woensdag 17 augustus 2011

Crème caramel


Ingrediënten:
- 3,5, dl volle melk
- 3 eieren
- 70 g suiker
- ½ vanillestokje, open gesneden
- boter om in te vetten

Voor de karamel:
- 100 g suiker
- 0,5 dl water

Bereiden:
1. Vet 4 ramekins in met een beetje boter. Verwarm de oven voorop 180' C.
2. Klop de eieren met de suiker licht en schuimig. Breng ondertussen de melk met het halve vanille stokje aan de kook en laat even trekken.
3.Giet de melk al roerend met een houten pollepel bij het eimengsel.
4. Zet de suiker met het water in een steelpan op middelhoog vuur op. Laat het zachtjes koken (niet roeren, je kunt alleen het pannetje af en toe heen en weer schudden)  en als het schuim wegtrekt en de suiker een mooie karamel kleur krijgt, giet je de karamel in de ingevette ramekins.
5.Giet dan het melk-eimengsel erop en zet de schaaltjes in een bakblik en vul de bak voor de helft met kokend water, zodat de bakjes voor de helft in het water staan.
6. Zet de bak 30 minuten in de oven. Controleer met een puntig mesje of de crème gaar is.
7. Laat de crème karamel helemaal afkoelen en zet in paar uur in de koelkast. Stort voor het serveren de crème op een bordje (als dat niet gaat, ga dan voorzichtig met een mes langs de zijkanten) en serveer.

Dit is echt een heel makkelijk te maken dessert. Alleen met de karamel moet je even goed opletten, blijf erbij staan. Ik had vanmorgen (dit was op een zondag)  zin om een dessert voor vanavond te maken en dacht : wat heb ik in huis? Deze ingrediënten heb je altijd in huis, (misschien geen volle melk, maar zelfs met halfvolle melk is het heerlijk), dus heb je ineens zin; dan kun je dit meteen maken. Het is zo klaar en moet alleen even koud worden in de koelkast. En het is nog ontzettend lekker ook!

9 opmerkingen:

Uit Pauline's keuken zei

Lekker Caroline. Ik ben ook dol op toetjes. Nu even aan de lijn, maar gelukkig zijn de Hollandse aardbeien heerlijk op het moment :)

Lisa zei

Mmmmm, crème karamel! Daar mag je mij voor wakker maken. Mooie foto ook!

Sweettflower zei

Ik heb al een maand het recept voor een crème karamel uitgeprint maar het is er nog niet van gekomen. Het ziet er zo verrukkelijk uit!

A La Ons zei

Dat ziet er weer heerlijk uit! (Zoals altijd)

Marian zei

Hej Caroline, dit is de eerste keer dat ik een recept voor crème caramel lees waaraan ik zou durven te beginnen. Zoals jij het beschrijft lijkt het goed doenbaar! En de fotootjes zijn om op te eten.....
Groetjes, Marian

Judith zei

Ziet er heerlijk uit! Ik ben een poosje non-actief geweest met bakken, doordat ik er door mijn zwangerschap weinig zin in had, maar ga nu weer met je meelezen!

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
Is de kleine al geboren? Ik snap dat je er even geen zin in had, komt vanzelf wel weer!
groetjes,Caroline

Judith zei

Hoihoi!
Nee, ik ben nu 15 weken zwanger! De eerste weken had ik een afkeer van m'n eigen baksels:)
Groetjes!
Judith

Caroline Brouwer zei

Wat leuk,Judith, gefeliciteerd en geniet van je zwangerschap!
groetjes, caroline