maandag 12 maart 2012

Preipannenkoekjes met yoghurt- kruidensaus


Ingrediënten:
- 3 preien (450 g)
- 5 sjalotjes, fijngehakt
- 1½ dl olijfolie
- 1 rode chilipeper, zonder zaadjes, fijngehakt
- 25 g peterselie, fijngehakt
- 3/4 tl gemalen korianderzaad
- 1 tl gemalen komijnzaad
- ¼ tl geelwortelpoeder (koenjit)
- ¼ tl kaneel
- 1 tl kristalsuiker
- ½ tl zout
- 1 eiwit
- 120 g zelfrijzend bakmeel
- 1 el bakpoeder
- 1 ei
- 1½ dl melk
- 60 g boter, gesmolten

Voor de saus:
- 100 g Griekse yoghurt
- 100 g zure room
- 2 teentjes knoflook, fijngehakt
- 2 el citroensap
- 3 el olijfolie
- ½ tl zout
- 20 g bladpeterselie, fijngesneden
- 30 g korianderblad, fijngesneden

Bereiden:
1. Maak eerst de saus: Klop alle ingrediënten in een keukenmachine door elkaar tot de saus gelijkmatig groen is. Zet afgedekt in de koelkast.
2. Snijd de preien in 2 cm dikke ringen. Was ze goed en laat ze uitlekken en dep ze droog. Bak de prei en de sjalot in een koekenpan in de helft van de olie 15 minuten op matig vuur tot ze gaar zijn. Doe ze in een grote kom en voeg chilipeper (ik heb wat van de zaadjes laten zitten voor wat pittigheid), peterselie, specerijen, suiker en zout toe. Laat dit afkoelen.
3. Klop het eiwit tot schuim dat zachte pieken vormt en spatel het door de groenten. Meng in een andere kom het bakmeel met het bakpoeder, het ei, de melk en de boter tot een beslag. Schep dit luchtig door het groentemengsel.
4. Verhit 2 el olijfolie van de overgebleven olie in een grote koekenpan op matig vuur. Schep ongeveer de helft van het beslag in vier grote porties (niet teveel beslag, anders worden ze niet goed gaar) in de pan (ik leg een kookring in de pan zodat de pannenkoekjes een beetje mooi van vorm worden en schep dan daar het beslag in). Bak de pannenkoekjes 2-3 minuten aan elke kant tot ze goudbruin en knapperig zijn (pas op:zet je vuur niet te hoog, anders branden ze aan). Leg ze op keukenpapier en houd ze warm. Bak nog zo'n portie in de overgebleven olie zodat je 8 pannenkoekjes hebt (ik had er 10). Dien ze heet op en geef de saus erbij of sprenkel hem over de pannenkoekjes. De volgende dag hebben wij de restjes koud gegeten, smaakte ook erg goed.

Bron : "Plenty"  Yotam Ottolenghi.

De Engelsen noemen dit fritters en dit wordt in het boek vertaald als koekjes. Ik vind het niet echt een koekje, meer een klein pannenkoekje, daarom heb ik het zo genoemd.

Toen ik dit recept in het boek zag, dacht ik in eerste instantie wat een lange ingrediëntenlijst, maar als je de lijst doorneemt, valt het ontzettend mee. De meeste ingrediënten heb je al in huis, als je tenminste een beetje van koken houdt. Dit is het eerste recept dat ik maak uit Plenty en het was een groot succes. Ik heb weleens eerder courgette fritters gebakken, ook erg lekker, maar deze zijn ook zeer de moeite waard! Inmiddels ben ik zeer enthousiast over de recepten van Ottolenghi, alles wat ik tot nu gemaakt heb, is erg lekker en voor herhaling vatbaar.

24 opmerkingen:

Uit Paulines keuken zei

Ohh dit lijkt me erg lekker :) Ga ik ook eens maken! Bedankt voor het recept

Caroline Brouwer zei

Moet je zeker doen, Pauline, het is ontzettend lekker!

Tallore zei

Ziet er heerlijk uit! Ik zal me toch ook eens aan Ottolenghi moeten wagen...

Unknown zei

Ik ben al fan van zijn boek plenty

Caroline Brouwer zei

@Tallore, moet je beslist doen, zijn recepten zijn voortreffelijk!

Caroline Brouwer zei

@Moran, ik ook! Zijn andere boek is ook geweldig!

Es zei

Ik weet zeker dat 'ze' dit hier thuis wel willen eten! Wat een leuk recept!
Dank.

Caroline Brouwer zei

Dat denk ik ook Es, ze merken niet eens dat ze geen vlees krijgen. En ze zullen je smeken om het nog een keer te maken ;-)

Unknown zei

Ziet er heerlijk uit! Eet je dit dan gwn zo als avondmaal?

Caroline Brouwer zei

@Jolien, wij hebben het als avondmaal gegeten, maar je kunt natuurlijk ook 2 pannekoekjes per persoon als voorgerecht serveren.

