donderdag 1 maart 2012

Geroosterde zoete aardappel met pecannoten en ahornsiroop


Ingrediënten voor 4 personen:
- 2 zoete aardappelen (totaal 850 g)
- 3 el olijfolie
- 35 g pecannoten, geroosterd
- 4 bosuien, grof gehakt
- 4 el grof gesneden platte peterselie
- 2 el grof gesneden koriander
- ¼ tl gedroogde chilivlokken
- 35 g sultanarozijnen
- zout en peper

Voor de dressing:
- 4 el olijfolie
- 2 el ahornsiroop
- 1 l sherryazijn
- 1 el citroensap
- 2 el sinaasappelsap
- 2 tl geraspte verse gember
- ½ tl kaneel

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 190" C.  Was de aardappels goed en snijd ze (zonder te schillen) in blokjes van ongeveer 2 cm., verdeel ze op een met bakpapier beklede bakplaat en besprenkel met olijfolie. Strooi er zout en peper over en hussel goed door elkaar. Rooster de aardappelen 30 minuten in de oven tot ze net gaar zijn (controleer de aardappels eerder, bij  mij waren ze na 20 minuten al goed gaar).Schep ze halverwege de tijd om.
2. Klop voor de dressing alle ingrediënten in een kommetje door elkaar. Proef de dressing en voeg eventueel wat zout en peper toe.
3. Doe de aardappelen als ze gaar zijn en nog warm in een grote schaal. Voeg bosui, peterselie, koriander, chilivlokken, pecannoten en sultana's toe.Giet de dressing erover en meng alles losjes door elkaar. Breng nog eens op smaak met zout en peper. Serveer de salade direct of op kamertemperatuur.


Het eerste recept wat ik maak uit mijn fantastische nieuwe kookboek van Ottolenghi. Zijn andere kookboek Plenty bevatte alleen vegetarische recepten.  Dit kookboek heeft verschillende hoofdstukken: 1. Groente, peulvruchten en granen, 2. Vlees en vis en  3. Brood en gebak. Dit kookboek was al eerder verschenen dan Plenty, maar is nu pas vertaald in het Nederlands. Het is een boek waar je meteen uit wilt gaan koken. Er staan veel recepten in met een Arabisch tintje. Echt een boek dat niet mag ontbreken in je verzameling en waar je beslist uit gaat koken of bakken.
Dit recept is meteen een blijvertje, een heerlijke, aparte salade, prachtig van kleur en met een intense mix van smaken. De salade is zowel lauwwarm als koud lekker.

14 opmerkingen:

Cinnamon and Thyme zei

Wonderful! :) Sounds so delicious!

Nell zei

Ottolenghi is geweldig! Dit gerecht ziet er ook bijzonder smakelijk uit. Hoewel ik me afvraag of ik het zelf niet té zoet zou vinden als avondmaaltijd. Misschien maar eens snel namaken ... ;-)

Manon zei

Het water loopt me in de mond bij het zien van deze foto. Een heerlijke combinatie zo.
Ik ken Ottolenghi niet, althans voor zover ik weet niet. Ik zal eens kijken of onze bibliotheek een exemplaar in de collectie heeft. Vooral dat vegetarische boek spreekt mij natuurlijk aan.

Caroline Brouwer zei

Wij hebben het als lunch gegeten Nell. En hij eet het als bijgerecht of als een piknicksalade.

Caroline Brouwer zei

@Manon, volgens mij is het echt een boek voor jou. Wij hebben Plenty in onze bibliotheek. Dit boek nog niet, maar het is nog maar net uit. Misschien kun je vragen of ze het bestellen.

Blondie zei

Kan ik niet eens bij jou komen eten?

Grapje hoor, maar dit ziet er wel heerlijk uit!

Karien zei

HEt lijkt me heerlijk. Ik (en de kinderen!) zijn gek op zoete aardappel. Ik heb het altijd in huis tegenwoordig.

Marian zei

DIt lijkt me een heerlijke salade! De foto is ook erg mooi...
Groetjes
Marian

Manon zei

Hallo Caroline,
Ik heb Plenty inmiddels in huis en er staan inderdaad heerlijke gerechten in. We hebben het boek sinds oktober in de bibliotheek. Dat ik dat zomaar gemist heb. Toevallig stond vandaag ook een stuk in de krant (Dagblad v/h Noorden) over Ottolenghi en kom ik de naam op steeds meer kookblogs tegen.
Als zijn andere boek door NBD/Biblion aangeboden wordt, zullen mijn collega's het vast aanschaffen. Ik hou het in de gaten. In ieder geval bedankt.
Groeten, Manon

Caroline Brouwer zei

Hoi Manon,
Mooi dat jullie het hebben. Hij heeft ook een website, zie onderaan bij mijn Engelse links. Daar staan ook veel recepten.
Fijn weekend, Caroline

Anoniem zei

Was erg lekkker , maar mijn zoon vond het niet bij de rijst en het vlees passen wat ik erbij had . Wat zou ik hierbij kunnen eten als avondmaaltijd ?

Caroline Brouwer zei

Het is inderdaad lastig om hier iets bij te verzinnen.De meeste recepten van Ottolenghi zijn bedoeld om verschillende gerechten op tafel te zetten en van alles wat te nemen. Wij zijn maar met z'n tweetjes en aten dit als hoofdgerecht. Ik denk dat je het ook bij een barbecue kunt serveren.

Anoniem zei

Zou dit ook passen bij een zalmtartaartje?

Anoniem zei

Ik laat de rozijnen eruit en dan is het voor mij niet te zoet.