zaterdag 24 september 2011

Panna cotta met in rode wijn gepocheerde vijgen


Ingrediënten voor de panna cotta:
- 300 ml slagroom
- 200 ml melk
- 50 g suiker
- 1 vanille peul
- 4 blaadjes gelatine

Voor de in rode wijn gepocheerde vijgen:
- 2 dl rode wijn
- 0,5 dl water
- 2 - 3 el suiker
- 1 kaneelstokje
- 4  rijpe vijgen

Bereiden:
1. Room, melk, suiker en vanillestokje (uitgeschraapt) op laag vuur zachtjes aan de kook brengen en 15 minuten zachtjes laten koken.
2. Inmiddels de gelatine in koud water laten weken. Als het roommengsel een beetje afgekoeld is, de uitgeknepen gelatine blaadjes er één voor één doorroeren.
3. Het mengsel in vier mooie glazen gieten en minstens 3 uur op laten stijven in de koelkast.
4. Breng in een pannetje wijn, water en suiker aan de kook tot de suiker opgelost is. Kook de siroop ongeveer 10 minuten. Snijd de vijgen kruislings in (niet helemaal door) of snijd ze in vier kwarten en laat ze 20 minuten zachtjes sudderen in de wijn. Laat afkoelen bij kamertemperatuur.
5. Verdeel de vijgen met de wijnsiroop over de panna cotta in de glazen en serveer.

Bron: "Cinnamon & Thyme".



Héérlijk is dit!  Panna cotta is natuurlijk al erg lekker en in combinatie met de gepocheerde vijgen heb je echt een heel erg lekker en apart dessert. Er zijn nu volop verse vijgen te koop, ik zag ze zelfs bij AH.

7 opmerkingen:

Uit Pauline's keuken zei

Dat ziet er weer heerlijk uit. Ga je ook nog naar Taste of Amsterdam? Wij gaan straks

Fijn weekend.

Groetjes Pauline

Anoniem zei

Ik heb dit geproefd en het was erg lekker. Het deed me denken aan dat andere heerlijke dessert: Aardbeien in rodewijnsiroop met mascarpone 'zabaglione'
Groetjes, Marlous

Unknown zei

Klinkt goed!!!

Femke zei

Dit klinkt echt heel erg goed! Ik heb momenteel vijgen in rode port met kruidnagelen op het vuur staan (voor een cheesecake). Alle deuren staan open, zodat het hele huis er naar kan ruiken. Jeeh!

Oh, en ik zie ineens dat je een link naar mijn site op je blog hebt staan. Wat lief! Bedankt!

Niqui zei

..wat een super-lekker nagerecht is dit!
Ik was eerst wat sceptisch,maar na de eerste hapjes geheel en al overtuigd: dit is een klasse-dessert!
Dank je wel voor het overheerlijke recept en de prachtige foto's!
-xxx-

Caroline Brouwer zei

Dank je wel Niqui. Ik ben blij dat je ervan genoten hebt.Wij vonden het ook super.
groeten, Caroline

Cinnamon and Thyme zei

Wow. I'm really glad you like it :)! Love the photos.

Greetings,
C&T