dinsdag 21 september 2010

Varkenshaas met vijgensaus


Ingredienten:
- 500 g varkenshaas
- zout en peper
- roomboter

Voor de vijgensaus:
- 1 el gezouten roomboter
- een kleine rode ui, gehakt
- 6 rijpe vijgen, in stukjes
- 1 el honing
- 100 ml rode wijn
- 2 el balsamico-azijn
- zout en peper
- 1 tl tijmblaadjes

Bereiden:
Smelt voor de saus de roomboter in een steelpan op middelhoog vuur. Voeg de ui toe en bak tot de ui glazig is. Voeg de in stukjes gesneden vijgen toe en kook ze ongeveer 2 minuten. Voeg de honing, de wijn en de azijn toe. Maal er zout en peper over. Breng aan de kook. Zet het vuur lager en laat het 10 - 15 minuten zachtjes koken, tot het ingedikt is. Voeg de tijm toe.
Serveer de saus bij de gebakken varkenshaasjes. Serveer met gebakken aardappeltjes en sperziebonen of broccoli.



Heerlijke saus van verse vijgen. Je kunt de saus ook bij karbonades serveren. Maar natuurlijk extra feestelijk met varkenshaas!

12 opmerkingen:

Saskia zei

Ziet er heerlijk uit! Dit ga ik deze week nog proberen!

Amber zei

Oooh heerlijk! Ik ben gek op vijgen!

Analosa zei

Ziet er weer heerlijk uit!
Ik heb al zo lang geen varkenshaas gegeten!

P.S De worst die ik gebruikt heb in sucuk met ei is inderdaad een turkse worst.

Saskia zei

Ik heb het gisteren gemaakt en het was lekker! Ik had alleen geen rode wijn meer (heel vreemd, normaal is dat altijd in huis) en was zo dom om er roséwijn bij te gooien. Niet zo'n goed idee, want de saus werd er een beetje zurig door. Volgende keer met rode wijn dus :).

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Jammer van de rosé! Maar gelukkig heeft het je wel gesmaakt. Volgende keer maar rode wijn nemen, dan is het een heerlijke saus.

Johanna zei

Lijkt me herlijk! Zojuist varkenshaas en verse vijgen gekocht. Je heb me op een idee gebracht.

barbara zei

En wat was dit heerlijk! Het recept stond al sinds je het geplaatst had op ons lijstje, maar dit weekend heb ik het dan eindelijk gemaakt. We hadden ruim voldoende saus; het restje heb ik gebruikt bij een kaasplankje-toe, gecombineerd met stukjes van de zachte gorgonzola (nog over van de pasta met pompoen van je blog)en rode druiven. Heerlijk om een staartje rode wijn mee weg te drinken.
Vooral ook de complimenten van Meine voor de altijd prachtige foto's van Johan.

Caroline Brouwer zei

Hallo Barbara,
Bedankt voor je complimenten, ik heb ze over gebracht aan JB! Ik vind het altijd leuk om te horen dat iemand "mijn" recepten heeft gemaakt en hoe ze het gevonden hebben. De saus was inderdaad vrij veel, maar heeft toch een goede bestemming gevonden zo te horen.

Wim zei

We hebben hier thuis een gezegde als iets echt lekker is: ' dit kun je zelfs maken als je tante .. en oom .. te eten krijgt! En dat gezegde viel vanavond toen we dit heerlijke gerecht aten.
Bij het braden van de varkenshaas heb ik 2 knoflookteentjes in de boter meegebakken en die fijngeplet toen ik de jus afmaakte. Paste er goed bij vond ik. We hebben de varkenshaas trouwens gegeten met gekookte aardappelen en zuurkool. Paste er prima bij.
Bedankt voor het recept!

Caroline Brouwer zei

@Wim, leuk om te horen en bedankt voor je reactie!
groeten, Caroline

Anoniem zei

Heerlijke recept dat ik het alweer wil maken voor eters de komende weekend. alleen er is nu nergens verse vijgen verkrijgbaar..is seizoensgebonden:-( zijn gedroogde vijgen een optie??

Caroline Brouwer zei

Met gedroogde vijgen wordt het wel een heel andere saus. Heb je al bij een Turkse winkel gekeken? Hier zie ik nog volop verse vijgen.