donderdag 8 mei 2014

Salade van rodekool, peertjes en blauwe kaas


Ingrediënten:
- 100 ml rodewijnazijn
- 60 g rietsuiker
- ½ rodekool, flinterdun gesneden
- 1 el roomboter
- beetje suiker
- 2 grote peren, geschild, in kwarten en weer doormidden
- 175 g blauwe kaas, (Roquefort)
- 50 g pistachenootjes, fijngehakt

Dressing:
- 3 el wittewijnazijn
- 8 el groene olijfolie
- 1 el honing
- snufje gemalen kruidnagel

Bereiden:
1. Snijd de rode kool flinterdun, dit gaat het best met een mandoline, met een andere schaaf gaat het ook wel, maar dan krijg je ze niet flinterdun. 
2. Doe de rodewijnazijn met 700 ml water, rietsuiker, zout en peper naar smaak in een pannetje en breng aan de kook en laat de suiker oplossen. Giet dit over de rodekool, meng goed  en laat 5 minuten intrekken. Laat daarna in een vergiet goed uitlekken en zet de rodekool afgedekt in de koelkast tot gebruik
3. Verwarm de roomboter met de suiker (ongeveer 1 el) in een koekenpan, leg de peerstukjes erin en laat karameliseren.
4. Meng alle ingrediënten voor de dressing, voeg toe aan de rode kool en meng goed.
5. Verdeel de rodekool over 4 borden, verkruimel de kaas erover en strooi de pistachenootjes erop. Schik de peertjes erop.

Bron: Delicious, december 2013

Ik was al mijn Delicious aan het doornemen, scheur de recepten eruit die ik nog eens wil maken en geef ze dan weer door aan een ander (je kunt niet alles bewaren). Ik maakte uit dit nummer al eens de 'Rodekooltaart', die heel erg in de smaak viel. Deze salade wilde ik ook eens maken en aangezien ik niet zolang geleden een mandoline had gekocht, maar meteen eens geprobeerd. Je moet wel erg voorzichtig zijn met zo'n mandoline, ik ben altijd weer blij als mijn vingers nog heel zijn na gebruik. Maar je kunt er wel super dunne plakjes mee snijden. Deze salade is erg lekker als voorgerecht voor vier personen. Wij aten het met z'm tweetjes als hoofdgerecht.

6 opmerkingen:

Balsemien zei

We hebben de salade net gegeten als maaltijdsalade: heerlijk! Deze gaat op de lijst van favorieten...

Pieta zei

Ziet er heel erg smakelijk uit

Caroline Brouwer zei

Wat leuk Balsemien dat je het recept meteen gemaakt hebt en dat het ook in de smaak viel!

ymme zei

Lijkt me een heel lekker slaatje, om zeker ook eens te maken.
groetjes,
Ymme

Unknown zei

Haha, je twitterde een tijdje geleden dat je blij was dat je je vingers nog had na gebruik van de Mandoline . Ik snapte er niets van omdat ik aan een muziek instrument dacht. Nu snap ik het :-). Ga dit gerecht snel maken ziet er -weer- lekker uit! Groetjes

anneke smakman zei

Gister gemaakt. Een aanrader. Die gekarameliseerde peertjes zijn er zo heerlijk bij.