zondag 24 oktober 2010

Krokante cake met frambozen en bitterkoekjes


Ingrediënten:
- 175 g zachte boter
- 175 licht bruine basterdsuiker
- 3 eieren
- 140 g zelfrijzend bakmeel
- 85 g amandelpoeder
- 140 g bitterkoekjes, in grove stukken (of amaretti koekjes)
- 250 g frambozen
- poedersuiker om te bestrooien

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 160' C en vet een springvorm van 20 cm doorsnede in en bekleed de bodem met bakpapier. Klop de boter romig en voeg de suiker toe en klop nog een paar minuten. Voeg één voor één de eieren toe en klop tussen de toevoegingen goed tot alles gemengd is. Voeg het bakmeel en de amandelpoeder toe en klop tot alles goed gemengd is.
2. Doe de helft van het beslag in de springvorm en strooi hier de helft van de bitterkoekjes en een derde van de frambozen over. Druk deze zeer licht in het cakebeslag.
3. Schep het resterende beslag over de bitterkoekjes en de frambozen en strijk glad. Strooi de overgebleven bitterkoekjes en de helft van de frambozen erover en bak 55 - 60 minuten (dit moet langer, doe de test met de satéprikker) in de voorverwarmde oven. Controleer met een satéprikker of de cake voldoende gegaard is.
4. Laat de gebakken cake 15 minuten in de vorm afkoelen. Haal een mes langs de rand van de vorm en neem de cake eruit.
5. Bestrooi de cake voor serveren licht met poedersuiker en serveer met de resterende frambozen en eventueel met geklopte slagroom.

Bron: Good Food special Méditerranée 2005 of  "BBC Good Food"

Gisteren kreeg ik ineens het idee om wat lekkers te bakken en zag ik dit recept in een oud tijdschrift. Helaas had Ah geen verse frambozen meer en heb ik diepvries frambozen gebruikt, ik heb ze wel eerst laten ontdooien. Ik zag later op de site van de BBC Good Food, dat zij de cake met amaretti koekjes hadden gemaakt. In de beoordelingen las ik dat de cake ook langer in de oven moest. Ik had mijn cake al een kwartier langer gedaan, maar het had nog iets langer gekund.  De cake is trouwens goddelijk! Volgende keer maak ik het recept met verse frambozen, lijkt mij nog lekkerder. Met de bitterkoekjes was het erg lekker, maar amarettikoekjes zijn natuurlijk ook heerlijk. Voor de amandelpoeder heb ik amandelen in de keukenmachine fijn gemaakt, dat is veel lekkerder dan amandelmeel uit de winkel.

3 opmerkingen:

Karin zei

Hi Caroline,
het ziet er zeker heerlijk uit en ik denk ook dat de amaretti de juiste crunch aan dit recept zullen geven. Lang leve diepvries fruit!!!

LOYOYA'S KITCHEN zei

Ik denk dat dit echt heel lekker is. Ziet er echt prachtig uit.

Anoniem zei

Ik heb deze cake gemaakt, hij was heerlijk. En zo makkelijk te maken ook. Groetjes, Marlous