zondag 18 maart 2012

Ottolenghi's bloemkooltaart


Ingrediënten:
- 1 bloemkool, ca. 650-700 g
- 1 grote rode ui
- 100 g olijfolie
- ½ tl rozemarijn, fijngehakt
- 10 eieren, medium
- 20 g basilicum, gehakt
- 180 g patentbloem
- 2½ tl bakpoeder
- ½ tl geelwortelpoeder (koenjit, kurkuma)
- 220 g Parmezaanse kaas, geraspt
- zout en zwarte peper
- 2 el zwarte sesamzaadjes (of gewone of zwarte uienzaadjes)

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180'C.
2. Maak de bloemkool schoon en breek in roosjes (medium groot). Doe ze in een pan en bedek met water en voeg een tl zout toe en laat 15 zachtjes koken (ik heb het korter gekookt, de boemkool is in roojes, dus snel gaar en je wilt geen bloemkoolpap), totdat de bloemkool een beetje zacht is. Giet af en laat uitlekken in een vergiet (ik heb de bloemkool nog koud afgespoeld om het garingsproces te stoppen).
3.Terwijl de bloemkool kookt, kun je het deeg klaar maken. Haal van de ui een paar ringen af en zet opzij, deze gaan op de taart. Hak de rest in stukjes. Verwarm de olie (dit lijkt veel 100 g olijfolie, maar dit is het vet voor in je taart) in een pan en bak de gehakte ui met de rozemarijn zachtjes, ongeveer 8 minuten. Laat afkoelen en meng het daarna met de eieren en de basilicum en klop alles goed door elkaar.
4. Zeef de bloem, bakpoeder en koenjit in een grote kom, voeg de Parmezaanse kaas toe, 1½ tl zout (wat veel, ik heb minder gebruikt) en veel  gemalen zwarte peper. Voeg het eiermengsel toe en meng tot alle klonten weg zijn. Voeg de bloemkool toe en meng, probeer de roosjes heel te houden.
5. Beleg de bodem van een springvorm van 24 cm met bakpapier en vet de zijkanten in met gesmolten roomboter. Doe de sesamzaadjes in de vorm en draai de vorm rond, zodat op de zijkanten sesamzaadjes zitten. Doe het bloemkoolmengsel in de vorm en verdeel de achtergehouden uienringen erop.
6. Bak de taart 45 minuten  in het midden van de oven, tot de bovenkant goudbruin is. Laat de taart 10 minuten afkoelen. Voordat je de rand verwijderd, ga je even met een mes tussen de taart en de rand. Serveer de taart warm of op kamertemperatuur.

Bron: "The Guardian", waarvoor Yotam Ottolenghi columns schrijft. (op deze site staan heel veel recepten van hem, ook  recepten die niet in zijn boeken staan).



Zoals jullie wel gemerkt hebben, ben ik helemaal fan van Ottolenghi. Ook dit recept is weer ontzettend lekker en eigenlijk smaakte hij de dag nadat ik hem gemaakt had nog lekkerder. Zijn recepten zijn een goede manier om aan je dagelijkse portie groente te komen. Het is misschien  iets meer werk, maar beslist niet moeilijk en heel erg de moeite waard. Ook de ingrediënten zijn goed te verkrijgen. 
In dit recept kan je zwarte sesamzaadjes gebruiken. Wij hebben hier in het winkelcentrum een buitenlandse kruidenwinkel, die echt alles heeft. Ze hadden die zwarte sesamzaadjes en zelfs het alternatief zwarte uienzaadjes, waarvan ik het bestaan niet eens wist. Heb je niet zo'n winkeltje in de buurt;  AH verkoopt witte sesamzaadjes en die kan je ook gebruiken. 

39 opmerkingen:

Unknown zei

Dat ziet er schitterend uit. Heb deze week vakantie. Naast de lenteschoonmaak ga ik natuurlijk nog wat koken en bakken. En dit is wel iets dat ik wil proberen.

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Je hebt inderdaad de smaak te pakken ;-) Moet me binnenkort ook maar eens wagen aan 'n echte Ottolenghi! Deze bloemkooltaart lijkt me erg lekker met de rode ui, parmezaanse kaas en sesamzaadjes − en wow 10 eieren − erbij! Fijne zondag!

Caroline Brouwer zei

Kelly, ja die 10 eieren dat lijkt veel, maar je eet van deze taart zeker met 6 tot 8 personen, want hij vult goed. En het is natuurlijk vegetarisch, dus je moet ergens je eiwitten vandaan halen ;-)

Unknown zei

bloemkool in de aanbieding!
ik ga proberen deze te maken komende week. Alleen nog eieren halen!
ziet er onwijs lekker uit.

