woensdag 18 september 2013

Lavendelsuiker

Lavendelsuiker

Voor het recept van de abrikozentaart met walnoten en lavendel kocht ik een hele zak gedroogde lavendelbloemetjes bij Dille & Kamille. Ik moest iets overwinnen om lavendel in eten te gebruiken, maar als je het niet laat overheersen smaakt het heel verrassend. Al zoekend op internet kwam ik recepten tegen om lavendelsuiker te maken; dat kun je gebruiken in je thee, over fruit, in de yoghurt of vervang een gedeelte van de gewone suiker voor een cake door lavendelsuiker. Verder wordt het gebruikt in ijs, slagroom, honing, je kunt het in  koekjesdeeg verwerken, kortom heel veel mogelijkheden. En als je er genoeg van hebt, kun je er ook nog geurzakjes van maken.
Echt een recept is het niet, maar wel een leuk idee. Net zoals ik zelf mijn vanillesuiker maak, heb ik dus nu ook lavendelsuiker in de kast staan en ik ben van plan het binnenkort te gebruiken om lavendelkoekjes te bakken. Dus ik kom nog een keer terug met mijn lavendel!

Ik heb op 350 g suiker 1 el gedroogde lavendel gebruikt. Doe alles samen in een leuk potje, schud om en laat 4 weken staan. Als je het gebruikt, kun je de lavendel eruit halen, maar je kunt het ook gewoon laten zitten. Let wel op als je lavendel uit je tuin gebruikt, dat ze niet bespoten zijn.

7 opmerkingen:

Lisette zei

Hi Caroline,

Dit is echt top! Wij hebben hier heel veel lavendel staan en ik maak ook vaak lavendelsuiker. Heerlijk voor koekjes, maar ook lekker door romige desserts. Bovendien ziet het er schattig uit in zo'n glazen suikerpotje. Groetjes uit Frankrijk, Lisette

Me, Myself and We zei

Leuk idee! Misschien is dit een manier om mijn 'lavendelvrees' te overwinnen? Subtiel, maar niet onopgemerkt. Liefs

Bonjade zei

Leuk idee! Mijn lavendel is helaas uitgebloeid....maar zeker iets voor volgend jaar.

Liefs

grange zei

Oh, wat een super idee! Ik zal dat zeker doen! eers moet ik een mooie pot vinden ;)

Monique zei

Hier grote fans van lavendel. We zetten regelmatig lavendelthee en onlangs ook lekker lavendelkoekjes gebakken! Die suiker ga ik zeker ook eens maken.

Vriendelijke groet, Monique

Onliemie zei

Superidee maar voor eigen lavendel ben ik ook een beetje te laat... wachten op de volgende zomer dan maar.

Simones Kitchen zei

Lekker. De eerste keer dat ik lavendel in mijn eten gebruikte moest ik er ook erg aan wennen maar vond het uiteindelijk verrassend lekker... Teveel is echter verschrikkelijk!