dinsdag 20 mei 2014

Khoresht Fesenjan (Perzische kipstoofschotel)


Ingrediënten:
- 2 uien, gesnipperd
- 2 el boter
- 2 el olie
- 5 el granaatappel melasse (Turkse winkel)
- 250 g walnoten
- 750 g kippendijen (zonder vel en bot) in stukken
- 1 kippenbouillonblokje
- 1 tl kurkuma
- ¼ tl gemalen kaneel
- ¼ tl nootmuskaat
- ¼ tl gemalen zwarte peper
- zout
- granaatappelpitten
- munt (optioneel)

Saffraanrijst met dadels:
- 250 g basmati rijst
- 3 kardemonpeulen
- 8 zwarte peperkorrels
- 3 kruidnagels
- klein stokje kaneel
- 150 g dadels
- een envelopje saffraan

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 200' C en leg een stuk bakpapier op de bakplaat. Spreid de walnoten erover uit en rooster ze 6-8 minuten in de oven. Laat helemaal afkoelen en maal ze fijn in de foordprocessor.
2. Bak de kippendijen in de boter en olie (eventueel in etappes) tot ze bruin zijn. Haal de kipfilet uit de pan, bestrooi ze met zout. Bak de uien in de overgebleven boter glazig en geel. Voeg de kurkuma, kaneel, nootmuskaat en peper toe en bak even mee. Leg het kippenvlees weer terug in de pan en verkruimel het bouillonblokje er boven. Voeg een ½ liter kokend water toe, dek af en laat op laag vuur 30 minuten stoven.
3. Voeg de gemalen walnoten en de granaatappelsiroop toe (er wordt ook nog wel eens een beetje suiker toegevoegd, maar dat vond ik niet echt nodig). Doe de deksel op de pan en laat op laag vuur nog 45 minuten stoven. Roer elke 15 minuten en let opdat het niet aankoekt op de bodem. Neem de deksel van de pan en laat nog 15 minuten sudderen. De kip moet zo gaar zijn dat het uit elkaar valt.
4. Voor de rijst: fruit in een eetlepel boter kardemonpeulen, peperkorrels, kruidnagels en het stukje kaneel glazig en voeg de rijst toe. Voeg kokend water, zout en de saffraan toe (ik had geen saffraan in huis en heb er een klein beetje kurkuma bij gedaan) tot de rijst net onder staat en breng aan de kook. Kook de rijst ca 10 minuten, zet het vuur uit en laat droog stomen. Snijd een aantal dadels in stukken en roer door de rijst.
5. Leg wat rijst op een bord en leg de Fesenjan er naast, bestrooi met wat granaatappelpitjes en wat fijngehakte munt.

Bron : ZTRDGmagazine

Op het internet kwam ik een recept tegen van Fesenjan. Ik had er nog nooit van gehoord en ging eens verder zoeken. Het is een traditioneel Perzisch gerecht en het  wordt op verschillende manieren breid, meestal met eend of kip. Dit recept sprak mij het meest aan. Het ziet er een beetje uit als een bruin prutje, maar de smaak is echt geweldig. Koop wel goede walnoten, want die maken de smaak. Het gerecht moet lang genoeg stoven zodat  de olie uit de walnoten de saus dik maakt. Het gerecht smaakt licht zoet, een beetje zuur en lekker romig door de walnoten. 

13 opmerkingen:

Winny zei

Op ZTRDG staan hele lekkere recepten. Ziet er mooi uit, die rijst lijkt mij heerlijk

Pieta zei

Superlekker gerecht!

Margreet zei

Ha Caroline, alweer een recept dat ik zo wil maken maar ik mag geen granaatappel hebben ( in combi met mn hartmedicatie)en is er iets anders dat ik kan gebruiken wat de melasse betreft??
Fijne dag,Margreet

Caroline Brouwer zei

Hallo Margreet,
Ik zou even op google zoeken naar Fesenjan.Er wordt eigenlijk altijd wel granaatappelsiroop gebruikt. Ik heb ook wel bij sommige recepten gezien dat ze citroensap toevoegen.Maar dan zou ik niet 5 eetlepels doen. Dan moet je echt even naar eigen smaak proeven.
groeten, Caroline

Margreet zei

Dank je, ik ga kijken,
Grjs,margreet

Anoniem zei

Heb dit gerecht vorige week gemaakt, was ontzettend lekker , vooral de combinatie met de knapperige pitjes, heb wel wat minder granaatappelsiroop gebruikt,
Ook de rijst met kruiden en dadels was heerlijk
Groet, Eleonora

Elzkookt zei

Wow dit klinkt goed! Heb m in mn favorieten gezet.

Anoniem zei

Vandaag gemaakt. Echt verrukkelijk!
Bedankt voor het recept.
Maya

Anoniem zei

Heerlijk gerecht!! Vooral in combinatie met de granaatappel zorgt voor een verfrissend effect.

Anoniem zei

Ik heb dit gerecht zonet gemaakt. Het was echt genieten met dit heerlijk gerecht! Een aanrader.

Jamie zei

Hi Caroline, leuk dat je dit recept op je site hebt staan! Wij hebben dit gerecht in Iran gegeten, vonden het heeeerlijk (ondanks het uiterlijk van het gerecht, hihi) en was daarom op zoek naar een recept om het zelf te maken. Je recept is top!
Groetjes, Jamie
P.S. Ik heb het gemaakt in de tajine en dat ging ook heel goed!

Caroline Brouwer zei

Hallo Jamie,
Dank voor je reactie. Heerlijk is dit gerecht, moet het zelf ook weer eens maken!
groeten, Caroline

Yolande zei

Het is heerlijk. Heb ik met kerst voor de familie gemaakt en iedereen wilde het recept. Voor morgen staat het weer op het menu. Ik maak een stoof altijd een dag eerder, dan trekken de smaken lekker in. En deze keer met kalkoen.