donderdag 9 september 2010

Millionaire's shortbread

Ingrediënten
voor de bodem:
- 180 g bloem
- 70 g suiker
- 1 tl vanille extract
- 100 g roomboter
- snufje zout

Voor de karamel:
- 50 g roomboter
- 400 g zoete, gecondenseerde melk
- 4 el bruine basterdsuiker

Voor de bovenlaag:
- 100 g pure chocolade
- 100 g melkchocolade
- 25 g witte chocolade

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C en beleg een rechthoekige vorm van 20 bij 30 cm met bakpapier.
2. Snijd de boter in blokjes en meng met de bloem, zout, suiker en het vanille extract. Kneed tot een samenhangend deeg. Druk het deeg in de bakvorm en verdeel gelijkmatig over de bodem.
3. Zet de vorm in de oven en bak 15 - 20 minuten, totdat de bovenkant licht goudbruin begint te worden. Haal uit de oven en laat helemaal afkoelen.
4. Smelt voor de karamel de boter in een steelpan en voeg de gecondenseerde melk en de basterdsuiker toe. Verwarm op een laag vuur totdat alle suiker opgelost is. Zet het vuur hoger en klop met een garde. Breng aan de kook en laat 10 - 15 minuten koken terwijl je blijft kloppen. Zorg dat je de pan niet alleen laat, de karamel brandt dan aan en je krijgt stukjes in je karamel. De karamel is klaar als hij genoeg ingedikt is, als je roert met de garde moet je de bodem even kunnen zien.
5. Haal de pan van het vuur en giet de karamel over de koek heen. Verdeel met een lepel over de bodem. Laat minstens een uur afkoelen voordat je de chocolade erover gaat gieten, anders mengen de lagen.
6. Smelt de pure- en de melkchocolade au bain marie. Verspreid over de afgekoelde karamel. Zorg dat de hele bovenkant bedekt is.
7. Smelt de witte chocolade en verdeel met een theelepel in strepen over de bovenkant. Doe dit terwijl de chocoladelaag nog zacht is. Gebruik een satéprikker en maak een golvende beweging door de witte chocolade voor een mooi marmereffect. Laat de koek afkoelen en bewaar hem in de koelkast. Snijd de koek in stukken.


Een tijdje geleden had ik deze koek op de site van "Yummy in my Tummy" gezien. Ik was van plan hem eens een keer te maken, maar ik was het eigenlijk alweer vergeten. Tot ik het recept weer tegen kwam bij "De keuken van Johanna" en besloot hem nu toch echt eens te gaan maken, want ik ben een echte karamel en chocolade liefhebber! Geen enkele spijt van dit besluit, de koek smaakt heerlijk! De karamel opkloppen is hard werken, maar als je dan daarna de pan uit mag likken, ben je dat snel vergeten! Mijn bodem was een beetje brokkelig, zoals je ziet op de foto's. Ik heb de bodem 20 minuten gebakken, volgende keer is 15 min. toch echt lang genoeg.

26 opmerkingen:

Analosa zei

bedankt voor je aardige berichtje!

Dit ziet er echt wel heel lekker uit!
De ingredienten zijn dingen die je altijd wel in huis hebt en dat maakt het recept helemaal top!

Groetjes Analosa

Lisa zei

Wat leuk dat je hem gemaakt hebt! Jammer dat de bodem een beetje brokkelig was, zo hoort het inderdaad niet te zijn. Met oventijden en temperaturen is het altijd even zoeken, omdat elke oven anders is. Maar hij ziet er prachtig uit! Krijg meteen weer zin om hem weer eens te maken :).

Elly zei

Hij is heerlijk, Caroline! de vrijdagwerkers boffen maar!

Lauraaa, zei

OMG, im in love..
CHOCOLAAAAADEEEEEEE ROCKS! ^^
ik ga je volgen, voor meer recepten, want ik houd van koken. (:

Johanna zei

Heerlijk toch. Leuk dat je ondermeer door mijn recept geïnspireerd bent.

talhajt zei

Ik ben aan het lijnen en dit is wel heel verleidelijk.. chocolade, caramel, koek

Ooh yammie zeg.

Judith zei

Beste Caroline,

Even een reactie op je site. Ik zie niet echt een ander plekje waar ik dat kan doen. Heb net al je blogs doorgenomen en heel veel heerlijke recepten gekopieerd. Wat ziet dat er lekker uit en wat een schitterende foto's! Ik houd je site in de gaten!

