zondag 1 september 2013

Ottolenghi's aubergine cheesecake


Ingrediënten:
- 90 ml olijfolie
- 2 aubergines, in plakken gesneden van 1½ cm
- zout en zwarte peper
- 150 g feta, in kleine blokjes gesneden
- 150 g roomkaas
- 60 ml slagroom
- 3 eieren
- 150 g kleine tomaatjes, b.v. cherrytomaatjes, doormidden gesneden
-  2 el verse oregano, in stukjes gescheurd
- 3/4 tl za'atar (optioneel)

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 190' C en beleg een bakplaat met bakpapier. Leg daarop de plakjes aubergine, bestrijk ze met olijfolie en bestrooi ze met zout en versgemalen peper. Rooster ze 40 minuten in de oven tot ze zacht en goudbruin zijn. Laat afkoelen. (dit kan je van tevoren al maken).
2. Doe de feta, roomkaas, room, eieren en wat zwarte peper (geen zout, de feta is al erg zout) in een kom en klop alles goed door elkaar tot het romig en dik is.
3. Zet de oven op 150 ' C en smeer een springvorm van 22 cm of een vierkant bakblik van 20 cm in met olijfolie en beleg de bodem en de zijkanten met bakpapier. Verdeel de aubergines over de bodem en leg de tomaatjes erop. Doe de helft van de oregano erover. Giet dan voorzichtig het ei-kaasmengsel erover, haal hier en daar een aubergine plakje naar boven (zodat je die straks als de taart klaar is nog ziet). Verdeel de rest van de oregano erover en zet  de vorm 30 minuten in de oven.
4. Maak intussen 3/4 tl za'atar aan met 2 tl olijfolie. Haal de cheesecake uit de oven en laat even op kamertemperatuur komen voordat je de rand verwijderd. Snijd de taart in punten of in vierkanten en smeer de za'atar er over uit. Gebruik je geen za'atar doe er dan een 1 tl olijfolie over.

Bron: "The Guardian", waarvoor Yotam Ottolenghi columns schrijft. (op deze site staan veel recepten van hem, die niet in zijn boeken staan).


Soms plaats ik een goed recept nog een keer. Dit recept verdient aandacht, het is zo lekker en het recept staat niet in zijn boeken, maar in de Guardian. Wij eten het regelmatig, het is snel te maken, de aubergines kun je in de oven roosteren.
Za'atar is een kruid uit het Midden-Oosten, het is een soort wilde oregano en smaakt naar oregeano en tijm. Het wordt gedroogd en gemalen en dan gemengd met sumak en sesamzaad. (Je kunt het o.a. kopen bij de Jumbo,van Jonnie Boer, of in buitenlandse winkeltjes, niet bij de Turk, meer Bij Arabische winkeltjes). Het is heerlijk vermengd met wat olijfolie om een stukje stokbrood in te dopen. Ook strooi ik altijd wat over een gebakken eitje.

23 opmerkingen:

JudithvdN zei

Lijkt me heerlijk met de feta en za'atar. Eigenlijk had ik in de planning om de goed gevulde groentetaart van Ottolenghi te maken, maar misschien wordt het toch deze...

Caroline Brouwer zei


@Judith, die is ook erg lekker, deze cheesecake is sneller klaar, minder werk. En heb je de 'verrassende tatin' al gemaakt? En als je helemaal een topper van hem wilt maken dan is de 'poempoentaart met wortel en geitenkaas' uit 'Het Kookboek', zijn allerlekkerste recept (staat ook op mijn blog)! Wel wat werk, maar zalig! Alles van Ottolenghi is lekker, maar daar was je zelf ook al achter! op Ottolenghi's aubergine cheesecake

Es zei

Ik krijg acuut trek! En dankjewel voor de link, ik wist dat nog niet van de Guardian!

Petra zei

Go-De-Lijk!!!

Gea zei

Dit is echt naar mijn bekkie! Wat denk je Caroline, is de aubergine te vervangen door courgette?

Caroline Brouwer zei

@Gea, dat kan volgens mij prima, wel eerst lekker grillen.

JudithvdN zei

Ja, de verrassende tatin heb ik ook al gemaakt (staat op blog). Heerlijk!
Met de pompoen geitenkaas muffins wacht ik nog even tot ik de pompoenen uit de moestuin kan halen. Het duurt niet lang meer...

Annemiek zei

Lijkt mij ook heerlijk Caroline. Van het speciale kruid is het 3 tot 4 theelepels of 3/4 theelepel???

Caroline Brouwer zei

@Annemiek ik bedoel driekwart theelepel.

