zondag 4 maart 2012

Perenkruimelcake met amaretto


Ingrediënten:
- 100 g stevige handappel (geschild gewicht, bv elstar)
- 150 g stevige peer (geschild gewicht)
- 30 g geroosterde walnoten, grof gehakt
- geraspte schil van 1 citroen
- 2 el amaretto
- 210 g bloem
- 3/4 tl bakpoeder
- 3/4 tl kaneel
- 1/3 tl kruidnagelpoeder
- 45 g amandelmeel
- 3 scharreleieren
- 180 ml zonnebloemolie
- 230 g fijne kristalsuiker
- 1/3 tl zout

Voor het kruimeldeeg:
- 110 g bloem
- 35 g fijne kristalsuiker
- 80  g koude boter, in piepkleine blokjes

Bereiden:
1. Maak eerst het kruimeldeeg: doe de bloem met de suiker en boter in een kom en meng alles met de vingertoppen tot het gelijkmatig kruim is. Er mogen geen klontjes boter inzitten. Zet het kruimeldeeg tot gebruik in de koelkast.
2. Verwarm de oven voor op 170' C en vet een springvorm van 24 cm in met boter en beleg de bodem met bakpapier.
3. Vermeng in een kom de appel (in blokjes van 1½ cm) en peer (ook blokjes van 1½ cm) met de walnoten, citroenschil en amaretto. Zeef in een andere kom de bloem met bakpoeder, kaneel en kruidnagelpoeder. Voeg de gemalen amandelen toe.
4. Splits 2 van de eieren in dooiers en witten; houd de witten apart en meng de dooiers met het derde ei. Klop in een kom met een handmixer de olie en de suiker 1 minuut. Voeg op lage snelheid geleidelijk het dooier-eimengsel toe. Meng er snel de gezeefde droge ingrediënten door, gevolgd door het fruitmengsel.
5. Klop de eiwitten met het zout tot stevig schuim en schep het met een metalen lepel door het deeg. Meng niet te lang, als er nog wat schuim te zien is, is dat niet erg.
6. Verdeel het beslag in de vorm en strooi het kruimeldeeg bovenop. Bak de taart 45  minuten tot een in het midden gestoken satéprikker er droog en schoon uitkomt. (het kan langer duren, afhankelijk van hoe vochtig het fruit is). Dek de bovenkant eventueel af met aluminiumfolie als hij te snel kleurt. Haal de vorm uit de oven, wacht 10 minuten en verwijder de zijkant van de springvorm. Laat het gebak helemaal afkoelen voor dat je de taart serveert.

Bron : 'Ottolenghi Het Kookboek".


De taart is erg lekker, maar er zou wat extra peer in mogen wat mij betreft, zodat hij zijn naam meer eer aandoet. En ik had hem iets te lang in de oven (heb de tijd al aangepast). Ottolenghi  doet het deeg nl in 2 kleine broodvormen,  ik heb het deeg in een springvorm gedaan en daardoor dacht ik dat de baktijd wat langer moest zijn. De tweede dag was de taart nog lekkerder, de ingrediënten zijn dan beter ingetrokken (smeuïger), dus maak hem een dag voor het serveren.

10 opmerkingen:

Margriet zei

Dat lijkt me een fantastisch baksel. En wederom complimenten voor je echtgenoot voor de prachtige foto's!

Caroline Brouwer zei

Bedankt voor het compliment Margriet, ik breng het over!

Marian zei

Mmm, een cake met Amaretto... daar kan niks mis mee zijn :-).
Een echte herfstcake eigenlijk... past perfect bij dit weer!
Groetjes en een fijne week gewenst,
Marian

Denise zei

Oh jee. Ik mag van mezelf eigenlijk geen nieuw kookboeken meer kopen, maar ik vrees dat ik de nieuwe Ottolenghi toch echt moet hebben. De gerechten zien er heerlijk uit!

Caroline Brouwer zei

@Denise, voor dit boek moet je een uitzondering maken, heb ik ook gedaan en geen spijt!

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Wat heb je een ontzettend mooie weblog! Heerljike gevarieerde recepten met daarbij mooie foto's gemaakt door je man.
Ga binnenkort iets van je nakoken, moet nog even beslissen welk recept het zal worden (een van je heerlijke taarten).
Ik voeg je graag op mijn blog toe aan mijn Links.

Groetjes Brenda

Lot zei

Herlijk recept, ik maak meestal met alleen peren in het seizoen. De meeste fruitcakes vind ik lekkerder de dag erna.

Caroline Brouwer zei

Bedankt Brenda, ik zal ook een kijkje bij jou nemen.

Cinnamon and Thyme zei

Delicious! Looks absolutely georgeus!

Isabelle zei

Ziet er heerlijk uit deze cake. Zou je de amaretto ook kunnen weglaten zonder dat dit de smaak beïnvloed? Ik houd niet zo van drank in taart en heb het ook niet in huis en vind het een beetje zonde om een hele fles te moeten kopen als ik maar 2 el nodig heb en het verder niet gebruik.
Groetjes van Isabelle