donderdag 26 augustus 2010

Boerenyoghurtcake met bosvruchten

Ingrediënten:
- 300 g bosvruchten, vers of uit de diepvries
- 125 g suiker
- 50 g (boeren)boter, op kamertemperatuur
- 2 eieren
- 100 ml boerenyoghurt + extra voor serveren
- 125 g zefrijzend bakmeel, gezeefd
- 2 el amandelschaafsel
- poedersuiker

extra nodig: ingevette ovenschaal (inh. 750 ml)

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 160' C. Schep de bosvruchten met 2 el suiker om en doe ze in de ingevette ovenschaal.
2. Klop voor het beslag met de mixer de boter met de rest van de suiker en ½ tl zout glad. Voeg de eieren één voor één toe en klop tot een egale massa. Klop dan de yoghurt erdoor. Spatel het bakmeel luchtig door het beslag. Verdeel het beslag over de bosvruchten en bestrooi met het amandelschaafsel.
3. Bak de cake in de oven in 45 - 50 minuten goudbruin en gaar. Bestuif de cake royaal met poedersuiker en serveer warm of op kamertemperatuur. Schep er nog een flinke lepel boerenyoghurt bij.

Bron: 'Delicious' september 2010.

Voordat het heerlijke zomerfruit er niet meer is nog even snel dit dessert gemaakt. Ik heb frambozen, blauwe bessen en bramen gebruikt. I.p.v. met boerenyoghurt, waarschijnlijk ook heerlijk met een bolletje yoghurtijs.

7 opmerkingen:

LOYOYA'S KITCHEN zei

Dit lijkt me echt super lekker.

Thee zei

O, dat kan vast ook alleen met bramen, die zijn er nu volop!

Unknown zei

Hmmm ziet er heerlijk uit!

Anoniem zei

Een gezonde zomerlekkernij.

Esther zei

Vorige week gemaakt en heerlijk!
Zag er ook prachtig uit. Ik had alleen frambozen en aardbeien, en het laagje beslag boven de vruchten "wilde" niet echt gaar worden. Ben wel benieuwd of dat erbij hoort, of dat daar nog een truukje voor is? Laagje beschuitkruimels op de vruchten misschien?
In ieder geval veel dank voor het recept en compliment voor de mooie foto's!

Caroline Brouwer zei

Hallo Esther,
Het is al weer een tijdje geleden dat ik dit recept heb gemaakt, maar ik kan mij niet herinneren dat ik een probleem had dat het niet gaar werd. Hielp het als je het wat langer in de oven liet?
groetjes, Caroline

Esther zei

Ja dat had ik misschien moeten doen, maar de bovenkant was al zo prachtig;)
Later heb ik me ook nog bedacht dat ik een te diepe overschaal heb gebruikt... Hoe dan ook; ik ga het zeker nog eens maken!