vrijdag 17 september 2010

Wortel & roomkaas cupcakes


Ingrediënten:
- 175 g lichtbruine basterdsuiker
- 100 g zelfrijzend volkorenmeel (of volkorenmeel en 1 tl bakpoeder)
- 100 g zelfrijzend bakmeel
- 1 tl bicarbonate of soda
- 2 tl koek- of speculaaskruiden
- rasp van 1 sinaasappel
- 2 eieren
- 150 ml zonnebloemolie
- 200 g geraspte wortel
- oranje sprinkels voor decoratie

Voor het glazuur:
- 100 g zachte roomboter
- 300 g roomkaas
- 100 g poedersuiker, gezeefd
- 1 tl vanille-extract


Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C. Vet een muffinvorm in of doe er papierenvormpjes in. (ik heb geen papieren vormpjes gebruikt)
2. Meng in een grote kom de meelsoorten, de suiker, de bicarbonate of soda, de koekkruiden en de geraspte sinaasappelschil. Meng in een andere kom de eieren en de zonnebloemolie. Meng ze door de droge ingrediënten en voeg de wortel toe en meng goed.
3. Doe het deeg in de vormpjes en bak 20 - 22 minuten in de oven of totdat een satéprikker er droog en schoon uitkomt. Laat de cakejes 5 minuten afkoelen in de vorm en laat ze dan helemaal afkoelen op een rooster.
4. Mix voor het glazuur de boter zacht en voeg dan de roomkaas toe, de poedersuiker en het vanille-extract. Gebruik een mes om het glazuur mooi aan te brengen op de cakejes en decoreer met de sprinkels.

Bron: 'Good Food' mei 2010.


Dit recept lijkt heel erg op mijn wortelcake die ik al eerder heb gemaakt.
I.P.V. oranje sprinkels te gebruiken, heb ik sinaasappelrasp 5 min. gekookt met 50 ml water en 10 gram suiker en daarna laten uitlekken en drogen.  Zelf heb ik er ook nog wat rozijnen en stukjes walnoot door gedaan.

3 opmerkingen:

Analosa zei

wat een mooie foto's zeg.

En een heerlijk recept zoals altijd...

Amber zei

Oh heerlijk! Ga ik zeker een keer proberen!

Mirtje zei

Ziet er weer goed uit! Mmmm!