dinsdag 20 maart 2012

Castelluccio-linzen met tomaten en gorgonzola


Ingrediënten:
- 1 kleine rode ui, in flinterdunne ringen
- 1 el goede kwaliteit rode wijn azijn
- 1 tl maldon zeezout
- 250 g Castelluccio-linzen (of Puy-linzen)
- 3 el olijfolie
- 1 teen knoflook, fijngehakt
- 3 el fijngesneden kervel (of peterselie)
- 3 el fijngesneden bieslook
- 4 el fijngehakte dille
- 100 g milde gorgonzola, in grove stukjes
- zwarte peper

Ovengedroogde tomaten:
- 400 g pommodori of romatomaten
- 8 takjes tijm
- 1 el olijfolie
- 2 el dikke balsamico-azijn


Bereiden:
1. Begin met de gedroogde tomaten. Verhit de oven tot 130'C. Snijd de tomaten overlangs in vieren en leg de parten op de velkant op een bakplaat die met bakpapier is bekleed of in een ovenschaal. Verdeel de takjes tijm erop. Besprenkel met de olijfolie en de balsamico en bestrooi met wat zout. Zet ze 1½ uur in de oven tot ze half gedroogd zijn. Gooi de tijm weg en laat ze iets afkoelen.
2. Doe intussen de rode ui in een middelgrote kom, giet de azijn erover en bestrooi met maldonzout. Roer alles door en laat de ui een paar minuten staan, zodat hij zachter wordt.
3. Doe de linzen in een pan met kokend water (het moet 3 cm boven de linzen staan) en laat ze in 20 - 30 minuten gaar worden. Laat ze in een vergiet uitlekken en vermeng ze nog warm met de ui. Voeg ook de olijfolie, knoflook en zwarte peper toe. Meng alles luchtig en laat het afkoelen. Schep als de linzen koud zijn de kruiden erdoor (wees hier niet te zuinig mee). Proef of er nog zout of peper bij moet.
4. Stort de linzen als een berg op een platte schaal of groot bord en doe de tomaatjes en gorgonzola erbij. Sprenkel het tomatenvocht erover en serveer.

Bron "Plenty" Yotam Ottolenghi.

Castelluccio-linzen komen uit Umbrië (Italië) en Puy-linzen komen uit Frankrijk. Ze vallen bij het koken niet uiteen waardoor ze heel geschikt zijn voor salades. Ze zijn alleen niet goedkoop. Ik kan mij niet herinneren dat ik ze wel eens eerder gegeten heb, wel de rode linzen in een soep of in een of ander Turks gerecht. De Castelluccio-linzen heb ik in een Italiaans winkeltje gekocht, net al de gorgonzola dolce, die erg lekker was. De Puy-linzen heb ik nog niet kunnen krijgen.  Bij Eko Plaza hebben ze mij Dupuis-linzen verkocht, maar zoekende op internet, blijkt dat niet hetzelfde te zijn.
Het is een rijke, goed vullende salade, die erg lekker smaakt in combinatie met het zoete van de tomaten en het frisse van de kruiden. Weer een heerlijk vegetarisch gerecht erbij!

13 opmerkingen:

Margriet zei

Nog geen 10 uur 's ochtends en het water loopt me in de mond bij het zien van de foto's. Heerlijk lijkt me dat, vooral de tomaatjes!

Unknown zei

Een echt lente gerechtje.

Blondie zei

Ik kan me helemaal voorstellen hoe deze smaken samen combineren. Heerlijk!

Nell zei

Puy linzen heb ik één keer kunnen kopen bij Hanos (het vroegere ISPC). Daarvoor heb je wel een pasje nodig. Verder ben ik ze nog nooit tegengekomen. Jij treft het met zo'n Italiaanse winkel in de buurt!! Heerlijk recept, dit.

Caroline Brouwer zei

Inmiddels heb ik Le Puy-linzen gekocht bij een delicatessen winkel hier in het oude centrum van Rijswijk. Ik wilde inderdaad ook kijken of de Makro of de Sligro ze hebben, maar dat hoeft nu niet meer.

Unknown zei

ik las de titel en dacht: dit komt uit plenty!
heb net een boekenbon gekregen dus denk dat ik plenty aan mezelf geef!

Dit gerecht ziet er echt heerlijk uit, heb toevallig linzen op als avondeten maar dit kan er zeker nog wel in!

Caroline Brouwer zei

Lijkt me een goed plan Fatima, je zult geen spijt krijgen! Er staan nog veel meer lekkere dingen in. Die ovengedroogde tomaatjes zijn ook zalig!

Emie zei

Wow, wat lekker ziet dat eruit. Eigenlijk ben ik niet zo'n liefhebber van linzen maar nu ga ik het proberen. Woon nota bene in Umbrie en wordt nu via Rijswijk enthousiast gemaakt. Komt door je geweldige blog, Caroline!

Caroline Brouwer zei

Wat leuk dat ik iemand uit Umbrië geïnspireerd heb om dit overheerlijke recept te gaan maken! En bedankt voor het compliment Emie.

Nell zei

Bij jou staat de anti-robottekst ook aan, Caroline. Ik geloof wel dat je het ergens uit kunt zetten, maar het nadeel is dan dat je allerlei "vreemde vogels" onder je reacties krijgt. Het is sinds kort veranderd in moeilijk leesbare letters, dat is het probleem eigenlijk.

Caroline Brouwer zei

Dan is het alleen als je bij jezelf een reactie plaatst dat het er niet is. Ik vind het erg lastig te lezen.

Saskia zei

Lijkt me heerlijk! Staat binnenkort zeker op het menu!

Caroline Brouwer zei

Grazie per la tua simpatica reazione! Benvenuto al mio site.
Fra po’ avrò tempo per dare un occhio al tuo site.
Ciao, Caroline