Hartelijke groet,

Judith

Judith zei

Ik heb de shortbread gemaakt en net geproeft... ze zijn lekker!! Klopt het dat ze wat 'harder' zijn? lastig om de koek mooi te snijden, de chocola 'splintert' een beetje. Ga ze vanavond cadeau geven:)

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
Bij mij was de bodem alleen brokkelig, zoals ik al meldde. Misschien ligt het aan de chocolade? Ik gebruik altijd swiss chocolade, te koop bij de AH.
Volgende keer misschien eerst je mes een beetje warm maken.
groetjes, Caroline

Jebnah zei

Ziet er erg mooi uit. Helaas krijg ik mijn marmer effect nooit zo mooi. De witte chocolade blijft altijd wat dik, terwijl het er op jouw foto als een mooi 'smooth' geheel uitziet?

Groeten,
Jebnah

Caroline Brouwer zei

Hoi Jebnah,
Misschien ligt het aan de chocolade die je gebruikt. Ik neem meestal voor de witte chocolade die van Verkade of eigen merk van AH.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

ik heb hem ook al gemaakt en bij mij was de deeg ook brokkelig. In mijn receptenboek van Nigella staat er ook een recept van in en de basisdeeg is anders dan dit, maar veel meer werk dus heb hem nog niet uitgeprobeerd.
Denk je dat hij minder brokkelt als hij korter in de oven zit?
Isabel

Caroline Brouwer zei

@Isabel,misschien wel, je zou het gewoon een keer moeten uitproberen. Of inderdaad eens een ander recept. Laat mij weten als je het hebt uitgeprobeerd.
groeten, Caroline

Anoniem zei

heb het nog eens opgezocht, zij gebruikt als deeg:
225g bloem 75g suiker en 175 g boter
je moet het eerst op 175 graden 5 minuten bakken, nadien op 150 graden nog 30 tot 40 minuten bakken.
dat is toch een groot verschil met het andere recept hé, zeker omdat nog zo lang bakken is.... zal het je laten weten als ik het geprobeerd heb :)

Gerdien zei

Ik heb vandaag deze shortbread gemaakt en met je opmerking in m'n achterhoofd over de brokkelige bodem iets meer boter gebruikt dan jij in het recept hebt staan, en wel 20 min. gebakken op 175 graden (hetelucht oven). Hiermee werd de bodem prima. Wellicht ook een idee dus..

Groet, Gerdien

Caroline Brouwer zei

Bedankt Gerdien voor de tip! Was het lekker? Geniet erven.

Gerdien zei

Hoi Caroline,

m'n Schotse zwager werd helemaal blij van dit lekkers vol calorieën voor bij de koffie, en de rest van de familie ook :-)
Bedankt!

Groeten, Gerdien

Anoniem zei

Hallo,

Wat een heerlijk recept!
Een vraagje: wat is zoete, gecondenseerde melk? En waar is dit te koop?

Caroline Brouwer zei

Zoete gecondenseerd melk is koemelk waar men suiker aan heeft toegevoegd en water aan heeft onttrokken. Wat overblijft is een dikke, plakkerige, lichtgele substantie die ingeblikt jaren buiten de koelkast te bewaren is. Het zit in een blikje en staat bij de AH bij de Indische producten.

Anoniem zei

Hoi Judith,

Je had het over dat de chocolade splintert,ik had dat inderdaad ook.
Nu las ik ergens dat je het beste vóórdat je de koek in de koelkast doet en dus voordat de chocolade helemaal hard is,ze in stukjes kan snijden.
Ga ik ook proberen volgende keer leek me wel een goede tip,succes ermee!
Super watertandende blog trouwens!

Else zei

Om te voorkomen dat de chocolade barst en splintert, kan je ook een beetje boter toevoegen aan de gesmolten chocolade. Dit geeft de chocolade een mooie glans (hij slaat niet wit uit) en hij blijft iets zachter. Ik hevb 30 gram boter gebruikt.
Verder een top recept! Erg lekker!

Caroline Brouwer zei

@Else, dank voor de tip!

Anoniem zei

Je koek ziet er lekker uit. Jammer dat de site van yummie het niet doet. Weet jij misschien of ze ergens anders hun recepten hebben staan?

Charlie

Caroline Brouwer zei

Jammer hè dat de site van Yummie in my Tummy helemaal niet meer bestaat. Ik denk niet dat je de site nog ergens terugvindt.

Chantalle zei

Hoewel de smaak lekker is vind ik hem niet voor herhaling vatbaar. De koek kruimelt zo erg dat het bijna niet te serveren is. Ik had al 25 gram extra boter gebruikt maar dat mocht niet baten helaas. Toch leuk om hem een keer gemaakt te hebben. Dank je wel!

Esther zei

Ik maak de koek al een aantal jaren, eerst via de site Yummy in my tummy en nu via die van jou.

Veel te lezen over het deeg, ik voeg 3/4 van een klein ei toe. Wordt het een beetje zoals appeltaartdeeg, maar het is perfect! Kruimelt daarna niet meer.

Gr Esther