donderdag 7 oktober 2010

Pappardelle met pompoen en gorgonzola



Ingrediënten:
- 1 pompoen (800 g schoongemaakt)
- 1 ui, fijn gesneden
- 30 ml olijfolie
- 3/4 tl gerookte paprika
- 1 el ongezouten roomboter
- 45 ml marsala
- 125 ml water
- zout, naar smaak
- 100 g geroosterde pijnboompitten
- 500 g pappardelle, of een andere robuuste pasta
- 6 verse salieblaadjes
- 125 g zachte blauwe kaas, bv Saint Agur of gorgonzola

Bereiden:
1. Schil de pompoen, verwijder de zaden en snijd in blokjes van 2 cm.
2. Bak de ui in olijfolie, zodra de ui goudbruin is, voeg je de paprikapoeder toe.
3. Voeg de pompoenblokjes toe en doe de boter erbij, als de pompoen goed vermengd is met de ui en de boter, voeg dan de marsala en het water toe Als het water kookt doe dan de deksel op de pan en kook de pompoen 20 minuten tot hij zacht is.
4. Als de pompoen nog niet zacht is, kook het dan iets langer zonder deksel op de pan,  maar niet te zacht laten worden, het moet geen moes worden. Doe er zout bij, niet teveel, want de gorgonzola is ook zout.
5. Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing gaar. Roer af en toe in de pan met pompoen. Verkruimel de gorgonzola en hak de salieblaadjes fijn. Verdeel de meeste salie over de pompoen en roer goed door.
6. Voordat je de pappardelle afgiet neem je een kopje pastawater uit de pan. Doe de uitgelekte pasta bij de pompoen en meng. Als je de saus te droog vindt, doe er dan nog wat pasta kookvocht bij.
7. Doe de verkruimelde gorgonzola erbij en de helft van de pijnboompitten, meng alles voorzichtig. Verdeel de rest van de pijnboompitten en de salie erover voordat je de pasta serveert.

Bron "Kitchen" Nigella Lawson.


Zo, wat was dat lekker! Ik heb het gerecht voor 2 personen gemaakt en de hoeveelheden op gevoel aangepast (de hoeveelheden in het recept zijn voor 6 personen). Toevallig heb ik gerookte paprikapoeder in huis, meegenomen uit Spanje, maar heb je dat niet, neem dan een beetje gewone paprikapoeder. Wij vonden de combinatie van pompoen, pijnboompitten en de gorgonzola heel bijzonder. Dit gerecht ga ik vaker maken.

5 opmerkingen:

Saskia zei

Ik hou niet van pompoen als het plat en melig wordt. Gebeurt dit ook in dit recept of niet?

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Als je de pompoen niet te lang kookt, blijven het blokjes. Je moet trouwens geen enkele groente stuk koken! Bij ons smaakte het heerlijk, zeker in combinatie met de gorgonzola.

Anoniem zei

Dit heb ik nog nooit gegeten, pasta met pompoen. Ik vertrouw op je dat het lekker is en zal het eens testen :-)

barbara zei

We hadden weer een heerlijk weekend, mede dankzij dit lekkere recept (ook op andere fronten was het weer ok ;-)
De hoeveelheid pompoensaus heb ik voor twee personen gehalveerd, aan pasta hadden we aan 150 gram met z'n tweeën voldoende. De volgende keer gebruik ik misschien iets meer salie.

Saskia zei

Ik heb het receptje uitgeprobeerd en pompoen exact 20 minuten laten meestoven zoals je beschreef, maar het werd toch een platte bedoening. Het ligt waarschijnlijk niet aan het recept hoor, ik hou blijkbaar gewoon alleen van pompoen in soep :).