Anne zei

Hmmm...dat ziet er heerlijk uit! Een bewaarrecept :)

Groet,
Anne

Gea zei

Vandaag gemaakt met courgette en basilicum: 't was heel erg lekker. Bedankt voor het plaatsen van het recept.

Caroline Brouwer zei

@Gea, leuk en bedankt dat je het laat weten. Fijn dat het goed in de smaak viel.

Karin zei

Heeeeeerlijk was ie! Gister gemaakt en weer een topper van Ottolenghi.
Bedankt voor het recept.

Groet, Karin

Caroline Brouwer zei

Leuk Karin! Als Ottolenghikenner weet je van tevoren al dat het lekker wordt! ;-)

Ket van Straten zei

Za'atar is nu ook bij Albert Heyn te koop

Marianne zei

Hoi Caroline,
Wat heb je een heerlijk blog! Ik zie zo veel recepten die mij aanspreken, je kookt helemaal in mijn straatje. Fijn dat je overal een korte recensie bij schrijft, heel waardevol. En het is al vaak geschreven: complimenten aan je man die de prachtige foto's maakt, dat maakt je blog echt om te watertanden.
De aubergine cheesecake heb ik dit weekend als eerste gemaakt, hij is inderdaad heerlijk. Ik heb 2 kanttekeningen: volgende keer rooster ik de aubergines iets langer want ik had hele harde exemplaren en de schil was nog een beetje taai. En verder ging er iets mis met het bakpapier. AH verkoopt tegenwoordig wit bakpapier. Dat voldoet prima als je het op een bakplaat gebruikt, maar in de bakvorm voor de cheesecake ging het mis.. Het papier werd zacht en ging scheuren, dus ik moest allemaal snippers bakpapier van de onderkant en zijkant van m'n cheesecake plukken. Daar moet ik volgende keer iets anders op verzinnen :)

Tenslotte nog een vraag: ken je de BBC documentaire van Ottolenghi "Mediterrenean feast"? Twee dvd's met 5 afleveringen waarin Yotam een land rond de Middellandse zee bezoek om daar inspiratie op te doen: Marokko, Tunesie, Turkije, Israel en Jeruzalem. Geweldig! een aanrader voor elke Ottolenghi fan. Ik heb deze dvd via Amazon UK besteld (kosten incl verzending €20,). Hopelijk komt deze serie nog eens in Nederland op de buis (idee voor 24 kitchen?).

groeten,
Marianne

Caroline Brouwer zei

Hallo Marianne,
In de eerste plaats bedankt voor de complimenten. Ik ben ook niet echt blij met dat nieuwe bakpapier, inderdaad aan de ene kant fijn dat het al de goede maat heeft voor je bakplaat, maar ik vind de kwaliteit wel minder. Misschien iets van een andere supermarkt uitproberen.
Leuk van die DVD, ik had er al een keer iets over gehoord. Wie weet zenden ze het hier ook nog een keer uit.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Ziet er goed uit! Is de cheesecake ook lekker als deze koud wordt geserveerd ? Ben van plan dit recept te maken voor een picknick :)

Caroline Brouwer zei

Koud ook erg lekker! Prima geschikt voor een picknick!

biekep_biezonder zei

Ik vond 'm heerlijk! Alleen... eigenlijk presenteerde het echt niet, viel beetje uit elkaar zodra ik het mes erin zette. Bij jou niet, hoe doe je dat?
Ik zou volgende keer evt een bladerdeegje in een taartvorm doen en het mengsel daarin gieten.
Mijn (kleine) kinderen waren er geen fan van, maar ik vond de smaakcombo echt prachtig. Spek naar mijn Mediterrane bek! Dank je wel voor dit recept!

Caroline Brouwer zei

Hallo Bieke,
Zoals je op de foto kan zien, kon ik het een mooi punten snijden. Misschien moest ie bij jou iets langer in de oven? Maar fijn dat dit recept zo goed in de smaak is gevallen. Ik zou zeggen probeer meer van Ottolenghi. Heb je de pompoentaart met wortel en geitenkaas al een keer gemaakt? Of de verrassende tatin? Eigenlijk is alles van hem lekker!
groetjes, Caroline

Sam zei

Beste Caroline,
Nadat ik dit recept vond op jouw blog ging ik op zoek naar een bijrecept en sloeg een Het Kookboek van Ottolengi open en het eerste recept dat me toelachte was de auberginekwarktaart op blz 254. Blijkt precies hetzelfde recept te zijn. Evengoed bedankt!
Groet, Sam

Caroline Brouwer zei

Dat klopt Sam, veel van zijn recepten staan eerst in de Guardian en verschijnen later in zijn boeken.
groeten, Caroline