donderdag 15 maart 2012

Muffins met ahornsiroop & pecannoten


Ingrediënten:
- 175 g boter
- 100 g lichtbruine basterdsuiker
- 50 g ahornsiroop
- 300 g zelfrijzend bakmeel
- 2 tl mixed spices (of koek-en speculaaskruiden)
- 3 eieren, losgeklopt
- 100 ml melk
- 100 g pecannoten, grof gehakt
- 12 hele pecannoten voor decoratie, optioneel

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op180' C boven- en onderwarmte. Beleg een muffinbakvorm met 12 papieren vormpjes.
2. Doe de boter, met de suiker en ahonsiroop in een pannetje en verwarm tot  alles gesmolten is, roer goed. Laat het afkoelen.
3. Meng in een kom de bloem met de mixed spices of speculaaskruiden. Meng  het ahornsiroopmengsel erdoor, daarna de eieren en de melk. Roer alles tot het net gemengd is. Voeg dan de gehakte pecannoten toe en roer nog een keer door.
4.Verdeel het beslag in de muffinvorm en leg op ieder muffin een pecannoot. Zet de vorm 25 minuten in de oven en controleer met een satéprikker of de muffins gaar zijn.
5. Haal de vorm uit de oven, prik met een satéprikker een paar gaatjes in de muffin en verdeel 1 tl ahornsiroop over ieder muffin en laat ze helemaal afkoelen.

Bron: Uit een Engels tijdschrift, weet niet meer welk.



Dit moest wel lekker zijn, pecannoten en ahornsiroop en ook nog die heerlijke mixes spices erbij. Het was al te lang geleden dat ik muffins had gemaakt. Dit recept lag al een tijdje klaar om gemaakt te worden, ik had zin om wat te bakken en al deze ingrediënten waren toevallig in huis. Lekker een kopje thee met een muffin en wat kookboeken erbij om door te kijken en inspiratie op te doen voor het volgende recept.

21 opmerkingen:

Winny zei

Ik heb ook nog zo'n waslijst van nog te maken recepten, nog op te schrijven recepten en nog heel veel te lezen recepten. Af en toe kom ik er niet meer door heen. Hè, vervelend;)

Nog in de nieuwe Ekoplaza geweest?

Caroline Brouwer zei

Nog geen tijd gehad, maar het staat wel op het programma.
Misschien volgende week.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Je muffins zien er goed uit! Zelf heb ik onlangs twee lichtingen muffins gebakken. Ik was niet tevreden over het rijzen van de muffins. Sommige zagen er goed uit, anderen waren zo goed als plat (als een cupcake).
Zou dit kunnen liggen aan de warmte van de oven? Die van mij moest volgens het recept op 200 graden, volgende keer proberen op 180 graden.

Groetjes Brenda

Caroline Brouwer zei

Hallo Brenda,
Ik heb geen idee. Zelf gebruik altijd boven-en onderwarmte, want ik heb geleerd dat van hete lucht je gebak uitdroogt en dat je hete lucht alleen moet gebruiken als je twee lagen in je oven doet(geleerd van een Siemens monteur). Bovendien moet voor hete lucht de temperatuur 10% lager dan voor boven-en onderwarmte). Verder moet je in muffinbeslag niet te lang roeren. En als je bakpoeder gebruikt staat er vaak 1 tl, dat is niet de Nederlandse theelepel, maar dat zijn maatlepels en die zijn veel groter dan onze theelepels (zie onder labels: maatlepels).
Ik hoop dat het volgende keer beter gaat.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Bedankt voor de tips Caroline! Ik gebruik volgens mij vaak (lees altijd) de hetelucht functie van de oven, ga er eens op letten! Bakpoeder gebruik ik altijd keurig 1 theelepel, mag dus iets meer zijn ;-)

Groetjes Brenda

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Mmm muffins, altijd lekker!

Liesbeth zei

Op de een of andere manier kan ik geen berichtje plaatsen, maar ik ga ze zeker een keertje maken. Klinkt heerlijk!

