zaterdag 11 september 2010

Cheesecake met zomerfruit

Ingrediënten:
- 200 g digestive biscuits
- 50 g gesmolten boter
- 600 g roomkaas ( 3 monchou kuipjes à 200 g)
- 200 g crème fraîche
- 1 tl vanille extract
- 175 g lichtbruine basterdsuiker
- 2 el bloem
- 2 eieren

Voor de garnering:
- 5 eetlepels frambozensaus (of jam)
- 300 g gemengd zomerfruit
- poedersuiker

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C. Vet een cakevorm in en bekleed met bakpapier (ik heb een springvorm gebruikt van 24 cm doorsnede). Doe de koekjes in een keukenmachine en maak ze fijn. Voeg de gesmolten boter toe en meng goed. Druk het mengsel goed aan in het bakblik.
2. Roer de roomkaas met de crème fraîche, de suiker en het vanille extract goed door elkaar. Meng de bloem en de eieren erdoor tot alles goed gemengd is. Giet het mengsel in de vorm op de koekjes bodem. Zet de vorm in de oven en bak 10 minuten. Verlaag daarna de oventemperatuur naar 120' C en bak de taart nog 1 uur en 20 minuten, de taart is in het midden nog een beetje zacht. Zet de oven uit en laat de taart afkoelen in de oven. Zet de taart daarna in de koelkast om goed op te stijven
3. Voor de garnering: verwarm de jam met een beetje water om het vloeibaar te maken. Ik heb frambozen met een beetje suiker gemengd en gepureerd en daarna door een zeef gewreven.
Verdeel het fruit over de taart en bedruip met de jam of de frambozensaus en strooi er wat poedersuiker over.

Bron: "Good Food" augustus 2010.

Toen de "Good Food" van augustus bij ons bezorgd werd en ik deze cheesecake op de voorkant zag staan, wist ik meteen dat ik die wilde maken. Deze cheesecake overtrof onze verwachtingen, hij ziet er niet alleen fotogeniek uit, maar smaakt ook nog voortreffelijk. De cake is lekker romig van smaak en heerlijk in combinatie met het zomerfruit.

21 opmerkingen:

Unknown zei

Oh wat ziet dat er heerlijk uit! Ik kom snel proeven, bewaar een stukje voor mij alsjeblieft!

Saskia zei

Ziet er fantastisch uit! Dit ga ik zeker eens proberen met glutenvrije koekjes voor de bodem :).

De Ruijsbroekjes zei

aaargh die ziet er wel heel mooi strak uit zeg ! Heerlijk!

Mimi zei

Ik ga deze taart voor de 2e x maken. Hij is nog lekkerder dan die eruitziet;)

Caroline Brouwer zei

Leuk om te horen Mimi!
groeten, Caroline

Anoniem zei

Ik had hem versierd met verse aardbeitjes. Iedereen vond het superlekker. Zelfs mijn man en schoonouders, die niet zo van kaastaart van bij de bakker houden.

An zei

Nu staat er anoniem. Niet dat ik me niet bekend wil maken: ik ben An, maar ik ben niet zo vertrouwd met al die ID's onderaan...

Anoniem zei

Ik heb deze taart gisteravond gemaakt en vanochtend geproefd. En wat is ie lekker zeg!! Echt een terechte winnaar in de taarten top 10.
Heb een kleine aanpassing gedaan en geen zomerfruit erop gedaan, maar een dikke laag frambozengelei/saus. Diepvriesframbozen warm gemaakt, beetje poedersuiker erdoor en wat geleipoeder om te binden. Echt heerlijk het zoete en romige van de cheesecake en fris zure van de frambozen!

Groetjes van Judith

Caroline Brouwer zei

@Judith, fijn te horen dat ie zo goed in de smaak viel.
groeten, Caroline

Jacoline zei

Eindelijk een cheesecake die luchtig is. Zovaak zijn het allemaal stijve cheesecakes. Dit is heerlijk. Misschien is fluweel zacht nog wel een betere omschrijving dan luchtig. Smullen!

Caroline Brouwer zei

Wat leuk om te horen Jacoline. Met deze cheesecake heb ik ook een wedstrijd van de Delicious gewonnen!
http://www.deliciousmagazine.nl/2014/04/17/the-winning-cheesecakes/

Liselore zei

Hmmm, na diverse cheesecakes geproefd te hebben tijdens mijn vakantie in Portugal, ga ik nu deze zelf maken als afsluiter! (Ja, er is altijd wel een goede reden te bedenken, haha ;-)...)

Vanavond maar aan de slag, zodat we morgen lekker kunnen genieten bij de koffie!

Een vraagje: zou je ook fruit (blauwe bessen) door de vulling kunnen doen en meebakken, of wordt de taart dan te vochtig?

Caroline Brouwer zei

@Liselore,ik denk dat het wel kan, zeker als je ze heel laat.
succes met bakken en groeten, Caroline

Liselore zei

Heb uiteindelijk toch het fruit eruit gelaten, en het er gewoon los overheen gedaan. Heb de bodem gemaakt met bastogne. Resultaat is echt heerlijk! Geen wonder dat je hiermee een prijs gewonnen hebt!

Caroline Brouwer zei

Leuk Liselore dat ie zo goed in de smaal viel!

Jamie van Ommering zei

Hi Caroline! Wat een goddelijke cheesecake; heb hem gisteren gemaakt (en wat een feest dat er nog precies 1 stukje over is gebleven voor mij vandaag). Thnx voor het recept! Groetjes, Jamie

Caroline Brouwer zei

Goed te horen dat de cheesecake zo in de smaak viel Jamie!
groetjes, Caroline

Marjolein zei

Hallo Carolien,
Wat ziet deze cheesecake er ontzettend lekker uit! Lijkt mij een heerlijke afsluiter van de barbeque die we dit weekend gaan geven. Ik vraag me alleen af of de deur van de oven op een klein kiertje moet staan of helemaal dicht als de cheesecake in de oven moet afkoelen.

Alvast bedankt en ik ga me alvast op een stukje van deze cheesecake verheugen!

Groetjes van

Caroline Brouwer zei

Hallo Marjolein,
Volgens mij laat ik hem afkoelen met de deur van de oven dicht, maar op een kiertje mag ook hoor.
Succes met bakken.
groetjes, Caroline

Marianne zei

De taart was super lekker, alleen de bodem was bij mij kruimelig�� Klopt de hoeveelheid van de boter wel, 50gr. Is niet veel?

Caroline Brouwer zei

Hallo MArianne, ja 50 gram klopt, maar je kunt er natuurlijk altijd iets meer in doen. Had je het geheel wel goed aangedrukt?
Groetjes, Caroline