Nell zei

Ooooww, Caroline, helemaal geweldig hoe jij Ottolenghi promoot. Hij is het meer dan waard, met name voor de flexitariërs onders ons. Ik móét dit recept deze week ook proberen. Dank je wel voor zoveel lekkers!

Dulce fresa zei

Ziet er verrukkelijk uit!

Marian zei

Hoi Caroline,

Deze moet ik toch ook eens uitproberen :-). Het doet me wat denken aan die courgettetaart die je eens gemaakt hebt, met de tomaatjes bovenop (en die ik dan ook heb geprobeerd)... Het ziet er erg lekker uit!
Lijkt me ook geweldig voor een picknick of bij een barbeque ofzo...Weer een recept bij op mijn lijstje!

Groetjes,
Marian

Es zei

Ik geloof dat ik nog een boek aan te schaffen heb. Het ziet er echt heel erg lekker uit!
Ga nu even spieken bij de link die je hebt gegeven.
Dankje!

Anoniem zei

Ziet er weer heerlijk uit Caroline. Mijn vader verbouwd bloemkool, dus ga deze zeker een keer maken (als de NL-bloemkolen er zijn :-))
Denk dat ik eerst de courgettetaart die Marian beschrijft ga maken. We houden allebei erg van courgete.

Groetjes Brenda

Caroline Brouwer zei

Inderdaad zijn de Nederlandse bloemkolen het lekkerst!

Anoniem zei

Vandaag de bloemkooltaart van Ottolenghi gemaakt,erg lekker!Dank je voor het lekkere recept,hij was net zo mooi als op de foto.Het lukt me niet om het recept te printen,misschien doe ik iets niet goed .Ik probeer het later nog wel een keer.Sinds begin februari heb ik je mooie weblog ontdekt,en heb al verschillende recepten gemaakt en allemaal erg lekker.
Dankje,en Groetjes

Esther.

Caroline Brouwer zei

Hallo Esther,
Wat leuk dat je de bloemkooltaart gemaakt hebt. Typisch dat je niet kunt printen, gebruik je de print friendly button? Ik heb nl vanmiddag zo nog iets geprint.
groetjes, Caroline

Caroline Brouwer zei

Ik heb het net hier thuis geprobeerd en het lukt ook niet, terwijl het vanmiddag op mijn werk wel gelukt is. Zal het morgen nog eens proberen.

paula zei

hallo caroline,
heb de taart gemaakt en hij is heel lekker, zeker ook de volgende dag.....
hartelijk dank voor het delen.....
paula

Caroline Brouwer zei

@Paula,. leuk dat je het laat weten.
Bedankt, groeten, Caroline

Marian zei

Hej Caroline, ik maaktte deze taart ook afgelopen weekend.... lekker lekker lekker!
Dank je wel voor het recept!

Groetjes
Marian

Caroline Brouwer zei

Leuk, Marian, dat je de bloemkooltaart gemaakt hebt. Komt hij ook op je blog?

Marian zei

Als het mag van jou zou ik hem er graag opzetten :-)!
Hij was echt de moeite... hoewel mijn dochters elke keer teleurgesteld zijn als de 'taart' niet zoet blijkt te zijn ....
terwijl ik blij ben dat ik eens iets gezonders kan bakken!

Caroline Brouwer zei

Hallo Marian,
Dat hoef je niet meer te vragen hoor. Zet maar gewoon op je blog, vind ik juiste leuk dat ik anderen inspireer.
Ja, je meisjes zijn nog een beetje te jong, maar goed dat je er ze wel mee kennis laat maken. Later zullen ze het wel waarderen.
groeten, Caroline

Marian zei

Dank je wel Caroline!
Inspireren doe je mij zeker! :-)

Ik hoop dat mijn meisjes later toch wel meer zullen willen proeven... ik waardeerde mijn moeder's experimenten vroeger ook niet altijd, maar heb de interesse in koken zo wel meegekregen denk ik!

Groetjes,
Marian

Judith zei

De taart was heerlijk! Ik heb de sesamzaad vervangen door maanzaad en de geelwortelpoeder weggelaten. We hebben er van genoten, zelfs Janoah vond 'm heerlijk! Wij zijn normale eters, denk dat er 7 porties uit de taart zouden komen.
Bedankt voor 't lekkere recept!

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
Fijn dat jullie het zo lekker vonden en wat goed dat Janoah er ook van gesmuld heeft!
groeten, Caroline

Ineke zei

Beste Caroline,
Het lijkt me heerlijk, maar erg veel voor twee personen. Dus ik heb twee (misschien rare) vragen:
1. Kan je dit recept ook voor muffins gebruiken? Ik heb zo'n 12-delige vorm.
2. Zou je die kunnen invriezen?
Heel erg bedankt voor je antwoord!