Manon zei

Dit lijkt me inderdaad een heerlijke combinatie en wat ziet die korst er ook smakelijk uit.
Wat dat ovenverhaal betreft; ook ik heb een keer een hele uitleg gekregen over wanneer je wat gebruikt (hete lucht, boven- en onderwarmte). Maar ik moet eerlijk bekennen; ik denk er nooit aan. Hij staat bij mij steevast op hete lucht. Ik kan zelfs niet eens meer goed zien op welke stand mijn oven staat, omdat dat onderdeel stuk is. Eigenlijk bak ik dus al jaren op gevoel. Ik weet natuurlijk wel ongeveer tot waar ik de knop moet draaien. En soms moet ik die tussentijds wat hoger of lager zetten.
Wat ik ermee wil zeggen is dat je vooral je eigen oven moet kennen, omdat iedere oven toch anders werkt. De graden die in een recept aangegeven worden zijn wat mij betreft richtlijnen.

Unknown zei

Binnenkort bij mij ook een post met de pecannoten. Een heerlijke taart.

De yummyblogsisters zei

die zien er heerlijk uit, ik weet wat er morgen op mijn booschappenlijstje moet komen :)

Goddelijke Huisvrouw (dionne) zei

't Ziet er wederom heerlijk uit!
'k Ga ook eens experimenteren met die ovenstanden...Heb net Coburg Buns gebakken, ook met mixed spices...toch weer anders dan koekkruiden vind ik!

Caroline Brouwer zei

Inderdaad, gelukkig kan ik die mixed spices hier in de buurt kopen (een delicatesse winkel). Succes met het experimenteren met de ovenstanden. In het boek van Holtkamp "De Banketbakker" heb ik ook gelezen dat gebak uitdroogt van hete lucht. Ik gebruik eigenlijk die stand nooit. Maar goed dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Bo zei

Die zien er heerlijk uit en wat een mooie foto's!

marijke zei

heb sinds van de week een combie magnetron met hete luchtoven en dit ga ik zeker uitproberen het recept ziet er heerlijk uit

Anoniem zei

Hallo Caroline
Ik ben lisa ik heb ook een blog kokenmetlisa.blogspot.be
Ik heb eeb vraag hoe heb jd jouw blog zo mooi gemaakt ??? Opgefleurt enzzs
Groetjes Lisa ☆

Ann Valerie zei

Dag Caroline, ik heb vandaag deze muffins gemaakt samen met mijn twee kleine helpertjes. Ze waren erg geslaagd, lekker van smaak en mooi gerezen. Zeker een receptje dat ik zal bewaren. Bedankt!

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Ann Valerie, fijn dat ze in de smaak vielen!
groetjes, Caroline

Unknown zei

Echt lekkere muffins. Nu twee keer gemaakt en twee keer een prachtig resultaat. Wel doe ik iets minder mixed spices erdoor, omdat ik echt van de pecannotensmaak wil genieten. Is mixed spices trouwens hetzelfde als koek en speculaas kruiden? Want ik heb alleen de laatste in huis. In elk geval een zeer geslaagd recept die ik zeker ga bewaren om vaker te maken. Bedankt Caroline!

Caroline Brouwer zei

Het is niet helemaal hetzelfde, maar speculaaskruiden is een goede vervanger. Mixed spices kan ik hier kopen in een delicatessenzaak. Als je even op google zoekt zie je het verschil. Dit zijn inderdaad heerlijke muffins, pecannoten en ahornsiroop is dan ook een heerlijke combi.
Dank voor je reactie.
groeten, Caroline

Edith zei

Hoi Caroline,

Bedankt voor je heerlijke recept! Deze muffins waren een succes op mijn afstudeerborrel! Ik heb ze net op mijn blog gezet: http://lekkerkopjethee.com/maple-pecan-muffins/.

Groetjes,
Edith

Caroline Brouwer zei

Hallo Edith,
Fijn dat het zo'n succes was. En leuk dat je ze op je blog hebt gezet.
groeten, Caroline