zondag 14 augustus 2011

Tajine van kip met dadels


Ingrediënten:
- 6 stukken kip, poten, drumsticks, of kipkarbonades
- 4 el arachide- of zonnebloemolie
- 2 uien, geschaafd in halve ringen
- 2 tl kaneel
- 3/4 tl foelie
- ¼ tl nootmuskaat
- 1 el honing
- 250 g dadels, zonder pit
- sap van een ½-1 citroen
- snufje saffraan
- zout en peper
- 100 g blanke amandelen, geroosterd

Bereiden:
1. Verhit de olie in de tajine en braad de stukken kip een paar minuten aan tot ze goudbruin zijn.
2. Haal de kip uit de tajine en bak de uien zachtjes tot ze zoet en gaar zijn (ik doe er altijd een klontje roomboter bij).
3. Voeg de kaneel, foelie, nootmuskaat en honing toe en giet er 400 ml water bij. Breng aan de kook en voeg zout en peper toe. Doe de kip er weer bij en laat 25 minuten op laag vuur sudderen.
4. Doe de dadels, het citroensap en de saffraan erbij en laat nog 5-10 minuten sudderen. Proef of dit gerecht regelmatig en breng goed op smaak. De juiste balans tussen de verschillende smaken is erg belangrijk. Versgemalen peper is een goed tegenwicht voor de zoete smaak van het fruit en de honing.
5. Strooi de amandelen erover en serveer.


Bron: "De Joodse keuken" van Claudia Roden.

Dit gerecht kun je in een gewone braadpan maken, maar ik vond het leuk om het in de tajine te maken en te serveren. Het is een Marokkaans gerecht.  Ik heb het gerecht geserveerd met in kippenbouillon gegaarde couscous met nog wat kikkererwten erdoor.

7 opmerkingen:

Daisy zei

Lijkt me een lekker gerechtje.
Vraagje over de tajine...Kan je zo'n tajine gewoon op het fornuis zetten? Of hoe werkt het precies?

Anoniem zei

antastisch recept.Eten voorbereid in Tajine is zo lekker.Ik doe meestal lamsvelees;)

Caroline Brouwer zei

Hallo Daisy,
Je moet de tajine (de onderkant) de eerste keer eerst goed in het water zetten (24 uur) en vervolgens iedere keer een uurtje voor gebruik en dan kun je hem gewoon op het gas zetten met een vlamverdeler er onder.
groetjes, Caroline

Marian zei

Mmm, dat is een recept helemaal naar mijn smaak! Ik was nog op zoek naar een tajine-recept, ik heb van mijn collega onlangs een tajine gekregen maar nog niet gebruikt... Dit geeft me meteen inspiratie!
Ik heb geen foelie in huis, is het eventueel door iets anders te vervangen denk je?
Groetjes
Marian

Caroline Brouwer zei

Hallo Marian,
Heb je wel nootmuskaat? Volgens mij kan je dat dan wel gebruiken. En anders laat je het weg. Wel goed je tajine eerst in het water zetten voordat je hem gebruikt, anders barst hij.
groeten, Caroline

Sweettflower zei

Dag Caroline,
Bedankt voor je info over de tajine. Zal niet werken op een keramische kookplaat, lijkt me? :)

Jeroen zei

@Sweetflower: Ik heb er een van Emile Henry. Dat is een wat duurdere, zo'n 80 euro, maar die kan ook op keramisch. Zelfs vanuit de diepvries direct in een hete oven. Daarnaast kan hij in de vaatwasser en hoef je niet telkens voor te weken, ideaal!
Ik denk haast dat een wat goedkopere, bijvoorbeeld van Xenos, ook wel op keramisch kan.