donderdag 29 maart 2012

Salade van Le Puy-linzen, geitenkaas en munt


Ingrediënten:
- 275 zachte geitenkaas
- 1 citroen
- 8 el extra vierge olijfolie
- 1 tl gedroogde munt
- 500 g Le Puy-linzen
- 1 ui, doormidden gesneden
- 3 tot 4 tenen knoflook
- 1 el chili-olie
- Maldon zeezout
- 1 potje paprika in olie (325 g)
- een bosje verse munt, gehakt

Bereiden:
1. Verkruimel de geitenkaas en marineer die in het sap en de geraspte schil van een halve citroen, de helft van de olijfolie en de gedroogde munt.
2. Doe de linzen met de doormidden gesneden ui en knoflooktenen en de chili-olie (ik heb olie met wat gemalen chilivlokken erdoor gebruikt) in een grote pan water. Kook ze ongeveer 25 minuten of tot ze zacht zijn en laat ze uitlekken. Verwijder de ui en de knoflook.
3. Giet de rest van de olie over de nog warme linzen, bestrooi met zout en doe het sap en de geraspte schil van de andere halve citroen erbij. Laat de paprika's uitlekken en meng die door de linzen, dat gaat het makkelijkst met je handen.
4. Wanneer de salade op kamertemperatuur is, kun je de gemarineerde geitenkaas erbij doen en de salade bestrooien met veel gehakte verse munt. (voor 4 à 6 personen).

Bron: "Voor altijd zomer" van Nigella Lawson.

Paprika's roosteren:
Ik gebruikte 2 paprika's, snijd ze doormidden en verwijder de pitjes en zaadlijsten. Leg ze op een bakplaat en bedruppel ze met olijfolie. Zet de oven op 200' C en rooster de parika's ongeveer 30 minuten. Haal ze uit de oven, leg ze in een schaal en dek af met plasticfolie. Als ze afgekoeld zijn, kun je de velletjes verwijderen.

Nu ik eindelijk Le Puy-linzen heb kunnen kopen , moest ik er natuurlijk ook wat mee maken. Bladerend in  "Voor altijd zomer" kwam ik dit heerlijke recept tegen. Ik heb zelf mijn paprika's geroosterd, omdat ik ze uit een pot niet zo lekker vind. Je kunt met dit recept naar hartelust variëren, je kunt bv feta gebruiken i.p.v.geitenkaas, koriander i.p.v.munt. En wat natuurlijk ook erg lekker is om er de ovengedroogde tomaatjes door te doen, die ik in mijn andere linzensalade maakte. De salade is het lekkerst met Le Puy-linzen, maar die zijn nogal moeilijk te verkrijgen in Nederland. Je kunt natuurlijk ook andere linzen gebruiken, als ze maar niet stuk koken, bv dupuis-linzen.

8 opmerkingen:

Eetlust zei

Heerlijk, le Puy linzen zijn zo ontzettend lekker en dan ook nog eens geitenkaas.. mjammie
En zoals je ziet, lukt het zo wel :)

Nell zei

Tof recept! Gelukkig houd jij ook niet van paprika's in pot. Ze zijn te zuur en smaken ronduit vies. Zelfs in de allerduurste proef ik vreemde smaakjes. Goed opgelost zo.

Caroline Brouwer zei

Helemaal met je eens Nell: aan paprika's uit een pot zit een vies smaakje!

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Oh lekker, deze salade met geitenkaas en munt (like de combi) wil ik weleens proberen! Nu nog op zoek naar die linzen...

Caroline Brouwer zei

@Kelly, ik heb ze gevonden bij een delicatessenwinkel. Succes!

Anoniem zei

Hallo Caroline.
Vandaag heb ik je blog voor het eerst bezocht. Jammie, zo veel lekkers, je staat inmiddels bij m'n favorieten.
Groet Hanny.

Caroline Brouwer zei

@Hanny, dank je, welkom op mijn blog.

Unknown zei

Hoi Caroline, ik ben een weekje vrij dus iets meer tijd om heerlijke gerechten te gaan maken van jouw blog! Zin in! Gisteren dit gerecht gemaakt. Het was een lekkere combinatie maar je hebt gelijk hoor: paprika uit een potje is écht niet lekker . Bedankt weer voor je lekkere recept!