vrijdag 20 september 2013

Mini pies met prosciutto, tomaat en feta


Ingrediënten: 
- 4 - 6 plakjes prosciutto
- 4 eieren
- een paar sprietjes bieslook
- 5 cherrytomaatjes, doormidden gesneden
- een klein stukje feta, verkruimeld
- peper
- een paar basilicumblaadjes

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180'C en vet een kleine muffinvorm in met olijfolie. Snijd (of knip met een schaar) de plakjes prosciutto doormidden en beleg de holtes van de muffinvorm ermee.
2. Klop de eieren los met wat peper en in stukjes geknipte bieslook (geen zout want de prosciutto en de feta  zijn al zout). Giet het eimengsel in de bakjes,  schenk ongeveer voor driekwart vol. Verkruimel er wat feta over, (je kunt er i.p.v. feta ook wat geraspte Parmezaanse kaas door doen) en doe er een half cherrytomaatje in.
3. Zet de vorm 15-20 minuten in de oven en bestrooi met nog wat basilicum. Serveer warm of laat afkoelen tot kamertemperatuur.

Bron: geïnspireerd door Taste.Com

Dit is mijn inzending voor het Foodblogevent september 2013. Het wordt gehost door Maaike van MiCook, als onderwerp heeft zij "Finger food". Een leuk thema waar je alle kanten mee op kunt, zoet of hartig, als het maar met je vingers gegeten kan worden! Ik vond deze hapjes wel leuk, je kunt ze bij de borrel serveren, maar ze zijn natuurlijk ook lekker bij de lunch op bij een picnic. Ik heb ze in zo'n mini muffinvorm gemaakt, maar als je de hoeveelheden verdubbeld, kun je ze natuurlijk ook in een standaard muffinvorm maken. Let wel op, want dan moeten ze ook iets langer in de oven.

16 opmerkingen:

Brenda zei

Wat zijn ze schattig. Deze tip neem ik mee voor een high tea ;-)

Caroline Brouwer zei

@Brenda, daar had ikzelf nog niet aan gedacht, maar daar is het inderdaad een ideaal hapje voor!

MamaJo zei

Ooo dat is een leuk recept zeg, die ga ik eens uitproberen.

Overigens, die macaronischotel van een tijdje geleden staat hier iedere week op het menu! (Ik volg je al een tijdje, had toen ook gereageerd maar heb mezelf een ander blog en andere naam aangemeten.)

Caroline Brouwer zei

@MamaJo, leuk om te horen. Bij ons en bij mijn dochter staat de macaronischotel ook weer regelmatig op tafel.

Ineke zei

Leuke en lekkere hapjes! Maar wat denk je Caroline, kan je ook runderrookvlees nemen ipv prosciutto? Of iets anders van het rund? Ik heb namelijk een niet varkensvleeseter in de familie. Dank voor je antwoord! Groet, Ineke

Caroline Brouwer zei

@Ineke, ik denk dat het ook heel goed kan met runderrookvlees. Dat gebruik ikzelf ook wel eens op prosciutto te vervangen als iemand geen varkensvlees eet.

Eslem zei

Oh wat leuk en zo handig, zonder deeg! Denk dat ik inderdaad runderrookvlees zou gebruiken. Jammie! groetjes Eslem

Onliemie zei

Superrecept! Niet alleen voor een high tea maar zeker ook voor een zondagse brunch!
Fijn weekend!

Sanne zei

Beste Caroline,

even een niet-recepten gerelateerde vraag. Ik vroeg mij af hoe jij de social media icoontjes op jouw pagina hebt gekregen. Ik ben al een tijd bezig met dit en het lukt me niet.
Alvast vriendelijk bedankt,

Susanna

Caroline Brouwer zei

Hallo Susanna,
Sorry, dat ik pas nu reageer. Ik weet het niet meer precies. Ik heb via google gezocht, dat weet ik nog wel. En dan krijg je een code die je moet plaatsen.
Succes, Caroline

Crealice zei

heerlijk lijkt me dit

Angelique zei

Dit recept heb ik een pasr weken geleden bij een feestelijke lunch gepresenteerd. Ik had ze al van te voren gebakken en net voor het opdienen nog 10 minuten op 170 graden in de oven. Super!! De gasten waren erg te spreken over dit recept

Anoniem zei

Een blijvertje........ Kreeg veel complimenten , leuk om te maken

Maxime zei

Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel stuks ik zou kunnen maken met de ingrediënten die vermeld staan. Zou je dit nog willen laten weten, want ik wil ze graag maken.

Caroline Brouwer zei

@Maxime Je kunt er 12 hapjes van maken. Veel succes met het maken, Caroline

Tonia zei

Ook deze hapjes heb ik gisteren gemaakt, iedereen vond ze erg lekker.

groet,
Tonia