dinsdag 7 september 2010

Vijgensalade van Jamie

Ingrediënten:
- 4 vijgen
- zakje rucola
- basilicum
- bolletje buffelmozzarella
- Parmaham, ca 100 g

Voor de dressing:
- 2 el citroensap
- 4 el olijfolie
- 1 el honing
- zout/peper

Bereiden:
Verdeel de rucola over 4 borden. Snijd de vijgen kruiselings, maar niet helemaal tot de bodem in.
Knijp dan met je duim en wijsvinger de bodem van de vijg omhoog zodat de binnenkant blootgelegd wordt. Leg de vijgen op de rucola. Je kunt om iedere vijg een plakje ham wikkelen, maar je kunt de ham ook een beetje oprollen en er kleine roosjes van vormen. Scheur de mozzarella in stukjes en verdeel over de borden. Strooi nog wat basilicumblaadjes over de salade. Maak ondertussen de dressing en verdeel de honing-citroendressing over de salade, zorg dat er ook wat dressing in de vijg terecht komt. Serveer er wat stokbrood bij om de dressing op te deppen.

Bron: "Happy days with the naked chef" Jamie Oliver.

Zodra er weer verse vijgen in de winkels zijn, verschijnt deze heerlijke salade bij ons op tafel. Geef je de salade als voorgerecht bij een etentje, dan is één vijg per persoon genoeg.

6 opmerkingen:

Amber zei

Dit klinkt echt heerlijk. Ik ben gek op vijgen!

LOYOYA'S KITCHEN zei

Jammie vijgen :)

Anoniem zei

Verrukkelijk - weet ik uit ervaring!

Caesar zei

Heerlijk en mijn complimenten voor de fotograaf.

Anoniem zei

Dat is lekker zeg, heb hem gelijk geprint!

Anoniem zei

Ik heb hem gisteravond voor een vriendin gemaakt en het was een heerlijk voorgerechtje. Ik vind het lekker om er ook nog wat Balsamico azijn overheen te druppelen. Groetjes, Marlous