maandag 29 augustus 2011

Kersencake met een vleugje kaneel


Ingrediënten:
- 140 g zelfrijzend bakmeel
- ½ tl kaneel
- 50 g lichtbruine basterdsuiker
- 1 ei
- 4 el melk
- 85 g roomboter, gesmolten
- 350 g kersen, ontpit
- poedersuiker om te bestrooien

Voor de bovenlaag:
- 25 g bloem
- ¼ tl kaneel
- 25 g lichtbruine basterdsuiker
- 25 g roomboter, op kamertemperatuur in stukjes

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C (boven- en onderwarmte). Vet een springvorm van 20 cm doorsnede in en beleg de bodem met bakpapier.
2. Doe de bloem, kaneel en de suiker in een kom. Maak een holletje en voeg het ei, de melk en de gesmolten roomboter toe. Meng en roer tot een dik mengsel. Doe in de vorm en verdeel de kersen erover, druk ze een beetje aan.
3. Doe alle ingrediënten voor de bovenlaag in een kom. Wrijf de boter erdoor en maak een crumble. Verdeel dit over de kersen.
4. Bak de taart 35 - 40 minuten in de oven of tot een satéprikker er droog en schoon uitkomt. Laat afkoelen in het blik en als de cake handwarm is zet je de taart op een rooster om verder af te koelen. Bestrooi vlak voor serveren met poedersuiker.

Bron: "Good Food, perfect cakes and bakes" en "BBC Good Food".

Op de valreep nog een lekkere cake met de laatste kersen van deze zomer. Deze keer geen foto van een aangesneden cake, omdat ik hem voor mijn dochter gebakken heb.  Ik heb er wel van geproefd en de cake was heerlijk! Deze cake lijkt mij trouwens ook lekker met appels. Je keuken ruikt echt lekker naar de kaneel als deze cake in de oven staat.

4 opmerkingen:

Daisy zei

Het ziet er heerlijk uit. Met appel lijkt het me ook wel wat!

Anoniem zei

Bedankt mam, hij was heel erg lekker! gr, Marlous

Anoniem zei

Heerlijke kersencake die door de kaneel lekker kruidig smaakt. Het is maar een dunne laag cake (die je wel goed proeft door de kaneel) en de hele bovenkant is bedekt met een dikke laag kersen. Het kruimellaagje maakt dat de taart er aantrekkelijk uitziet, maar ze waren wel zacht geworden en ik denk dat ik het een volgende keer gewoon weglaat. Poedersuiker was ik vergeten, dat zou ik er dan wel over strooien om het taartje er aantrekkelijk uit te laten zien. Ik heb de taart in zes stukken gesneden. Ook de zus met diabetes, die normaal gesproken haar beurt overslaat als er gebak langskomt, kon de taart niet weerstaan en heeft een heerlijk stukje gehad.

Caroline Brouwer zei

@Anoniem, leuk dat je mij laat weten dat je de taart gemaakt hebt en ik ben blij dat hij ook bij jullie in de smaak viel!
groeten, Caroline