
- 25-30 g suiker
- 3/4 recept banketbakkersoom
- 500 g aardbeien

Banketbakkersroom:
- 1 vanillestokje
- 500 ml melk
- 100 g suiker
- 2 eidooiers
- 45 g maïzena


Bereiden:
1. Maak eerst het deeg: doe de boter, suiker, het zout, de citroenrasp en het ei in een kom en kneed door elkaar (ik deed dit met de kneedhaken van mijn handmixer). Zeef de bloem en het bakpoeder erboven en kneed tot een deeg. Leg afgedekt met plasticfolie een uur in de koelkast.
2. Voor de banketbakkersroom: verwarm 450 ml van de melk met de vanillezaadjes uit de peul (en doe de peul er ook bij) in een melk pannetje en laat koken. Verwijder het vanillestokje. Meng in een kommetje de rest van de melk met de eidooiers en de suiker goed door elkaar. Klop als laatste de maïzena er goed door. Giet de helft van de gekookte melk erbij en klop goed door. Giet dit terug in de pan en zet weer op het vuur en laat weer koken onder voortdurend roeren met een garde. Het mengsel gaat binden, laat het 1 à 2 minuten doorkoken. Giet de banketbakkersroom in een lage platte schaal en dek af met plasticfolie (de folie moet direct op de room liggen, zodat er zich geen vel kan vormen). Laat de room eerst wat afkoelen en zet de schaal dan tot gebruik in de koelkast.
3. Meng de spijs met het halve of hele ei (ik heb er ook nog wat citroenrasp door gedaan). Het moet smeerbaar worden.
4. Verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte.  Vet 2 sloffenringen van 24 x 9 cm goed in. Haal je deeg uit de koelkast en rol het op een met bloem bestoven werkplek uit tot een deegplak die ongeveer 1½ cm dik is. Snijd twee passende deegplakken met de ringen uit het deeg en plaats de sloffenringen met het deeg erin op een met bakpapier beklede bakplaat. Verdeel het spijs over de sloffen en laat 1 cm van de rand vrij (dit gaat het beste met de achterkant van een lepel).
5. Bak de sloffen 23-28 minuten in de oven. Verwijder meteen de sloffenringen en laat ze helemaal afkoelen.
6. Klop de banketbakkersroom los en doe het in een spuitzak. Spuit met een glad spuitmondje de banketbakkersroom (je gebruikt 3/4 van wat je gemaakt hebt, maar de rest kun je zo op smullen) op de sloffen. Verdeel de aardbeien erover. Als je grote aardbeien hebt kun je ze doormidden snijden. Ik heb voor de kleur ook nog een paar citroenmelisse blaadjes er tussen gestoken.
7. Klop de slagroom stijf met de suiker en versier de sloffen ermee. Bestuif het geheel nog met wat poedersuiker.

Bron: "Rutger Bakt"


Vandaag, de zaterdag voor moederdag, is het regenachtig weer, dus echt zo'n dag om de keuken in te duiken om iets te bakken. Op de blog van "Judith's Cakes" kwam ik al vaak recepten van dit sloffengebak tegen en nam me steeds voor ook eens van die sloffenringen te bestellen en dan zoiets te maken. Maar zoals het zo vaak gaat, kwam het er maar steeds niet van. Totdat ik het boek van Rutger had gekocht en het recept van deze aardbeiensloffen tegenkwam. Meteen via internet sloffenringen besteld en om deze sloffen voor moederdag te bakken. Wat een heerlijk gebak en ook nog een leuk werkje om ze te maken. Neem wel de tijd, want je bent niet in een uurtje klaar, maar dan heb je wel wat. Het boek van Rutger is trouwens echt een aanrader, er staan erg lekkere recepten in met mooie foto's. Ik maakte ook al de Paaskrans uit zijn boek. Als je geen sloffenringen wilt aanschaffen kun je dit recept ook maken met de buitenkant van je springvorm. Vergeet niet een kijkje te nemen op "Judith Cakes", want daar staan nog veel meer lekkere recepten voor sloffen!

21 opmerkingen:

ymme zei

Hallo Caroline,
'sloffen', dat is iets nieuw voor mij. Ik heb er nog nooit eerder van gehoord. Het is zo iets als een taartring met die vorm vermoed ik. Heerlijk weer!

fijn weekend,
Ymme

Caroline Brouwer zei

Hallo Ymme,
Ja het is een ovale taartring (de vorm van een slof). Maar je kunt het ook met een ronde vorm maken hoor. Een aanrader, erg leuk om te doen en ontzettend lekker!
Fijn weekend, Caroline

Unknown zei

Hoi Caroline, gelukkig heb ik al sloffenringen want deze wíl ik maken. Maar eerst staat de appel-abrikozentaart op het programma. Ik kan je niet bijhouden :-). Groetjes Marja

Lot zei

Die sloffenonderkanten heb ik altijd erg lekker gevonden, lekkerder dan wat erop zit.

