zaterdag 23 oktober 2010

Indonesische salade met kokos en kentjoer (gemengde salade met een pittige kokosdressing)


Ingrediënten:
- 1 teentje knoflook
- ½ tl trassie
- 1 el sambal badjak
- 2 tl kentjoer
- 3 el suiker
- ¼ tl zout
- 50 g gemalen kokos
- 75 ml kokosmelk
- ½ kropje ijsbergsla
- 100 g sperziebonen
- ½ komkommer, gewassen

Bereiden:
Maal  knoflook, trassie, sambal, kentjoer (had ik niet en heb ik gemberpoeder voor gebruikt), suiker en zout in een vijzel (heb je geen vijzel, dan kun jet het ook wel in een keukenmachine doen). Voeg de gemalen kokos en de kokosmelk toe en maal ze met de kruiden tot die goed opgenomen zijn in de kokos. Houd een mooi slablad apart om de salade in te serveren. Scheur de rest van de sla in stukjes. Haal de boontjes af, kook ze beetgaar en spoel ze koud. Snijd de komkommer in halve plakjes. Meng de groenten goed met het kokosmengsel en schep ze in het slablad op een serveerbord.

Bron: " Boekoe Kita".

Een paar weken geleden dit mooie boek aangeschaft en er nu voor het eerst iets uitgemaakt. Deze salade was heerlijk, wij hebben het samen met de frikadel pan gegeten en met witte rijst.

8 opmerkingen:

LOYOYA'S KITCHEN zei

mmm lijkt me echt heel lekker. Ik ben dol op indonesische keuken.

Johanna zei

Vanavond staat in De keuken van Johanna Nasi Goreng op het programma. Ik denk dat ik deze salade als bijgerecht serveer. Het lijkt me namelijk erg lekker!

Caroline Brouwer zei

Goed idee, Johanna, deze salade is inderdaad verrukkelijk!

Anoniem zei

Hallo Caroline,
Ik zie dit recept voor het eerst hoewel het in 2010 is geplaatst. Ik heb het gemaakt en het is heerlijk. Echter, 3 eetlepels suiker lijkt mij heel veel. Ik heb 3 theel. gebruikt en dat vond ik al vrij zoet. De 50 gram geraspte kokos, is dat droge kokos of vers geraspte? Alvast bedankt!
Vriendelijke groet,
Siesie

Caroline Brouwer zei

@Sessie: Dat is gedroogde kokos. Van die suiker zal ik eens nakijken, maar je kan er natuurlijk altijd minder in doen naar je eigen smaak.
groeten, Caroline

Caroline Brouwer zei

@Sessie, toevallig hebben wij deze salade een paar dagen geleden bij mijn dochter gegeten, zij had er drie kleine el suiker in gedaan. Wij vonden hem niet te zoet. Maar begin voorzichtig met minder, je kunt er altijd meer in doen,. In het boek staat wel 3el.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Dank je wel dat je het nog hebt opgezocht. Ik heb vers, geraspte kokos gebruikt. En die is denk ik toch zoeter dan gedroogde kokos. Dat zal de reden zijn, denk ik. In Indonesie heet het Urap (ik kom uit Indonesie), en dat vond ik nooit lekker. Maar jouw Urap vind ik heel lekker en ga het zeker vaker maken.
daaaaaag
Siesie

Madame Appetit zei

Ziet er heerlijk uit!