zaterdag 3 september 2011

Lemon meringue fool


Ingrediënten:
- 150 g lemoncurd
- 1-2 el limoncello (of evt. citroensap)
- 125 ml crème fraîche
- 250 g mascarpone
- 1 grote meringue van V&D
- citroenschil om te decoreren

Bereiden:
1. Meng in een schaaltje de crème fraîche met de mascarpone, klop goed door. Doe in een ander schaaltje de lemoncurd met de limoncello en meng.
2. Verdeel vlak voor het serveren, het lemoncurd-mengsel en de in stukjes gebroken meringue door het mascarponemengsel.
3. Verdeel het mengsel over vier mooie glaasjes en doe er nog wat lemoncurd op en strooi de citroenschilletjes erover.

Bron: "Kitchen",  Nigella Lawson.

Je kunt natuurlijk zelf lemoncurd maken, maar ik heb een potje gekocht van chivers bij AH.
Ook de meringues kan je zelf maken (zie recept), maar V&D verkoopt van die grote meringues kant-en-klaar en als je het makkelijk wilt houden,  neem je die. In het recept staat dat je double cream moet gebruiken, maar heb ik ergens gelezen dat je dat kunt vervangen door 1/3 deel crème fraîche te nemen en 2/3 deel mascarpone en dat goed door elkaar te mengen.  Dit heeft veel weg van "Eton mess", maar is minstens zo lekker.  Kortom een zalig dessert dat makkelijk en snel te maken is.

12 opmerkingen:

Dzoli zei

ik heb gemerkt dat je graag iets met lemoncelo maakt.En waarom ook niet.Het maakt alles veel lekkerder;)

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Ben gek op alles met citroen: ideaal dessert dus voor mij!

Goed weekend

Uit Paulines keuken zei

Lekker! Echt een Nigella dessert, boordevol calorien haha

Caroline Brouwer zei

Hallo Pauline,
Die calorieën maken het nou juist zo lekker ;-)
Al die zgn slanke dingen zijn helemaal niet lekker.
groeten, Caroline

Margriet zei

Dat ziet er héérlijk uit zeg! Citroen vind ik sowieso heerlijk maar deze combi... wow!

Liesbeth zei

Hmmm, eens proberen, citroen hou ik wel van.

Photo-copy zei

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...........

Nell zei

Stevig hapje van een stevige tante (uh, ik bedoel Nigella natuurlijk). Het water loopt me uit de mond alleen al bij de foto. En de Chivers lemon curd had ik toevallig deze week in mijn handen. Weer terug gezet. Des te meer reden om 'm deze week wél te kopen.

Johanna zei

Ik heb nog een restje Limoncello over. Met je recept weet ik wel raad!
Groet Johanna

Es zei

Dank je dat je met tipte! Ik kan niet wachten tot ik het ga maken!

Anoniem zei

Ik heb dit dessert gemaakt, en het is verrukkelijk !!

Marga Nijhuis zei

Het was in 1 woord.....goddelijk! #aanrader