zondag 18 september 2011

Gebakken zeebaars met gembersaus



Ingrediënten:
- 2 zeebaarsen (2x 450 g)
- plantaardige olie
- 20 g knoflook, in dunne plakjes
- 50 g gemberwortel, geschild en in fijne sprietjes gesneden
- 1 el palmsuiker
- 2 el vissaus
- 1½ tl geconcentreerde kippenbouillon
- 3 lente-uitjes, diagonaal in dunne plakjes gesneden
- handje verse koriander, fijngehakt
- 1 rode chilipeper, in plakjes
- extra vissaus voor erbij

Bereiden:
1.Snijd de koppen en staarten van de vissen. (of neem zoals ik heb gedaan gefileerde zeebaars). Giet een laagje olie in een ondiepe koekenpan met antiaanbaklaag waarin beide vissen passen. Bak ze op halfhoog vuur aan elke kant 2 minuten tot de huid mooi gekleurd, maar de vis nog niet helemaal gaar is. Leg de vis op een bord met keukenpapier.
2. Giet de olie uit de pan op een eetlepel na en laat wat afkoelen. Zet de pan weer op halfhoog vuur, fruit daarin de gesneden knoflook en gember een paar minuten en voeg an de suiker, de vissaus, de geconcentreerde kippenbouillon en 150 ml water toe. Doe de vis weer in de pan, dek af en laat 4 minuten pruttelen tot hij helemaal gaar is.
3.Schik de vis op een voorverwarmde schaal en lepel de saus erover. Bestrooi met wat lente-uitjes en gehakte koriander en geef er gesneden chilipeper en extra vissaus bij.

Bron: "Rick Stein ontdekt de Oriënt".

Wij eten hier broccoli-rijst met cashewnoten bij.
Hier volgt het recept:
- 1 stronk broccoli, in stukjes
- 3 el olie
- 2 el water
- 75 g gekookte rijst
- handvol cashewnoten, grof gehakt
Verwarm de olie in de wok en voeg de broccolistukjes toe, doe de sojasaus en water erbij. Blijf roeren tot het water verdampt  en de broccoli beetgaar is. Voeg de gare rijst toe en roer goed door. Bestrooi met de cashewnoten.

4 opmerkingen:

Aan tafel met Tanja zei

Hoi Caroline, dit lijkt me een heerlijk gerecht. Ga ik dus een keer maken!
Groet,
Tanja

Nell zei

Ziet er ongelooflijk lekker uit, Caroline. Toch ben ik als enorme visliefhebber altijd een beetje bang om sterke smaken te combineren met vis. Ik vind alle soorten, gebakken of gestoofd, naturel al zo heerlijk. Toch vind ik pepesan (makreel op Indische wijze) wel erg lekker, dus misschien is het allemaal flauwekul van me ;-)

Caroline Brouwer zei

Deze versie was erg lekker, Nell. De gember smaakte er juist erg goed bij. Je moet het maar eens proberen.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Zo een stuk vis kan je mij elke dag voorzetten.Gember saus he,probeer ik:)