woensdag 4 september 2013

Koude paprikasoep met zure room


Ingrediënten voor 4 personen:
- 1 grote ui, grof gehakt
- 2 el olijfolie + extra om te besprenkelen
- 8 salieblaadjes, fijngehakt
- 4 grote rode paprika's
- 2 laurierblaadjes
- 2 tl gemalen komijnzaad
- 1 tl fijne kristalsuiker
- een snuf gedroogde chilivlokken
- 500 ml kippenbouillon of groentebouillon
- 1 stengelbleekselderij, in schijfjes
- geraspte schil van een ½ citroen
- 1 teen knoflook, fijngehakt
- 25 g basilicum, grof gesneden
- 10 g bladpeterselie, grof gesneden
- 125 ml zure room
- zout

Bereiden:
1. Verhit de olie in een grote soeppan en smoor de ui en de fijngehakte salieblaadjes op halfhoog vuur in 5 minuten glazig.
2. Snijd intussen de parika's doormidden, verwijder de zaadlijsten. Houd een halve paprika apart en snijd de rest in grove stukken. Doe het in de pan bij de ui. Voeg ook 3/4 tl zout, de laurier, gemalen komijnzaad, suiker en een snuf chilipeper toe. Pas op met de chilipeper, want je doet snel te veel.
3. Smoor alles weer 5 minuten. Giet de bouillon erbij en breng de soep tegen de kook aan. Deksel op de pan en laat ongeveer 15 à 20 minuten zachtjes koken.
4. Als de paprika gaar is, haal je de laurierblaadjes eruit. Pureer de hete soep in een blender of met de staafmixer glad. Laat hem iets afkoelen.
5. Snijd de apart gehouden halve paprika in kleine blokjes en doe met de bleekselderij, de knoflook en de geraspte citroenschil door de nog hete soep.
6. Laat de soep afkoelen tot kamertemperatuur en zet hem dan een paar uur of tot de volgende dag in in de koelkast.
7. Haal de soep een half uur voor je hem wilt serveren uit de koelkast. Roer goed en proef of er nog zout of peper bij moet. Schep hem in soepkommen of diepe borden, strooi er royaal basilicum en platte peterselie over, schep er een lepel zure room op en besprenkel met een beetje olijfolie.

Bron: "Het Kookboek" Yotam Ottolenghi

Weer een recept van Ottolenghi; ja ik ben nog lang niet klaar met koken uit zijn boeken. Op bijna elke bladzijde zit wel een post-it blaadje van wat ik nog wil maken. Het zijn echt de boeken waar ik het meeste uit kook en het valt eigenlijk nooit tegen!

 Deze week nog even genieten van het lekkere nazomerweer en daar past deze koud soep als alternatief voor een gazpacho goed bij. Een erg smakelijke soep en makkelijk te maken, de stukjes paprika en bleekselderij geven een bite aan de soep. We hadden nog een restje over en de volgende dag smaakte het nog lekkerder, de smaken waren toen goed ingetrokken.  

11 opmerkingen:

Onliemie zei

Dit ziet er heerlijk uit en perfect voor de laatste warme zomerdagen die aangekondigd werden! Ga ik zeker maken! Wat heb jij toch steeds mooie foto's!

Aranka zei

Lekker is deze soep he? Heb hem ook wel eens geblogd. Wist je trouwens dat hij warm ook heel lekker is? Trouwens mooie foto ook weer. :)

Caroline Brouwer zei

@Aranka, dank je wel! Warm vond ik hem inderdaad ook erg lekker! Lekker bij een dinertje.Ik ga snel even bij jou kijken!

Ineke zei

Beste Caroline,
die paprika's moeten dus niet eerst geblakerd en gepeld te worden?
Ik vind ze dan altijd wel beter te verteren. Maar qua smaak zal het ook wel anders zijn.

Caroline Brouwer zei

@Ineke, de paprika's gaan er gewoon zo in, dus worden niet geroosterd, maar gaar gekookt.

Marleen zei

Prachtige kleuren, hele mooie foto! En ik vroeg me ook af of de paprika's niet eerst zwart geroosterd moesten worden. Makkelijk! Het is dat ik al gegeten heb... maar ik ga hem zeker een keertje maken!

Caroline Brouwer zei

Dank je wel Marleen voor het compliment. Een aanrader deze soep!

Anoniem zei

Heerlijke soep. Zeker voor de zomer.
En JB heeft ook weer z'n best gedaan.
Groetjes,
Caesar.

pieke zei

ben ook zo'n fan van ottolenghi. probeer eerst plenty 'uit te koken' voordat ik aan een nieuw boek begin. gisteren platbrood met paddenstoelen en gort, vanavond de kisir.

welk boek zou je aanraden als vervolg?

Caroline Brouwer zei

@Pieke, moeilijk te zeggen, ik vind Het Kookboek en Jeruzalem allebei geweldig! Ik zou ze allebei maar op je verlanglijstje zetten!

pieke zei

;) ook een goed idee natuurlijk!