donderdag 3 maart 2011

Taart met venkel en oude kaas


Ingrediënten:
- 5 plakjes deeg voor hartige taart, ontdooid
- 2 venkelknollen
- olijfolie
- 1 ui, in stukjes gehakt
- 1 teentje knoflook, uitgeperst
- 50 ml slagroom
- 2 el yoghurt
- 3 eieren
- 100 g geraspte oude kaas
- zout / peper

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 200' C. Vet een quichevorm in met boter.
2. Snijd de venkel in dunne plakjes.
3. Bak de ui en de knoflook in wat olijfolie aan en doe de venkel erbij. Laat ongeveer 10 minuten verder stoven.
Breng op smaak met zout en peper en laat even afkoelen.
4. Meng intussen de room, yoghurt en eieren met de helft van de kaas in een kom.
5. Bekleed de quichevorm met de plakjes deeg, laat de plakjes aansluiten. Verdeel het venkelmengsel over het deeg en giet het roommengsel hier overheen.
6. Bestrooi met de overige kaas en bak de quiche ongeveer 30 minuten in de oven.

Bron: "Hartige taart" Jasmin Schults en Anaïsa Bruchner.

Toen ik bij de groente afdeling van AH 2 venkelknollen uit het vak nam, stond er een oud dametje naast mij, dat wilde weten wat ik daarmee ging maken. Zij had nog nooit venkel klaargemaakt. Ik vertelde haar dat ik er een hartige taart van ging maken, maar dat gestoofde venkel ook heel lekker is. Nadat ik haar het recept had gegeven, stopte zij ook een venkel in haar boodschappenwagentje. Waarschijnlijk zie ik haar nooit meer. Jammer, want ik ben erg benieuwd wat zij ervan vond. Wij eten regelmatig venkel, het is één van mijn lievelingsgroenten. Ik maak weleens pasta's met venkel o.a "spaghetti met salami, venkel en tomaten" en "spaghetti met venkel". Allebei erg lekker, net als deze hartige taart.

6 opmerkingen:

Agnes zei

Dit lijkt me heerlijk Caroline! Ga het vanavond gelijk proberen. Ik ben echt dol op venkel.
Fijne dag.
Groetjes,
Agnes

Saskia zei

Mmm, ziet er alweer heerlijk uit! Weer eentje om te onthouden :).

Unknown zei

Ik heb een stukje mogen proeven, heerlijk. Echt een recept om eens venkel uit te proberen als je het nog nooit hebt gebruikt.

LoyoyaNL zei

Heerlijk. Hartige taarten zijn altijd lekker. Ik maak eigenlijk weinig hartige taarten. Heel vreemd, want ik vind het echt heel lekker. Ga toch maar snel ééntje maken. Ook deze lijkt me heerlijk.

Jammer he, ik heb het ook wel eens dat ik een recept aan een onbekende geef en vraag me dan altijd af ze het lekker vonden.

Judith zei

Deze taart staat morgen op het programma! Ik heb deze week 4 van je recepten geprobeerd: bruine en witte rocky roads, witlof/brie taart, mango panna cotta.... alles is tot nu toe heerlijk!

Caroline Brouwer zei

Bedankt Judith, leuk dat je zoveel probeert en dat je het ook nog laat weten!
groetjes, Caroline