dinsdag 27 maart 2012

Kip - mangosalade van Nigella


Ingrediënten:
- 1 mango, in blokjes van ongeveer 1 cm
- 1 lente-ui, fijngehakt
- 1 rode peper, zonder zaadjes en fijngehakt
- sap van1 tot 2 limoenen (naar smaak)
- 1 gerookte kipfilet, in stukjes
- 1 klein kropje bindsla, kleingesneden of -gescheurd
- 1 flinke handvol koriander, gehakt
- 1 tl arachideolie
- een paar druppels sesamolie

Bereiden:
1. Doe de stukjes mango met sap en al in een kom, meng met je handen de lente-uitjes en pepertje erdoor en giet het limoensap erover. De hoeveelheid sap uit een limoen kan heel erg verschillen, dus proef even. Laat dit even lekker marineren.
2. Hussel de stukjes kip, slablaadjes (ik kon geen bindsla krijgen en heb little gem gebruikt) en het grootste deel van de koriander met je handen door.
3.Voeg op het laatste moment de olie erbij (ik had geen arachideolie in huis, heb gewoon 1 el zonnebloemolie gebruikt), hussel nogmaals, schep de salade op een groot serveerbord en strooi de rest van de koriander erover.

Bron: "Voor altijd zomer", Nigella Lawson, een beetje aangepast.

Tip: als je een pepertje moet snijden, gaat de scherpe smaak daarvan aan je handen zitten, als je dan in je ogen wrijft, is dat niet echt prettig. Dit kun je voorkomen door je handen voor het snijden van het pepertje met een beetje zonnebloem-of olijfolie in te smeren. Als je klaar bent, was je je handen en je hebt nergens last van.

Een heerlijke salade voor het voorjaar of de zomer. Nigella gebruikt gare kippenborst, maar ik vind dit recept erg lekker met gerookte kipfilet. Deze salade heb ik al heel vaak gemaakt, hij is snel te maken en lekker zomers.  In dit recept wordt de mango nog lekkerder door het limoensap. Samen met de kip, het pepertje en de koriander een perfecte combinatie.

13 opmerkingen:

Marian zei

Deze salade zou ik straks wel als lunch willen :-)! Mmmm... die ga ik ook eens maken, zonder de rode peper dan wel. (Gerookte kippenborst is hier trouwens
wel niet te vinden....(tenzij al in schijfjes gesneden voor op de boterham), spijtig!)
Groetjes
Marian

Caroline Brouwer zei

Jij bent snel met je reactie, mijn post stond er nog maar net op en je reageerde al! Nigella gebruikt gewoon een kippenborst, die ze eerst gebakken heeft. Als je dat pepertje van zijn zaadjes en zaadlijsten ontdoet, is het helemaal niet scherp hoor en juist erg lekker er in.
Fijne dag, Caroline

Es zei

Ik denk dat ik dit recept ga gebruiken. Ik wil weer eens wat roken in mijn rookoven. Dit lijkt me een geschikt recept! Lekker, ben dol op mango!

Blondie zei

Dit recept heb ik ook een aantal keer gemaakt en het is inderdaad heerlijk. Prima bij dit weer.

Anoniem zei

Lijkt me heerlijk Caroline, vooral op een mooie zonnige dag.
Ik heb ook een boek van Nigella, moet bekennen dat ik hieruit nog steeds niets gemaakt hebt. Moet ik snel doen!

Nell zei

Een echt Nigella-recept! Zuur, zoet, pit. Lekker!

Jewel zei

hmmm dat ziet er lekker uit, ik hou van de recepten van Nigella....

Solama zei

Ziet er heerlijk uit, Nigella weet wel waar ze mee bezig is.
Jij trouwens ook.

Complimenten voor je blog!

Caroline Brouwer zei

Bedankt voor je compliment, Solama.

Anoniem zei

hoi Caroline,

Vandaag moest het een maaltijdsalade worden, dus even speuren op mijn favo blog (jou blog dus). Gekozen voor deze.
Een aparte smaak combinatie. Ik heb er nog wat geroosterde sesamzaadjes aan toegevoegt. We vonden hem zeer geslaagd!

groetjes Sylvia

Caroline Brouwer zei

Hallo Sylvia,
Bedankt weer voor je reactie. Goed idee van die sesamzaadjes, lijkt me erg lekker en er goed bij passen. Ga ik de volgende keer ook proberen.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Voor hoeveel personen is dit gerecht?

Anoniem zei

Salade al vaak gemaakt en ook met gerookte eendenborstfilet een lekkere snelle salade. Heerlijk met Naanbrood en de sesamzaadjes erbij ga ik proberen.