Nell zei

Het stijfslaan van het eiwit, zou dit echt een meerwaarde hebben, Caroline? Ik kan me zo voorstellen dat het zelfrijzend bakmeel + bakpoeder genoeg stevigheid geeft. Ik heb Plenty ook en vind de recepten er behoorlijk bewerkelijk uitzien. Misschien is het ook een kwestie van goed lezen en doorzien wat er allemaal moet gebeuren. Shame on me ;-(

Caroline Brouwer zei

Je moet het gewoon eens gaan doen Nell. Het valt allemaal wel mee. De meeste recepten zijn niet in een half uurtje gemaakt, maar zijn wel ontzettend lekker. Ik heb ook de overvolle groentetaart gemaakt. Super lekker, hoewel ik een paar dingen de volgende keer anders zou doen. Over dat eiwit heb ik ook mijn twijfels, maar ik heb het recept maar gewoon braaf gevolgd. Deze pannenkoekjes gaan hier zeker binnenkort weer gemaakt worden! Ik denk dat je echt iets moet overwinnen en lekker uit Plenty moet gaan koken en zeker geen spijt zult krijgen. De ingrediëntenlijsten lijken ook vaak erg lang, maar als je goed leest, zie je dat je heel veel al in huis hebt. Veel succes, ik hoor het wel als je iets geprobeerd hebt.

Nell zei

Je hebt helemaal gelijk, Caroline. Soms is gewoon dóen het enige juiste antwoord. Ben ook erg nieuwsgierig naar je groententaart. Komt die ook op je weblog?

Caroline Brouwer zei

Wordt binnenkort gepost!

Laura's Bakery zei

Jammie dat ziet er lekker uit. We eten hier vaker hartige pannenkoeken, deze zullen hier ook vast eens gemaakt worden!

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Lange ingrediëntenlijst: het boek heet niet voor niets Plenty ;-) De fritters zien er in ieder geval lekker uit! Zou het boek ook graag aan m'n collectie toevoegen.

Marian zei

Deze zien er echt superlekker uit. Ik kreeg het recept door van Nell (dank je wel Nell), het staat nog op mijn lijstje om te proberen! Ik vind jouw foto trouwens mooier dan die in Plenty :-).

Groetjes
Marian

Caroline Brouwer zei

Bedankt voor je compliment Marian, ik heb het doorgegeven aan de fotograaf. Je moet dit zeker een keer proberen erg lekker. En je kinderen zullen het ook wel eten, als je vertelt dat het pannenkoekjes zijn ;-)

Marian zei

Ik ga ze zeker eens uitproberen! Of ik het mijn kinderen kan wijsmaken, betwijfel ik... mijn jongste dochter wel, maar mijn oudste gaat momenteel door een achterdochtige fase als het op eten aankomt :-)

Groetjes
Marian

Tonia zei

Vandaag voor het eerst gekookt uit m'n Plenty boek, het werden deze koekjes en de Freekeh pilav (ook heel lekker, zoveel verse kruiden, mmmmm). Het is even wat werk, maar het is absoluut de moeite waard. Zo ontzettend lekker zijn deze koekjes. De saus vond ik erg veel, volgende keer (want die zal er zeker komen) maak ik de helft.
Onze vleesliefhebbende zoon (die niet van scherpe dingen houdt, maar deze kruiden-combinatie erg lekker vond) reageerde: als het zo is, vind ik het niet erg om vegetarisch te eten. Nou, wat een compliment voor Ottolenghi!
Iedereen die twijfelt: het werk (wat eigenlijk best meevalt) is dit gerecht meer dan waard.
groeten,
Tonia

Caroline Brouwer zei

Hallo Tonia,
Dank voor je reactie. Deze pannenkoekjes hebben bij ons ook nog steeds een diepe indruk achtergelaten. Ik ga ze beslist binnenkort weer maken, want wat je schrijft, ze zijn zo ontzettend lekker. Heb even in mijn boek gekeken naar de Freekeh pilav. Die was mij nog niet eerder opgevallen, maar nu ik het recept lees,lijkt het mij erg lekker en ga ik het binnenkort zeker proberen. Bedankt voor de tip. Inderdaad wat jouw zoon zegt; zo is vegetarisch eten verrukkelijk en mis je echt je vlees niet! Ik heb ook al de overvolle groentetaart gemaakt, ook heerlijk!
groeten, Caroline

Anoniem zei

Ik heb ze gemaakt en ze zijn makkelijk te maken en smaken heel erg lekker. Ik heb de helft van de saus gemaakt en dat was meer dan genoeg. Groetjes, Marlous

Mariska zei

Hi Caroline. Ik heb deze gisteren gemaakt en ze smaakten perfect! (Hoe kan t ook anders van Ottolenghi...). Ik denk dat je het eiwit klopt, zodat de koekjes wat luchtiger blijven met het bakken. Hoe dan ook, we hebben ervan gesmuld, en ze zijn allemaal op! groetjes Mariska

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Mariska. Ik ga ze ook snel weer eens maken, want ze zijn inderdaad heerlijk!
Groetjes, Caroline