Caroline Brouwer zei

Hallo Ineke,
Het is inderdaad wel veel voor twee personen. Ik denk wel je ze in een muffinvorm kunt doen en invriezen moet volgens mij ook goed gaan. Probeer het gewoon. Ik hoor het wel of het goed ging.
groeten, Caroline

Ineke zei

Hallo Caroline,
Heb moed gevat en dit recept gemaakt in een 12-delige muffinvorm, met de helft van alle ingrediënten. Wel een hele ui gebruikt en nog een half gesnipperd rood pepertje toegevoegd. Schitterend resultaat, erg lekker, erg trots!
Groet, Ineke

Caroline Brouwer zei

Hallo Ineke,
Leuk dat je me het laat weten. Goed idee trouwens, hebben meer mensen wat aan. Ook leuk voor een buffet!
Heb je al meer recepten van Ottolenghi geprobeerd? Allemaal even lekker en apart.
groeten, Caroline

Saskia zei

Hoi Caroline

Zou je vier eieren kunnen vervangen voor Griekse
Yoghurt?
Vindt tien eieren wel erg veel.
Groetjes van saskia

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Zie nu pas je vraag. Beter laat dan nooit! Ik heb geen idee of je eieren door yoghurt kan vervangen, maar ik zou zeggen probeer het, anders weet je het nooit. En laat even weten als het gelukt is.
groeten, Caroline

Ineke zei

Afgelopen week weer eens deze heerlijke bloemkooltaart gemaakt. Het was weer een groot succes. Het is een flinke taart, maar het leuke is dat-ie de volgende dag zeker zo lekker smaakt!

Caroline Brouwer zei

@Ineke, een Ottolenghi hè, altijd lekker!
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Heb je ook ervaring met amandelmeel. Ik ben benieuwd of de patentbloem te vervangen is dood amandelmeel?

Anoniem zei

Sorry Caroline, ik had er beter even mijn naam bij kunnen zetten! Bovenstaande vraag over vervanging van patentbloem door amandelmeel is van mij. Bedankt voor het delen. Groetjes José

Caroline Brouwer zei

Hallo José,
Ik vervang een wel eens gedeelte van de bloem voor amandelmeel in zoete recepten. Dat maakt het alleen maar lekkerder. Hier heeft de bloem een bindfunctie. Ik weet niet hoe dat met amandelmeel is. Ik zou het proberen, maar ik denk dat het een beetje zonde is, de smaak van de amandelen gaat denk ik verloren.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Caroline, bedankt voor je reactie en logisch!. Ik ga het recept zeker uitproberen zoals door jou beschreven. Ik ben absoluut fan van je ☺️Fijn weekend, José

Yves van Gelre zei

Deze befaamde Ottolenghi creatie nu twee keer gemaakt. Een paar observaties: koud is deze taart niet lekker. Goed warm is een must mijn inziens. Het recept vind ik toch een beetje vlak. Ik zou zeggen een volle theelepel rozemarijn, heel veel meer peper en wellicht een pepertje of een flinke kneep uit de harissa tube erin. Parmezaan is regelrecht zonde. Ik ga voor de grana die goedkoper is en in deze taart net zo passend is. Volgende keer eens pecorino proberen. In contradictie met mijn kanttekeningen toch een uitstekend recept en een blijvertje. Je zet toch iets moois, origineels en smakelijks op tafel.

Anoniem zei

Wat een heerlijke en makkelijke taart. Bij mij was hij iets te zout, vermoedelijk door de kaas. volgende keer laat ik het zout maar weg. Bedankt voor het recept, als ik een keer een buffet maak of ergens iets mee moet nemen dan wordt het deze taart. Barbara

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Barbara. Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze taart maakte. Kan me eerlijk gezegd niet herinneren of de taart zout was. Ik denk dat wij dat niet zo geproefd hebben, anders had ik het er bij gezet.Ik houd zelf ook niet van te zout. Maar inderdaad volgende keer geen extra zout gebruiken.
groeten, Caroline

Ingrid zei

Ik heb deze taart al een aantal keren gemaakt. Erg lekker. De taart heeft veel meer smaak als je de bloemkool in de oven roostert ipv koken. De structuur van de bloemkool is dan ook steviger.

Caroline Brouwer zei

Dank voor de tip Ingrid, ga ik volgende keer ook doen! Geroosterde groente is bijna altijd lekkerder dan gekookte!