zaterdag 31 maart 2012

Sticky toffee pudding


Ingrediënten:
- 225 g ontpitte dadels, fijngehakt
- 2½ dl zwarte thee (niet al te sterk)
- 100 g zachte boter
- 175 g fijne kristalsuiker
- 3 eieren
- 1 tl mixed spices, of koekkruiden
- 1 tl vanille-extract
- 225 g zelfrijzend bakmeel
- 3/4 tl baking soda

Voor de toffeesaus:
- 55 g boter
- 125 g lichtbruine basterdsuiker
- 135 g golden syrup of rietsuikerstroop
- 1,25 dl slagroom
- ¼ tl vanille-extract.

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte. Vet een springvorm van 20 cm in en beleg de bodem met bakpapier. Bestuif de zijkant met bloem en schud het teveel eruit. Je kunt ook een vierkante vorm van 20 cm nemen, beleg dan beide zijden met overhangend bakpapier.
2. Doe de gehakte dadels met de thee in een steelpannetje en laat ze een paar minuten zachtjes koken, zodat ze zachter worden. Zet apart en laat afkoelen. (i.p.v.zwarte thee, kun je ook gewoon water nemen).
3. Klop de boter met een mixer romig. Voeg de suiker toe en klop tot het een bleek en luchtig mengsel is. Klop de eieren er een voor een door, klop goed naar ieder toevoeging. Klop de kruiden en het vanille-extract er door. Spatel daarna het dadelmengsel erdoor. Zeef het bakmeel met de baking soda erboven en spatel alles luchtig door elkaar.
4. Schep het beslag in vorm en bak het 45 minuten in de oven tot de bovenkant net stevig is en een in het midden gestoken sateprikker er schoon uitkomt.
5. Laat de vorm 5 minuten staat voor je de toffeepudding eruit haalt en op een schaal zet.
6. Maak terwijl de toffeepudding in de oven staat de toffeesaus: doe alle ingrediënten in een pan, zet hem op hoog vuur en laat de inhoud regelmatig roerend in 4-5 minuten tot een gebonden saus inkoken.
7. Snijd de toffepudding in punten en serveer met een bol vanille-ijs of geklopte slagroom en besprenkel royaal met de warme toffeesaus.

Bron: "Uit de oven" van Rachel Allen

Dit wilde ik al zo lang maken en nu eindelijk is het er eens van gekomen. Ik kreeg mijn zoon met zijn vriendin te eten en vond dat zij wel als proefkonijn konden dienen. Het was een groot succes, iedereen vond het erg lekker!  Ik had het als nagerecht geserveerd met een bolletje vanille-ijs. Je kunt de pudding (taart) van tevoren maken (goed afgesloten  en in de koelkast bewaard), blijft hij wel 5 tot 6 dagen goed. Is ook erg lekker zonder de toffeesaus bij een kopje thee. Verwarm hem voor het opdienen circa 15 minuten afgedekt in een lauwe oven (vond ik niet echt nodig). Ook de toffeesaus kun je van tevoren maken en voor gebruik even opwarmen. Het is een heerlijke toffeesaus, die ook erg lekker smaakt over het ijs. 

8 opmerkingen:

Nell zei

Wat maak je toch verukkelijke gerechten, Caroline! Deze pudding is onweerstaanbaar, ik zou 'm van het scherm willen plukken.

Marian zei

Lijkt me een heerlijke cake! Vooral met die lekkere saus, mmm :-).

Es zei

Ik ben echt geen zoete kauw, maar op jouw blog lijken al die zoete dingen zo lekker dat ik steeds dat ook wil maken!
Die karamel.... jeee....
*pakt doekje*

Anoniem zei

Hallo Caroline.
Heerlijk, ga ik maken. Heb je de toffeepudding van Nigella Lawson al eens geprobeerd? Recept staat op smulweb.nl. Het is een bizar recept maar errug lekker en echt bedoeld als nagerecht.
Groeten, Hanny.

Caroline Brouwer zei

Hallo Hanny,
Volgens mij heeft mijn dochter die van Nigella jaren geleden eens gemaakt. Maar ik kan mij niet meer herinneren hoe die smaakte. Zal hem ook eens proberen.
groetjes, Caroline

CaT zei

klinkt lekker.
ik vind het leuk dat je eerst het recept doet, en dan pas een meer persoonlijk verhaaltje. ik vind dat (soms) wel leuk om te lezen, maar wil altijd eerst graag het recept zien! bij sommige blogs moet je eerst weet ik hoeveel fotos en persoonlijke verhalen doorscrollen voordat je kan zien of het recept uberhaupt interessant is.. :)

Caroline Brouwer zei

@Cat,
Grappig, ik denk er precies zo over, sommige mensen schrijven wel erg leuk en dat lees ik dan ook, maar meestal; denk ik: "Kom maar op met dat recept". Ik wil het ook graag overzichtelijk en niet dat het recept tussen de regels door staat. Smaken verschillen gelukkig. groetjes, Caroline

Anoniem zei

Ik hou ook zo van sticky toffee pudding & jouw versie ziet er héérlijk uit!:)

Yum Yum Yum!