zondag 20 maart 2011

Bavarois met Marsala en bitterkoekjes


Ingrediënten:
- 10 g gelatine (6 blaadjes)
- 80 g water
- 1 ei
- 4 eierdooiers
- 100 g suiker
- 100 g Marsala, koud
- 100 g bitterkoekjes, fijngehakt
- 500 g slagroom

Bereiden:
1. Doe 80 g water en de gelatine in een steelpannetje en laat even weken.
2. Klop het ei met de eidooiers en 50 g suiker au bain marie op.
3. Zet het pannetje met de gelatine op laag vuur en verwarm het tot de gelatine is opgelost. Laat niet koken! Spatel de gelatine door het eimengsel.
4.Meng de koude Marsala en de fijngehakte bitterkoekjes door het mengsel en laat afkoelen tot kamertemperatuur.
5.Klop intussen de slagroom met de overige 50 g suiker lobbig en spatel de slagroom door het bavaroismengsel,
6. Spoel een puddingvorm om met koud water en giet de bavarois erin. Zet de vorm een dag in de koelkast, zodat de smaken goed in kunnen trekken.
7. Houd de vorm voor het serveren even onder warm water en leg er een platte schaal op en keer het geheel samen om. Verwijder de vorm.
Je kunt de bavarois eventueel serveren met gezoete slagroom.

Bron: "De Banketbakker", Cees Holtkamp.

Het eerste recept dat ik uit dit boek maak. Na alle heerlijke recepten die ik zag op het blog van Theo van "Tijm en suikerbiet", heb ik uiteindelijk besloten het boek ook aan te schaffen. Maar welk recept ga je dan als eerste maken als er zoveel lekkere dingen in staan? Aangezien ik een tijdje geleden van Karin, een collega, een heerlijk fles Marsala heb gekregen, was de keus gauw gemaakt voor deze Bavarois met Marsala.  Ik heb de bavarois in een puddingvorm van 1 liter gedaan en ook nog mijn 4 nieuwe vormpjes er mee kunnen vullen.  Ik heb er geen gezoete slagroom bij geserveerd, dat leek mij een beetje teveel van het goede. Het was moeilijk om de bitterkoekjes  fijn te hakken, het kleeft nogal (volgende keer misschien de bitterkoekjes eerst weken in de Marsala), maar verder is het een super simpel recept en ontzettend lekker!

6 opmerkingen:

Unknown zei

Klinkt heerlijk!! Over een tijdje maar eens proberen.

Uit Paulines keuken zei

o Caroline wat ziet dat er weer heerlijk uit. Ik ben dan ook gek op bitterkoekjes :)

Liesbeth zei

O er staan zoveel lekkere recepten in dit boek. Ik heb het bij zijn broer in Maassluis gekocht,ook zo'n superbakker. Veel lekkere dingen, ik heb ook al een aantal recepten uit dit boek gemaakt.

Mamuffin zei

Als je bitterkoekjes eerst een poosje in de vriezer legt, zijn ze makkelijker fijn te hakken!

Photo-copy zei

Bavarois, daar heb ik mij nog nooit aan gewaagd. Ziet er lekker uit!

Theo zei

:-))) !