woensdag 20 oktober 2010

Pompoen, cranberries & rode ui tagine


Ingrediënten:
- 3 el olijfolie
- 2 rode uien, grof gehakt
- 3 cm verse gember, geraspt
- 500 g pompoen, geschild, ontpit en in grote stukken
- 1 tl van elk kaneel, koriander, komijn en harissapasta
- 1 el honing
- 500 g tomaten passata
- 50 g gedroogde cranberries
- een blikje kikkererwten van 400g, uitgelekt
- 200 g couscous
- 500 ml groentebouillon, van een tablet
- geraspte schil en sap van een citroen
- 3 el geschaafde amandelen, geroosterd
- handvol koriander, grof gehakt

Bereiden:
1. Verwarm  2 el olijfolie in een pan en bak de uien tot ze licht gekleurd zijn. Voeg de gember, pompoen en kruiden toe en roer goed. Voeg dan de honing, passata en de cranberries toe en breng aan de kook.
2. Verlaag de temperatuur doe een deksel op de pan en kook 20 minuten tot de pompoen gaar is. Voeg na 10 minuten de kikkererwten toe. ( Als het mensgel te dik is, kun je een beetje bouillon toevoegen.)
3. Doe de couscous en de geraspte citroenschil in een schaal en giet 300 ml bouillon over de couscous.Doe er een deksel op en laat 5 minuten staan, totdat de bouillon is opgenomen. Meng er dan het citroensap, de amandelen en een el olijfolie door en roer de couscous los met een vork.
Strooi de koriander over de tagine en serveer met de couscous.

Bron: "BBC Good Food".

Ik had nog een restje pompoen over van de pompoensoep en zocht naar een recept om er iets mee te maken. Toevallig kwam ik op dit recept en het leek mij wel wat en het had goede beoordelingen. Het was echt verrassend lekker, vooral met de citroencouscous. Dit recept ga ik zeker vaker maken!

5 opmerkingen:

Lisa zei

Hmmm, ziet er heerlijk uit! Die BBC Good Food website heeft ook altijd zulke lekkere recepten. Ik krijg ook echt weer zin in pompoen, is het weer echt de tijd voor he?!

Beri Woet zei

wauw! wat een heerlijk recept! dat blijft niet bij 1 keer!

Mina Bakgraag zei

Wat een heerlijk gerecht, met het hele gezin zitten smullen.
Ik heb je blog pas ontdekt en al verschillende dingen gemaakt. Ik ben helemaal blij wat een aanwinst.
Grt Nicolette

Caroline Brouwer zei

@Nicolette, bedankt voor je reactie en leuk dat je al het een en ander gemaakt hebt en het goed in de smaak valt! Fijn om te horen.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Oh dat ziet er echt lekker uit. Ga ik dit weekend is uit proberen.