vrijdag 19 augustus 2011

Quinoasalade met abrikozen en pistachenootjes


Ingrediënten:
- 250g quinoa
- 250 g gedroogde abrikozen, in stukken gesneden
- 50 g amandelen, grof gehakt
- 50 g pistachenootjes, grof gehakt
- 60 g gele rozijnen
- 60 g krenten,
-  2 el gehakte munt
- 30 g  gehakte koriander
- zout en versgemalen zwarte peper

Voor de dressing:
-  rasp van 1 citroen
- sap van 1 citroen
- 3 el extra vergine olijfolie
- 1/4 tl kaneel
- 60 ml rijstazijn
- sap van 1 sinaasappel
- 2 el sesamolie

Bereiden:
1. Kook de quinoa volgens de gebruiksaanwijzing  op de verpakking en laat afkoelen tot kamertemperatuur. Doe in een schaal  en maak de korrels los met een vork.
2. Week de krenten 10 minuten in water en laat ze daarna uitlekken en dep ze droog.
3. Voeg de abrikozen, amandelen, pistachenootjes, rozijnen, krenten, gehakte munt en koriander toe en meng met de quinoa.
4. Meng in een kom het citroensap, de citroenrasp, olijfolie, kaneel, rijstazijn, sinaasappelsap en de sesamolie.
5. Meng de dressing goed door de quinoasalade. Breng op smaak met zout en zwarte peper en serveer.

Bron; "Cook and be merry"

Een héérlijke gezonde salade. De nootachtige smaak van de quinoa combineert erg goed met het gedroogde fruit. De amandelen en de pistachenootjes heb ik geroosterd om ze meer smaak te geven. Deze salade lijkt op de quinoasalade die ik eerder maakte en die ook erg lekker was

6 opmerkingen:

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Lekker, zeker door de nootjes, munt en koriander!

Anoniem zei

Ik weet niet waarom maar ik vind nog steeds kinoa smaakloos en een beetje verloren in gerechten waar ik het gebruikt heb.Ik zal deze proberen dan:)

Daisy zei

Quinoa ken ik niet, nog nooit geproefd. Is het zoiets als couscous?
Ziet er wel heerlijk uit met die abrikozen ertussen.

Caroline Brouwer zei

Hallo Daisy,
Als je onder het recept op quinoa klikt, krijg je er informatie over. Je moet het maar een keer proberen. Het schijnt erg gezond te zijn en heeft een nootachtige smaak. Wij vinden het erg lekker in zo'n salade.
groetjes, Caroline

Lynne @ CookandBeMerry zei

Hi Caroline,
I am so happy that you liked my salad. Your photo is spectacular and makes it look so delicious. I have a link in my post to your blog, so everyone can see it.

Thanks again.
Lynne

Anoniem zei

Heerlijk, heerlijk, deze salade ga ik zeker vaker maken!!

Groetjes, Selma