vrijdag 6 september 2013

Mascarpone-vanilletaart met bosvruchten


Ingrediënten voor de taart:
- 4 eieren, op kamertemperatuur
- 125 g suiker
- snuf zout
- 125 g bloem

Voor het mascarponemengsel:
- 3 blaadjes gelatine
- 2 vanille stokjes
- 2 el suiker
- 250 g mascarpone
- 125 ml slagroom

Voor de garnering:
- 5 el bramenjam (of meer)
- 250 g verse bramen en/of ander fruit



Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte. Vet een springvorm van 24 cm doorsnede goed in, doe een el bloem in de vorm en draai de vorm om en om, zodat de bloem overal in de vorm zit. Schud de overtollige bloem eruit.
2. Klop voor het biscuitbeslag de eieren met de suiker en een snuf zout 10 minuten met een handmixer schuimig. Zet je keukenwekkertje en doe dit echt 10 minuten, heel belangrijk,want je deeg moet echt in volume verdubbelen en heel luchtig worden. Zeef de bloem er boven en meng het voorzichtig met een spatel door het eimengsel. Kijk wel of je bloem er goed doorheen gespateld is, maar doe het echt voorzichtig, ander gaat dit ten koste van de luchtigheid. Bak het biscuitbeslag 25 à 30 minuten in de voorverwarmde oven (houd je taart in de gaten, maar maak de ovendeur niet te vroeg open, want dan heb je kans dat de taart instort). Haal eruit en laat 10 minuten afkoelen in de vorm. Haal dan voorzichtig uit de vorm en laat helemaal afkoelen op een rooster.
3. Week de gelatineblaadjes in ruim koud water. Splijt de vanillestokjes en hal de zaadjes er met een mesje uit. Roer dit met 2 el suiker door de mascarpone.
4. Snijd de afgekoelde biscuitbodem voorzichtig horizontaal door midden. Verwarm de slagroom in een melkpannetje, knijp de gelatine goed uit en roer het van het vuur af door de slagroom en laat afkoelen. Roer met de garde de mascarpone door de slagroom. Klop het mengsel tot het een dikte van botercrème heeft.
5. Strijk 2 el van het mascarponemengsel over de onderste bodem en strijk daar 3 el bramenjam overheen.
6. Leg de bovenste biscuitbodem erbovenop en bestrijk met een paletmes (of als je dat niet hebt een groot mes) de rest van het mascarponemengsel over de taart. Verdeel de bramen en/of het andere fruit over de taart en zet de taart minimaal 2 uur in de koelkast.
7. Verwarm 2 el bramenjam met 2 el water in een pannetje. Zeef de jam en druppel de saus in sliertjes over de taart.

Bron: Foodies, september 2013


Zo'n fotogenieke taart en toch was het moeilijk om mooie foto's te maken. Misschien kwam het omdat het aan het eind van de middag was en we allebei honger hadden. Toch wilde ik het recept op mijn blog zetten, want het is een héérlijke taart! Ik heb de temperatuur en de oventijd iets aangepast, want bij mij is het biscuitdeeg iets te lang in de oven geweest en daardoor een beetje aan de droge kant. Ook zou ik de volgende keer iets meer jam tussen de lagen doen. De mascarpone crèmelaag is erg lekker en niet té zoet. Je kunt met het fruit natuurlijk eindeloos variëren!

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Hmm, lijkt inderdaad een heerlijke taart...straks toch eens proberen.
Alleen ben je vergeten de mascarpone te vermelden bij 'ingredienten'; ik neem aan dat je er 450gr. voor gebruikt?

Mvgr,
Jacobiene

Caroline Brouwer zei

Bedankt Jacobiene, ik heb het erbij gezet!

Marjan zei

Precies op tijd, dit weekend verwacht ik weer een enorme bramenoogst. Een prima recept voor een heerlijke zondagochtend taart!

Ivana Krasteva-Pieroni zei

Sembra buonissima , Karoline ! E' pure bella ! Complimenti !
Buon pomeriddio !

Anoniem zei

He Caroline,

Wat een heerlijke taart,lekker luchtig met pure fruitsmaken. Ik heb hem gevuld met frambozenjam en granaatappel pitjes en frambozen. Bovenop lekkere verse bramen en bramen sap. Bedankt voor je duidelijke beschrijving van het recept. Mijn biscuitdeeg heb ik 25 min in de oven gehad en was precies goed.

groetjes Sylvia

Jiska zei

Wat een prachtige foto's! En wat ziet het er heerlijk uit, zeker een recept om te bewaren (:

Caroline Brouwer zei

Hallo Siesie,
Wat leuk dat je de taart al weer gemaakt hebt. Leuk dat je ander fruit gebruikt hebt. Het is een heerlijk recept, met alleen aardbeien lijkt me ook heel erg lekker! Ga ik volgend jaar proberen en dan kun je ook nog verse aardbeien in de tussenlaag doen.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Lees dat je een handmixer gebruikt, lukt het ook met een keukenmachine?

Caroline Brouwer zei

Ja hoor, dat lukt ook met de keukenmachine, wel op hoge snelheid.

Ellen zei

Ik heb deze van het weekend gemaakt, heerlijk! Wat ik mij afvroeg, zou ik ook de gelatine weg kunnen laten en poedersuiker kunnen gebruiken of zou het dan veel te zoet worden? groet Ellen

Caroline Brouwer zei

@Ellen, de gelatine is natuurlijk voor de stevigheid. Je zou gewoon moeten proberen om het de volgende keer weg te laten. Maar ik denk niet dat je dan meer poedersuiker toe moet voegen. Afhankelijk van hoe zoet je het wilt hebben!

Unknown zei

Hoi Caroline, ik werd door mijn foto's op Facebook van afgelopen aangesproken : " er staan er geen bij van Caroline" . Oeps dat was ook zo. Dus weer snel aan de slag met een taart van jou! Ik zoek nu echt taarten met vers fruit dus vanavond ga ik deze proberen. De volgende wordt de kersentaart moet alleen nog ergens een kersenontpitter zien te kopen. Tot nu toe nergens kunnen vinden.

Caroline Brouwer zei

Hallo Marja,
Mijn kersenontpitter heb ik bij de Bijenkorf gekocht. Heb je geen goede kookwinkel in de buurt? En anders via internet: bv Bol.com.
Succes met bakken, groetjes, Caroline

Unknown zei

Dank je Caroline! Ga naar 'n goede kookwinkel. Hij is klaar maar ik had écht te weinig mascarpone. Dus de zijkant zit nu niets. Nu in koelkast én morgen proeven. Dank weer voor je recept!?

Hannie zei

De taart is heerlijk en was niet moeilijk te maken. Extra veel bramenjam gebruitk, erij en erop en extra fruit. Een taart waarmee je voor de dag kunt komen. Uiteraard op mijn blog laten zien en met een link naar het recpt hier.
Dank je wel voor zoveel heerlijks!

larissamoonen@gmail.com zei

Ik wil deze taart met diepvriesfruit maken,moet ik daar iets extra aan toe voegen?
Groetjes