vrijdag 1 oktober 2010

Frangelico tiramisu


Ingrediënten:
- 250 ml sterke espresso koffie
- 250 ml Frangelico likeur + 60 ml
- 2 eieren, eigeel en wit gescheiden
- 75 g basterd suiker
- 500 g mascarpone
- 375 g lange vingers (30 stuks)
- 100 g geroosterde hazelnoten, grof gehakt
- 3 tl cacaopoeder

Bereiden:
1. Meng de koffie en de Frangelico. Klop de eiwitten stijf. Klop de eigelen met de 60 ml Frangelico en de suiker romig. Klop de mascarpone erdoor en vouw de eiwitten er voorzichtig in en klop weer.
2. Doop de lange vingers in het likeur-koffiemengsel. Leg op de bodem van een schaal een rij lange vingers en verdeel er de helft van het mascarponemengsel over.
3. Leg er weer een laag lange vingers op die in je in het koffie- likeurmengsel hebt gedoopt. Gooi de rest van het koffiemengsel erover. (misschien niet alles, want het was erg veel)  En verdeel er de rest van het mascarponemengsel over.
4. Leg er een stuk plasticfolie over en zet voor minstens 6 uur in de koelkast, liever nog een hele nacht.
5. Meng voor het serveren de gehakte hazelnoten en 2 tl cacao en verdeel over de tiramisu. Strooi door een zeefje de laatste tl cacao erover en serveer.

Bron: "Kitchen, recipes from the hart of the home" Nigella Lawson.

Dit is het eerste recept dat ik gemaakt heb uit het nieuwe boek van Nigella.
Het was erg lekker en weer eens iets anders dan de traditionele tiramisu.
Ik heb wat minder espresso gebruikt.

3 opmerkingen:

Femke zei

Ziet er heerlijk uit! Volgens mij kan Nigelle dat wel, lekkere tiramisu recepten bedenken :)
Zelf maak ik altijd de tiramisu met Baileys uit het boek Nigella Express, ook erg lekker!

Mirtje zei

Het ziet er weer zeer smakelijk uit!
Lijkt me ook lekker met de geroosterde hazelnoten, geeft wat extra bite :).

Caesar zei

Lijkt me heerlijk.
De Frangelico komt oorspronkelijk net als de Nutella uit de Piemonte, Noord-Italië, waar de hazelnootboompjes, weelderig tieren.