Judith zei

Ha Caroline,

Heel erg leuk dat je m'n site hebt genoemd, dankjewel! Je sloffen zijn goed gelukt, ze zien er uit om gelijk op te eten!

Groetjes,

Judith

Judith zei

Nog een klein opmerkinkje: je eerste link naar mijn site verwijst naar bol.com;)

Caroline Brouwer zei

@Judith, ik heb het meteen veranderd!

Sanne zei

Dat ziet er weer heerlijk uit Caroline!
Dit gaat zeker op mijn lijstje met recepten om te maken.
Fijne Moederdag!
Groetjes, Sanne

Karin zei

Wat een plaatje, dit kan zo bij de banketbakker vandaan komen!
Leuke variatie ook met die ovale taartringen. En het boek..... ook weer een aanrader begrijp ik.

José zei

Het ziet er heel erg lekker uit!
Fijne moederdag.

Groetjes,
José

JudithvdN zei

Hoi Caroline,

Ik had de sloffen ook al op mijn to-cook-lijstje staan, omdat ik ze op Judith's cakes voorbij zag komen. Moet alleen eerst de bakvorm nog bestellen.
En het boek van Rutger kan dan ook meteen gekocht worden, begrijp ik wel...

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
De sloffenringen heb ik besteld via internet bij www.bakkerijgereedschappen.nl Rutger vertelde op zijn FBpagina dat Oldenhof ze ook verkoopt. Het boek is echt een aanrader en het boek van "Heel Holland Bakt" ook. Als je naar de site van Max gaat en daar lid wordt voor € 10,- krijg je het gratis toegestuurd! Ik het boek van Rutger zelf aangeschaft en het andere boek via Max, dus ben onbevooroordeeld!
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Dit ziet er weer zo verleidelijk uit….moet ik ook maken (dan laat ik je natuurlijk weer weten hoe het smaakte). Ik wil dit met de rand van een springvorm doen,welke maat heb ik dan nodig..24 cm?

Groetjes Sylvia

Caroline Brouwer zei

Hallo Sylvia,
Ik heb het Johan even laten uitrekenen. Als je 1 taart maakt heb je een springvorm van 22,5 cm doorsnede nodig. Ik had nog een beetje deeg over, dus zeg ongeveer 23 cm. (de sloffenringen die ik heb gebruikt waren 22 x 10 cm). Ik weet niet of je ze van 23 cm hebt, maar wel van 22 cm, zou ik die gebruiken.
groeten, Caroline

Simones Kitchen zei

Sjeeee, wat ziet dit er weer heerlijk uit Caroline! Ik mag even niet meer bakken van mezelf... Haha, maar ik ga dit zeker proberen!

Onliemie zei

Hmm dit ziet er weeral lekker uit.
Ik maakte dit weekend weer enkele van je borrelhapjes voor mijn bezoek! Dankjewel voor al die heerlijke receptjes!

Ellen zei

Nog nooit van gehoord, maar klinkt heel lekker.

Lisette zei

Ik ken dit ook niet, maar ziet er heerlijk uit! Van het weekend hebben we zelf aardbeien geplukt bij een lokale boer. Misschien moet ik nog even terug voor een voorraadje om deze sloffen te kunnen maken:-)Groetjes uit zonnig Frankrijk

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Allereerst wil ik Johan bedanken voor het slimme rekenwerk. Wat is het een plaatje als je dit gebak op tafel zet…..en de smaak was ook erg lekker. Sloffendeeg is heerlijk. Ik heb nog als extraatje wat zelfgemaakte jam op de bodem gedaan,alvorens de banketbakkersroom erop te doen. Bedankt weer voor je lekkere recept en het prachtige voorbeeld (jou exemplaar). Zoiets stimuleert enorm!!!

groetjes Sylvia

Caroline Brouwer zei

Hallo Sylvia,
Graag gedaan hoor! Ja het oog wil ook wat. Ik moet ook bij het plaatje denken: dat ziet er lekker uit! En dan wil ik het wel maken. Meestal lukt het wel aardig. Ik ga dit recept zeker vaker maken en ook eens met een andere vulling.
groetjes, Caroline

Jj zei

Hoe krijg die holling om room enz er op te krijge