vrijdag 29 mei 2015

Zoete aardappelgalettes


Ingrediënten:
- 2 zoete aardappelen 
- 250 g bladerdeeg (diepvries of uit de koeling)
- 1 ei, losgeklopt
- 100 ml zure room
- 100 g zachte geitenkaas
- zout en peper
- 2 el pompoenpitten
- 1 rode chilipeper, zonder zaadjes en fijngehakt
- 1-2 el olijfolie
- ½-1 teen knoflook, uitgeperst
- 2-4  tl fijngesneden bladpeterselie

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 200' C. Pof de zoete aardappels 35 - 45 minuten in de schil tot ze bijna gaar zijn, in het midden nog iets rauw. Laat ze afkoelen, schil ze en snijd ze in 3 mm dikke plakken.
2. Ik gebruikte 4 deegplakjes uit de diepvries, sneed er een stukje vanaf tot ik de goede maat had (7 x 14 cm).  Bekleed een bakplaat met bakpapier, leg daar het bladerdeeg op en prik met een vork in het hele oppervlak gaatjes.
3. Bestrijk het deeg dun met losgeklopt ei. Verdeel de zure room op de deeglappen en laat een 5 mm brede rand rondom vrij. Schik de plakken zoete aardappel licht overlappend op de roomlaag en laat de rand vrij. Bestrooi met zout en peper, verkruimel de kaas erover en bestrooi met pompoenpitten en de fijngehakte chilipeper.
4. Bak de galettes 20 - 25 minuten tot het deeg gaar is.
5. Roer terwijl de galettes in de oven staan de olijfolie, knoflook, peterselie en een snuf zout door elkaar en bestrijk de galettes direct met dit mengsel als ze uit de oven komen. Serveer ze warm of op kamertemperatuur. (koud ook lekker).

Bron: "Ottolenghi Het Kookboek".

Mijn trouwe lezers herkennen dit recept vast wel, ik plaatste het al eerder en het is één van de eerste recepten van ottolenghi dat ik maakte. Ik maakte het van de week nog eens met een nieuwe foto en omdat het weer zo ontzettend in de smaak viel, durf ik het best nog een keer te plaatsen. De knoflook olie met peterselie maakt het gerecht helemaal af, bestrijk de galettes er rijkelijk mee. In het originele recept wordt harde geitenkaas gebruikt, maar ik maak ze eigenlijk altijd met zachte geitenkaas.  Je kunt het als voorgerecht serveren of als hoofdgerecht voor 2 personen.

5 opmerkingen:

hobbyloes zei

Lijkt me heel lekker, ik ben dol op zoete aardappelen.
Eet je dit als hoofdgerecht ?

Caroline Brouwer zei

@Hobbyloes, voor 4 pers. voorgerecht en voor 2 personen hoofdgerecht.

Crealicekookt zei

Het ziet er overheerlijk uit.

Maaike zei

Dit was heel lekker, leuk bij een lunch! Bedankt voor het recept, je hebt een superblog, ik kijk er vaak op.

Caroline Brouwer zei

Dankjewel Maaike, voor je lieve reactie!
groeten, Caroline