zondag 8 september 2013

Tarte tatin met prei


Ingrediënten:
- 6-8 preien
- 60 g boter
- 2 el fijne kristalsuiker
- 4 velletjes diepvries roomboterbladerdeeg (ontdooid)
- 100 g verse geitenkwark of feta van goede kwaliteit
- blaadjes van een paar takjes tijm en/of dragon

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 200' C.
2 Verwijder de buitenste bladeren van de prei, spoel het zand eruit en snijd de prei in stukken van 3 cm, zorg dat de ringen in elkaar blijven zitten. Smelt 40 g boter met 1 el water in een ovenvaste koekenpan van 22 cm doorsnede of een tatinvorm. Zet de stukken prei rechtop en dicht op elkaar in de pan, zodat ze blijven staan. Stoof ze 5 minuten op middelhoogvuur, je hoeft ze niet te keren. (Ik heb ze iets langer gesmoord, in totaal 10 min. ze moeten bijna gaar zijn, dus vrij zacht).
3. Smelt intussen de andere 20 g boter met de suiker in een andere pan en laat iets karameliseren. Schenk dit zodra het heet en goed gemengd is rondom de prei in de pan.
4. Leg de plakjes bladerdeeg (je kunt ook een rol uit de koeling nemen) op elkaar en rol ze uit tot een cirkel van 28 cm. Leg het deeg over de prei en zorg dat de preistukjes goed tegen elkaar aan blijven staan en druk de randen omlaag rondom de zijkanten. Prik een paar gaatjes in het deeg om de stoom te laten ontsnappen.
Zet de taart in de oven  en bak de taart 20-25 minuten tot het deeg goudbruin en gaar is.
5. Neem de pan uit de oven, schud hem even heen en weer, zodat de taart loskomt. Zet een groot bord op de pan en keer het bord met de pan in één beweging om. Pas op, want de karamel kan erg heet zijn! Als niet alle stukjes goed mee zijn gekomen, dan kun je ze terug zetten op de taart met de gekarameliseerde kant boven.
6. Schep een paar lepels geitenkwark op de taart en strooi de kruiden erover. Bestrooi nog met wat zeezout en versgemalen peper. Serveer de taart lauwwarm.

Tip: Zet de pan met prei tijdens het bakken op een voorverwarmde bakplaat in de oven. Dat geeft de onderkant met de prei nog een extra boost bij het karameliseren.

Bron: "Delicious" september 2013 uit het boek "Matt Preston's 100 beste recepten".

Deze tatin trok meteen mijn aandacht toen de Delicious van september in de bus viel, maar ik heb geen ovenvaste koekenpan en geen tarte tatin vorm. Ik heb het recept gemaakt in een bakvorm van 23 cm doorsnede (geen springvorm), ingevet en op de bodem een stuk rond uitgeknipt bakpapier gelegd. De prei heb ik eerst rechtop gesmoord in een koekenpan en toen voorzichtig weer rechtop gezet in de vorm. Toen de karamel gemaakt en die er omheen gegoten. Het bladerdeeg eroverheen gedrapeerd en aan de randen goed ingestopt. Het werkte perfect en de taart kwam er in één keer mooi uit! Het is echt een héérlijk recept, het zoet van de karamel smaakt ontzettend lekker in combinatie met de prei. I.p.v. geitenkwark heb ik er wat zachte geitenkaas over verkruimeld, wat ook lekker was, prei - geitenkaas is altijd goed. Verder heb ik én tijm én dragon gebruikt en ik vond beide kruiden, vooral de dragon er erg lekker bij smaken. Een recept dat ik zeker vaker ga maken. Wij aten de taart met z'n tweetjes helemaal op, dus als je het voor meerder personen wil maken, geef er dan een salade bij. In de Delicious adviseren ze een ijsbergsalade met schijfjes komkommer, reepjes zure appel, zoals granny smith, besprenkelt met een beetje citroensap.

7 opmerkingen:

Ivana Krasteva-Pieroni zei

Gustoso , Karoline !
Buona domenica !

Saartje zei

Ziet er lekker uit!
Grtjs, Saartje

ymme zei

Toch wel een originele hartige taart.
groetjes, Ymme

Eslem zei

Wauw, dat ziet er echt prachtig uit!

Anoniem zei

Oh deze lijkt me echt lekker. Wilde hem ook gelijk maken toen ik hem zag staan op de voorkant van Delicious!
Een aanrader dus als ik je reactie zo lees. Ga ik maar eens maken.

Groetjes Viviane

Caro Verlouw zei

Super lekker!

Yves van Gelre zei

Wij vonden dit een weergaloos recept. Zowel qua uiterlijk als smaak. Je gooit wel heel veel prei weg, maar daar staat iets heerlijks tegenover. Absolute topper.