dinsdag 6 maart 2012

Speltbroodjes met rozijnen en walnoten


Ingrediënten:
- 500 g speltmeel (volkoren)
- 1 zakje gedroogde gist
- 1 tl suiker
- 3 dl lauwwarm water
- 75 g gesmolten boter
- ¼ tl zout
-  300 g rozijnen
- 100 g walnoten, grof gehakt

Bereiden:
1. Doe de gist met de suiker en ½ dl water in een kopje en meng. Laat het mengsel ongeveer een kwartier staan, zodat de gist gaat werken.
2. Meng het zout door het meel. Maak een kuiltje in het midden en doe daar de gesmolten roomboter, het gistmengsel en 2½ dl van het lauwwarme water in. Meng alles goed oor elkaar en kneed het deeg zo'n 10 - 15 minuten tot een soepel en elastische deeg.
3. Laat het deeg afgedekt op een warme plek rijzen tot het in volume verdubbeld is. Dit duurt ongeveer een uur. (ik heb mijn oven voorverwarmd op 50'C en daar mijn deeg in laten rijzen).
4. Kneed het deeg opnieuw goed door en meng er de rozijnen en walnoten door. Vorm er 12 bolletjes van. Leg de bolletjes op een met bakpapier beklede bakplaat en laat dit afgedekt opnieuw rijzen tot de bolletjes in volume verdubbeld zijn.
5. Verwarm de oven voor op 210'C en bak de broodjes in ongeveer 15 minuten goudbruin. De broodjes zijn goed als ze 'hol' klinken als je tegen de onderkant tikt.

Bron: "In de keuken".

Vorig jaar zomer was er bij ons in het oude centrum een boerenmarkt. Daar stonden ze met een kraam die heerlijke speltbroodjes met rozijnen en noten verkocht. Toen ik dit recept zag op het blog van Manon van "In de keuken" dacht ik meteen die ga ik proberen te maken. Ik ben niet echt een broodbakster, heb vroeger wel met de broodbakmachine gewerkt, maar verder durf ik mij er niet aan te wagen. Dit recept leek zo simpel, dat ik het wel aandurfde. Mijn eerste poging mislukte, het deeg wilde niet rijzen. Na ongeveer een week mij afgevraagd te hebben waarom, kwam ik er achter: ik had i.p.v. een zakje gist een zakje bakpoeder gebruikt (altzheimer-light). Vandaag weer een poging gewaagd en nu écht met gist en zie de foto het is gelukt en ze smaken lekker, hoewel ik het idee heb dat ze nog niet perfect zijn. Tip: neem eens een kijkje op het blog van Manon "In de Keuken", ze heeft heerlijke en aparte recepten en ze maakt prachtige foto's!

10 opmerkingen:

Blondie zei

Heb hardop moeten lachen om de vergissing met het bakpoeder. Ben blij dat het uiteindelijk toch gelukt is!

Caroline Brouwer zei

Ja, lach me maar uit! Ik had niet opgelet en gewoon mijn bakpoeder gebruikt. Dit gebeurt mij maar 1 keer (hoop ik).

cupcakes maken zei

Hoi Carolien,

Leuke blog, kwam je site tegen op het internet toen ik een beetje aan het surfen was. Leuke recepten en veel rubrieken top zeg! Ik wens je nog veel succes met je site en veel leuk recepten.

Manon zei

Hoi Caroline,
Nog even en je krijgt de smaak van het broodbakken te pakken. Ik weet nu in ieder geval dat bakpoeder gaat bruisen als je er lauwwarm water bij doet, want dat schreef je nog, denkende dat het gist was. Wat een grap. En wij maar bedenken waar het mis ging. De broodjes zien er erg smakelijk uit. Lekker stevig. Tenminste geen gebakken lucht.
Tjee, wat dat laatste betreft. Hoe moet ik daar nou op reageren? In ieder geval bedankt voor het compliment. Erg leuk om dat zo van jou te horen.
Groeten, Manon

Unknown zei

ik vroeg nog wat voor gist je had gebruikt haha.
maar top dat je zo snel een 2de poging hebt gemaakt.
ze zie er lekker uit hoor.

fatima.

Es zei

Ze zien er goed uit!
Wanneer je meer smaak wilt van je volkoren spelt, leg het deeg na de 1ste rijs dan in de koelkast voor een nacht. Deeg na de rijs 'terug slaan (lucht eruit duwen en plat maken), dan kom in vetten met wat olie, deeg erin, afdekken (ik gebruik badmutsen maar folie kan ook) en in de koelkast zetten.
De volgende dag:
Broodjes vormen, op bakplaat leggen en ongeveer 2 uren op kamertemperatuur laten rijzen. (Ze moeten minstens een keer zo groot zijn geworden.)
Dan afbakken zoals je al hebt beschreven.

Doordat ze een nacht staan ondergaat het meel een soort fermentatie waardoor alle suikers en andere smaakstoffen beter naar boven komen.

Caroline Brouwer zei

Ik had inderdaad gist gekocht Fatima, maar heb per ongeluk bakpoeder gebruikt. Kan die zakjes gist nergens meer vinden, dus heb voor dit brood maar weer nieuwe gekocht.

Anoniem zei

Dat is een goede tip! Ik heb ooit een keer een kerststol zelfgemaakt en daar zat weinig smaak aan. Ik ga het zo een keer proberen. Dankjewel voor de tip Es. Groetjes, Marlous

Femke (Smaakmaakster) zei

Haha, dat je bakpoeder en gist verwisseld had! Balen zeg... Wat een mooie site heeft Manon, bedankt voor de tip!

Goedkope keukens zei

Dat ziet er weer heel smakelijk uit.