vrijdag 13 september 2013

Pruimen-vijgen crumble


Ingrediënten:
- 600 g pruimen, doormidden gesneden en ontpit
- 2 à 3 vijgen, in acht stukken gesneden
- 1 kaneelstokje
- 1 bolletje stemgember + wat siroop
- de geraspte schil van 1 citroen
- 30 g basterdsuiker
- 4 kardemonpeulen
- 75 g bloem
- 50 g gemalen amandelen (amandelmeel)
- snuf zout
- 60 g boter + iets extra om het fruit in te bakken
- 60 g kristalsuiker

Bereiden:
1. Smelt in een grote koekenpan of wok een klontje boter en bak daarin op matig vuur het fruit met een kaneelstokje, wat geraspte citroenschil, de basterdsuiker, de fijngesneden gember en een scheutje gembersiroop. Bak het fruit niet te al te lang, anders valt het teveel uit elkaar.
2. Plet de kardemonpeulen, haal de zaadjes eruit, kneus die even in de vijzel en doe ze ook bij het fruit. Zet na 5 minuten het vuur uit en laat het met een deksel op de pan nog even staan.
3. Verwarm de oven voor op 190' C. Meng in een kom de bloem, het amandelmeel, een snuf zout en de kristalsuiker. Smelt 60 g boter en giet dit eroverheen. Meng alles met een vork tot een klonterige massa. Leg bakpapier op een bakplaat, spreid het deegmengsel daarover uit en bak het in 5 à 10 minuten goudbruin in de oven.
4. Doe het fruit in een ovenschaal (ik heb niet al het vocht gebruikt) en strooi de deegkruimels erover en zet de schaal nog een paar minuten in de oven. Serveer lauw (het is koud ook erg lekker), eventueel met een bolletjes ijs of wat room.

Bron: NRC, Roos Ouwehand

Mijn collega's weten uiteraard van mijn blog en geven mij regelmatig recepten om uit te proberen. Ook dit recept had een collega voor mij uit de NRC geknipt. Crumbles, wie is er niet gek op, zeker met pruimen en vijgen! Ik besloot het meteen uit te proberen, daar er nu volop pruimen en vijgen te krijgen zijn. Het is geen fotogeniek dessert, maar dat maakt de héérlijke smaak van het fruit in combinatie met de kruiden helemaal goed. Johan zei meteen: dit mag je vaker maken, dus echt een verrukkelijk nagerecht!

14 opmerkingen:

hazel zei

hmmm.. ik zou het dessert alleen al maken om gebruik te maken van die prachtige schaal! ; )

Caroline Brouwer zei

@Hazal, ja daar ben ik ook erg blij mee. Toen ik deschaal kocht zeiden ze in de winkel: "Een Rudolph schaal!"

Eetlust zei

Heerlijk zeg, ik ben dol op crumble, geweldige uitvinding voor luie toetjesmensen zoals ik :)

Anoniem zei

Klinkt lekker, bedankt voor 't recept!

Anoniem zei

Oh, ik zie dat ik morgen op het werk, niets mee hoef te brengen, ha,ha.
Dit ziet er goed uit en ben heeeeel benieuwd hoe het smaakt!!!

Groetjes,
Caesar.

ymme zei

Niet fotogeniek? Toch weer maar een mooie foto!
groetjes

Rosa Emma Maaike zei

Ziet er echt superlekker uit! Liefs van Rosa, Emma en Maaike

Margriet zei

Dat is een mooie schaal Caroline, ik moest inderdaad ook direct aan Rudolph denken! Ik heb er laatst eentje gekocht die er op lijkt: http://www.bol.com/nl/p/emile-henry-urban-taartvorm-26-cm-cerise/9200000002833005/
Het dessert klinkt ook verrukkelijk, en ik vind de foto ook erg goed gelukt hoor! Ik weet hoe lastig crumbles zijn om te fotograferen en deze foto past zo in een tijdschrift.

Elly zei

Wat leuk dat je dit recept meteen hebt gemaakt!

Caroline Brouwer zei

@Elly, nog bedankt voor het recept. Het was echt een recept voor de herfst en nu zijn de pruimen en vijgen volop te koop.

Saskia zei

Hoi Caroline

Allereerst, wat een super leuke website!
Ik heb er al veel leuke recepten vanaf gehaald en een aantal gemaakt.
Ik wil vandaag de crumble maken en ik vroeg mij af of je de vijgen moet schillen ?
Groetjes van Saskia

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Vijgen hoef je niet te schillen. Alleen even afspoelen onder da kraan en droog deppen. En natuurlijk even het steeltje eraf snijden. Dank je wel voor je compliment en leuk dat je al zoveel gemaakt hebt.
groeten, Caroline

Anoniem zei

als ik zo brutaal mag zijn waar komt jou schaal vandaan ik zoek ook zo,n schaal namelijk!!

groetjes Saskia

Caroline Brouwer zei

@Saskia,
Ik heb deze schaal gekocht bij een servieswinkel in Honselersdijk.