maandag 14 maart 2011

Yoghurtmousse met frambozen


Ingrediënten:
- 8 blaadjes gelatine
- 5 dl slagroom
- 85 gram suiker
- 5 dl Griekse yoghurt
- 2 tl vanille extract
- een doosje frambozen, voor de garnering
- verse munt voor de garnering

Voor de vruchtensaus:
- 250 g gemengd rood fruit vers, of uit de diepvries
- 75 g suiker

Bereiden:
1. Week de blaadjes gelatine in ruim koud water.
2. Doe de slagroom in een pannetje met de suiker en laat al roerend warm worden op matig vuur (niet te heet).
Roer van het vuur de uitgeknepen gelatine erdoor en laat even afkoelen.
3.Roer ondertussen in een grote kom de yoghurt los met het vanille extract.
4. Zeef het roommengsel boven de yoghurt en meng alles zorgvuldig.
5. Als je een cakevorm gebruikt beleg die dan met plasticfolie. Dek de vorm af met plastic en laat minstens 4 - 6 uur(liever een hele nacht) opstijven in de koelkast. Gebruik je de puddingvormpjes; spoel die dan eerst om met koud water en doe dan het yoghurt-roommengsel er in. Zet ook in de koelkast.
6. Voor de saus: Doe de vruchten in een kom met de suiker en laat 30 minuten rusten. Pureer ze in een keukenmachine en wrijf ze daarna door een zeef. Proef of er genoeg suiker in zit en zet de kom afgedekt tot gebruik in de koelkast.
7. Haal de mousse uit de vorm en snijd in dikke plakken. Leg op ieder bord een dikke plak en lepel de saus over de tegenover elkaar liggende hoeken. Garneer met de frambozen en de blaadjes munt.

Bron: "Zomergerechten" van Delia Smith.


Dit dessert heb ik al heel vaak gemaakt. Het recept is geschikt voor een groot gezelschap, je haalt er minstens 8 à 10 dikke plakken uit. Dit keer heb ik het in mijn nieuwe puddingvormpjes gedaan en de helft van het recept gemaakt (maak je het hele recept, dan kun je er minstens 8 vormpjes mee vullen). Spoel de vormpjes om met koud water voordat je ze vult. Als je ze wilt storten houd je ze even onder warm water, verwijder beide deksels en zet de vorm op een bordje. Schud even en je mousse valt er zo uit, het werkt fantastisch!

6 opmerkingen:

Joli Gâteau zei

Mmm Caroline dat ziet er heerlijk uit! Toevallig heb ik nog Griekse yoghurt in de koelkast staan :) en voor die puddingvormpjes ga ik morgen ook maar eens langs de blokker!

Unknown zei

Lekker!!!! En heeft geeft meteen zo'n zin in de zomer!! Mmmmmmm

Theo zei

Leuk boek vind je niet? Ik heb hem ook!
Groeten van Theo

LoyoyaNL zei

Wat ziet dat er mooi uit! De foto's zijn prachtig.

Lisa zei

Oh wat leuk! Ik wist helemaal niet dat jij hem ook al gemaakt had. Hij was inderdaad erg lekker en dat van dat diepvriesfruit voor de coulis vind ik een goede tip, ga ik de volgende keer ook doen! Veel groeten, Lisa

Anoniem zei

Hallo Caroline,

Hier een reactie van een naamgenoot die ook een passie heeft voor heerlijk koken en bakken. Een blog, daar heb ik echter het geduld niet voor. Mijn uitdasging was om dingen te maken met gelatine, daarom bewaar ik je recept.

Groetjes
Caroline
the jam lady